2011-03-16, 23:03
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Reparationerna kan väl bara dras av för när man har sålt lägenheten?

Ja, värdehöjande åtgärder är avdragsgilla vid försäljning om övriga kriterier är uppfyllda.
Citera
2011-03-17, 19:00
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercaster
Jag har ganska långt till kontoret, över 10 mil och tar dessutom ofta omvägen via min dotters skola för hämtning och lämning vilket är en omväg på 3 mil om jag bara hämtar eller lämnar och 6 mil om jag både hämtar och lämnar. Jag är skild. Undrar nu om man få göra avdrag för resor inklusive via skolan? Hon är hos mig mindre än hälften så vi har ej rätt till skolbuss.
Du får dra av för den normala vägen mellan din bostad och arbetet. Omvägen via skolan får du tyvärr inte avdrag för eftersom den betraktas som en personlig levnadskostnad.

/ TT
Citera
2011-03-18, 17:04
Medlem
Jag har också en fråga.....

Slutlig skatt vs avdragen skatt, vad betyder det ?,,,diffen däremellan får man tillbaka det??, om man nu inte räknar med övriga avdrag mm
Citera
2011-03-18, 17:14
Medlem
diffen får du tillbaka om den dragna/inbetalade prel.skatten är större än slutlig skatt.
och är det tvärtom så kommer du nog på vad motsatsen till att få tillbaka är.

Avdragen räknas inte som att de dras av på skatten utan på inkomsten. Tjänar du 1000 kr och betalt 100 kr i ränta är det diffen där i mellan som beskattas, dvs 900 kr. och har du då betalt in skatt som att du ska beskattas för 1000 så har du betalt typ 33%, dvs 330 kr. då räknar skatteverket 33% av 900 kr= 297 kr och det är diffen där i mellan du får tillbaka, dvs 33 kr i detta fallet.
Senast redigerad av mildestro 2011-03-18 kl. 17:20.
Citera
2011-03-18, 17:42
Medlem
Får man göra ränteavdrag på alla typer av lån eller är det bara huslån? Kommer inom kort troligen ta mitt första billån och undrar om man får dra av för det?
Citera
2011-03-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Får man göra ränteavdrag på alla typer av lån eller är det bara huslån? Kommer inom kort troligen ta mitt första billån och undrar om man får dra av för det?

Samtliga ränteutgifter kan du dra av oavsett om de gäller bostad, bil, horor, knark eller vadsomhelst.
Citera
2011-03-18, 19:09
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Räntan för merparten av alla lån är avdragsgill oavsett om den härrör från boendefinansiering, rena konsumtionskrediter eller annan typ av räntekostnad. Ett undantag är ränta på CSN-lån som däremot inte är avdragsgill.
Citera
2011-03-18, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legolasse
En fråga från en som aldrig deklarerat förut och således har noll koll.

Tjänade under perioden juni-december 2010 ungefär 60 000 på sommar- och extrajobb. Skattade för varje lön (som varierade mellan 3 och 14 tusen) enligt tabell. Jag antar att jag inte kommer att få betala någon extra skatt eller så, men min mor nämnde något om att jag kanske får tillbaka lite då skv räknar på hur mycket jag tjänat per månad i snitt, hon var inte säker. Hur fungerar det?

Om någon har någon guide med generell information att länka till skulle det också uppskattas.

Du kan ju gå in på Skatteverkets hemsida och fylla i alla uppgifter där. På så sätt kommer du ganska nära och får direkt veta om skatt kommer att återbetala eller ej.

Alternativt dela din inkomst med 12 så få du en månadslön på cia 5000 kr tiita i skatte tabellen hur mycket skatt detta motsvarar. Ta skattebelopet per månad multiplicera med tolv och jämför den summan med vad du totalt betlat in i skatt. Är den summan du betalt in i skatt större får du tillbaka mellanskillnaden.

mvh

HNTR
Citera
2011-03-19, 08:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Hej.

Jag köpte under 2010 in böcker för ca 15000kr som jag ville använda i min undervisning som lärare.
Skolan ville inte betala dessa men jag kände att jag ändå ville ha dessa böcker då de är mycket pedagogiska och även bra för elever med läs & skriv svårigheter. Böckerna består av 35 pärmar med blad som kan tas ut och användas i undervisningen. Jag har haft och kommer ha väldigt stor nytta med dessa pärmar. Jag ångrar inte alls att jag betalt dem själv men funderar nu på om det finns någon möjlighet att göra avdrag på skatten?
Citera
2011-03-19, 08:31
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hej.

Jag köpte under 2010 in böcker för ca 15000kr som jag ville använda i min undervisning som lärare.
Skolan ville inte betala dessa men jag kände att jag ändå ville ha dessa böcker då de är mycket pedagogiska och även bra för elever med läs & skriv svårigheter. Böckerna består av 35 pärmar med blad som kan tas ut och användas i undervisningen. Jag har haft och kommer ha väldigt stor nytta med dessa pärmar. Jag ångrar inte alls att jag betalt dem själv men funderar nu på om det finns någon möjlighet att göra avdrag på skatten?

Skatteverket medger avdrag för böcker och tidskrifter om dessa har karaktären av arbetsredskap och behövs för att kunna kunna upprätthålla befintlig tjänst. Dessutom krävs en förklaring om varför böckerna är nödvändiga samt hur möjligheterna ser ut att få nödvändig litteratur via arbetsgivaren.
Citera
2011-03-19, 09:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Skatteverket medger avdrag för böcker och tidskrifter om dessa har karaktären av arbetsredskap och behövs för att kunna kunna upprätthålla befintlig tjänst. Dessutom krävs en förklaring om varför böckerna är nödvändiga samt hur möjligheterna ser ut att få nödvändig litteratur via arbetsgivaren.

Då borde det var möjligt för mig att få avdrag alltså? För min del handlar det om många timmars arbete som jag sparar då jag inte själv behöver sitta och tillverka recept och sno saker från halvbra internet sajter. Det underlättar också enormt mycket för elever som har svårt att läsa då litteraturen är skriven med stor text och tydliga bilder inför varje moment.

I en av kurserna har vi en lärarbok som är på ca 160sidor och en textstorlek på 12. Denna bok är det menigen att varje elev ska ha men skolan resonerar att den infon finns på nätet. Det gör den säkert också men det är inte alla som klarar av att själv söka och hitta denna information.
Jag som lärare har fösökt men tycker också det är svårt. Samma kurs i den litteratur jag köpt in består av 8 stora pärmar med lösa blad som man kan ta ut. De kan scannas in på PP och användas på overhead. Dessutom får man med en cd med allt inspelat som ljud.

Då mycket av undervisnigen i de olika kurserna handlar om recept & matlagning så kan man även ta ut enskilda recept. kopiera och lägga i plastfickor och använda praktiskt i köket. Nuvarande lösning är inte bra att jag får ta ner recept från nätet som ofta är mycket opedagogiska eller göra egna vilet tar helt orimligt mycket tid.

Hur ser själva avdraget ut? Kan man få beviljat hela avdraget eller bara en viss procent?
Citera
2011-03-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hur ser själva avdraget ut? Kan man få beviljat hela avdraget eller bara en viss procent?

Gör ett öppet yrkande, då får skm ta ställning till avdraget och du kan aldrig klandras för några felaktigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in