2010-09-11, 13:33
Medlem
bernankes avatar
Samlingstråd för frågor om privatdeklaration som görs 2011 - alltså för inkomståret 2010.

---

Översikt nedan av stillsam:

Här är lite allmän information inför deklaration av 2010 års inkomst. Förhoppningsvis leder detta till att tråden slipper många frågor i stil med När får jag min skatteåterbäring eller När ska deklarationen vara inlämnad? Nedanstående information och länkar gäller i huvudsak privatpersoner.

Vilka datum är viktiga?
Deklarationen för inkomståret 2010 skickas ur mellan 17 mars och 15 april. Deklarationen ska vara inlämnad senast 2 maj (är du bosatt i utlandet gäller istället 31 maj). Extra skatteinbetalning ska vara bokförd på Skatteverkets konto senast 2 maj för att undvika kostnadsränta (om underskott av slutlig skatt beräknas till högst 20 000 kr). Se vidare länk:

Viktiga datum för privatpersoner

När kommer skatteåterbäringen?
När eventuell skatteåterbäring betalas ut beror dels på om du föranmält konto för utbetalning samt när slutskattebeskedet skickas ut. Information om detta finns på följande länk:

Skattepengar - betala och få tillbaka

Vad får jag dra av?
Skatteverket publicerar ett Avdragslexikon i bokstavsordning. Viktigt att komma ihåg är att avdrag endast medges för de utgifter som varit nödvändiga för att utföra arbete. Privata levnadskostnader är inte avdragsgilla, men däremot ökade levnadskostnader vid flytt/dubbelt boende samt tjänsteresor där traktamente inte betalats ut. Länk till avdragslexikon:

Avdragslexikon A-Ö

Jag har sålt aktier – HJÄLP!
Om aktier sålts utan att anskaffningsvärdet är känt medger schablonmetoden att omkostnadsbeloppet sätts till 20 % av försäljningspriset. Om det verkliga omkostnadsbeloppet är lägre än 20 % tjänar man på att använda sig av schablonmetoden.

Ibland är anskaffningsvärdet känt, men aktierna införskaffades på ”stenåldern” och bolaget har gjort en eller ett par nyemissioner, avknoppat ett bolag eller gjort andra förändringar som ska tas hänsyn till vid deklaration. Skatteverket har på följande länk historik om händelser i samtliga bolag på NASDAQ OMX Stockholm:

Aktiehistorik

Ytterligare information om att deklarera aktieaffärer finns nedan:

Deklarera aktier

Jag har sålt min bostad - Vad gäller?

På nedanstående länkar finns information om vad som gäller då fastighet/brf sålts. Skatt på vinst vid försäljning är 22 %. Vid försäljning som resulterar i förlust är 50 % av förlusten avdragsgill med 30 % upp till 100 000 kr (därefter är förlusten avdragsgill med 21%).

Försäljning av småhus
Försäljning av bostadsrätt
Avdragsgilla förbättringsutgifter
Uppskov
Homestaging - vad gäller?
Räkna ut skatt vid försäljning av privatbostad
Senast redigerad av bernanke 2011-03-19 kl. 22:42. Anledning: Infogat översikt
Citera
2011-01-12, 23:16
Medlem
Mad Fer Its avatar
Hej Jag har en fråga, ska man dra av för sitt pensionssparande själv eller är det förtryckt?
Anledningen till att jag frågar är att jag måste skriva upp det någonstans om jag ska göra det själv för jag kommer glömma bort det när blanketten kommer.
Citera
2011-01-13, 06:17
Medlem
Kanelbullahs avatar
bumpar denna tråd.

Jag har en liten fråga kring reosr till jobbet. Det är så att jag flyttar för studier men kommer kunna åka tillbaka och jobba extra. Med snabba uträkningar kommer tågbiljetterna till och från arbete kosta mellan 20-30 000 kr per år. Hur stort skulle avdraget bli?
Citera
2011-01-13, 09:27
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Fer It
Hej Jag har en fråga, ska man dra av för sitt pensionssparande själv eller är det förtryckt?
Anledningen till att jag frågar är att jag måste skriva upp det någonstans om jag ska göra det själv för jag kommer glömma bort det när blanketten kommer.
Ja, det ska vara förtryckt, men man bör ändå kontrollera att beloppet stämmer med dom kontrolluppgifter man fått från pensionsbolagen.

/ TT
Citera
2011-01-13, 09:28
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbullah
bumpar denna tråd.

Jag har en liten fråga kring reosr till jobbet. Det är så att jag flyttar för studier men kommer kunna åka tillbaka och jobba extra. Med snabba uträkningar kommer tågbiljetterna till och från arbete kosta mellan 20-30 000 kr per år. Hur stort skulle avdraget bli?

(Resekostnader - Tröskel) * Din skatt

Vilket blir ungefär:

(Resekostnader - 9000) * 0,3
Citera
2011-01-13, 20:16
Medlem
Mankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
(Resekostnader - Tröskel) * Din skatt

Vilket blir ungefär:

(Resekostnader - 9000) * 0,3
Vad ligger schablonvärdet på per mil?
Citera
2011-01-23, 17:03
Medlem
Legolasses avatar
En fråga från en som aldrig deklarerat förut och således har noll koll.

Tjänade under perioden juni-december 2010 ungefär 60 000 på sommar- och extrajobb. Skattade för varje lön (som varierade mellan 3 och 14 tusen) enligt tabell. Jag antar att jag inte kommer att få betala någon extra skatt eller så, men min mor nämnde något om att jag kanske får tillbaka lite då skv räknar på hur mycket jag tjänat per månad i snitt, hon var inte säker. Hur fungerar det?

Om någon har någon guide med generell information att länka till skulle det också uppskattas.
Citera
2011-03-10, 15:13
Medlem
intervalls avatar
När kan man logga in elektroniskt för att på förhand kolla vad man ska betala tillbaka? Istället för att vänta på att den dimper ner i brevlådan?
Citera
2011-03-10, 16:15
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
När kan man logga in elektroniskt för att på förhand kolla vad man ska betala tillbaka? Istället för att vänta på att den dimper ner i brevlådan?

22 mars

http://www.skatteverket.se/4.18e1b10...c80005676.html
Citera
2011-03-10, 16:48
Medlem
sen finns det de stackars satarna som får vänta till december på återbäringen för att skv är så slöa, men det är ingen fara, det drar jag av i deklarationen som avdrag kapital i ränteförlust för den perioden.

bilen drar jag av hela kostnaden på inklusive skatt oh försäkring...

drar av för dubbel bostadskostnad....

drar av för...tja i princip allt, dock lagligt.

tips:

kolla betalda räntor på t ex fakturor, inkassokrav, lån med mera.
kapitalförluster....
dra av för reperationer och utbyggnader i privatägd bostad(eftersom vinsten vid försäljning skattas)
Citera
2011-03-14, 09:07
Medlem
drutgers avatar
Reparationerna kan väl bara dras av för när man har sålt lägenheten?
Citera
2011-03-15, 15:12
Medlem
Jag har ganska långt till kontoret, över 10 mil och tar dessutom ofta omvägen via min dotters skola för hämtning och lämning vilket är en omväg på 3 mil om jag bara hämtar eller lämnar och 6 mil om jag både hämtar och lämnar. Jag är skild. Undrar nu om man få göra avdrag för resor inklusive via skolan? Hon är hos mig mindre än hälften så vi har ej rätt till skolbuss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in