Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Skatteverket medger avdrag för böcker och tidskrifter om dessa har karaktären av arbetsredskap och behövs för att kunna kunna upprätthålla befintlig tjänst. Dessutom krävs en förklaring om varför böckerna är nödvändiga samt hur möjligheterna ser ut att få nödvändig litteratur via arbetsgivaren.
Då borde det var möjligt för mig att få avdrag alltså? För min del handlar det om många timmars arbete som jag sparar då jag inte själv behöver sitta och tillverka recept och sno saker från halvbra internet sajter. Det underlättar också enormt mycket för elever som har svårt att läsa då litteraturen är skriven med stor text och tydliga bilder inför varje moment.
I en av kurserna har vi en lärarbok som är på ca 160sidor och en textstorlek på 12. Denna bok är det menigen att varje elev ska ha men skolan resonerar att den infon finns på nätet. Det gör den säkert också men det är inte alla som klarar av att själv söka och hitta denna information.
Jag som lärare har fösökt men tycker också det är svårt. Samma kurs i den litteratur jag köpt in består av 8 stora pärmar med lösa blad som man kan ta ut. De kan scannas in på PP och användas på overhead. Dessutom får man med en cd med allt inspelat som ljud.
Då mycket av undervisnigen i de olika kurserna handlar om recept & matlagning så kan man även ta ut enskilda recept. kopiera och lägga i plastfickor och använda praktiskt i köket. Nuvarande lösning är inte bra att jag får ta ner recept från nätet som ofta är mycket opedagogiska eller göra egna vilet tar helt orimligt mycket tid.
Hur ser själva avdraget ut? Kan man få beviljat hela avdraget eller bara en viss procent?