2004-08-09, 20:43
Awaiting Email Confirmation
Det fins ju teorier om att det kan finnas oändligt många paralella universum. Det betyder att ditt liv fins i en oändlig längd kopior, men också att dett liv fins i oändligt många nästan exakta kopior, t.ex. fins just du i något universum, precis som nu, fast med en porche som står utanför, och en som sitter just nu och tittar på flashback, fast med en 21" TFT skärm.. Ganska kul att leka med den idén tycker jag..
Tja, det var nånting jag måste få ur mej bara
Citera
2004-08-09, 20:56
Medlem
P3tters avatar
Skulle vara kul om det var sant men nu är det ju bara spekulationer så det känns lite långsökt
Citera
2004-08-09, 21:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbler
Det fins ju teorier om att det kan finnas oändligt många paralella universum. Det betyder att ditt liv fins i en oändlig längd kopior, men också att dett liv fins i oändligt många nästan exakta kopior, t.ex. fins just du i något universum, precis som nu, fast med en porche som står utanför, och en som sitter just nu och tittar på flashback, fast med en 21" TFT skärm.. Ganska kul att leka med den idén tycker jag..

Hmmm ... jag då? Jag har en porsche utanför och sitter nu framför en 21" TFT skärm ...

Sorry, kunde inte låta bli.
Tyvärr var det inte sant.

Jo - det är en intressant teori.
Citera
2004-08-09, 21:06
Medlem
Mockens avatar
Det finns teorier om det mesta, och denna teorin tror jag är helt felaktig.

Vad är en oändlighet förresten? Det finns ju bara hälften så många oändligt udda tal som det finns oändligt många heltal.
Citera
2004-08-09, 21:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Det finns teorier om det mesta, och denna teorin tror jag är helt felaktig.

Vad är en oändlighet förresten? Det finns ju bara hälften så många oändligt udda tal som det finns oändligt många heltal.

Nähä ... det finns exakt lika många, dvs oändligt många udda tal som det finns heltal. Tyvärr fungerar inte vår vardagliga logik när man börjar prata oändligheter.
Citera
2004-08-09, 21:24
Medlem
dazombys avatar
Jag kan tipsa om en bok som heter "Hur universum fick sina fläckar". Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på författarinnan.
I denna bok behandlas bland annat teorin om flera parallella universum på ett relativt överskådligt sätt.

Det var ett tag sedan jag läste boken så jag kan tyvärr inte komma med några citat för tillfället.

/dz
Citera
2004-08-09, 21:26
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nähä ... det finns exakt lika många, dvs oändligt många udda tal som det finns heltal. Tyvärr fungerar inte vår vardagliga logik när man börjar prata oändligheter.

jag ska inte gå i polemik med en matematisk expert. Det jag skrev läste jag i en bok av Peter Nilson där han filosoferade över oändligheten, och det har alltid fascinerat mig.
Han skrev också mycket om den här teorin om oändligat många universa, och redogjorde bra för att den inte kan vara sann.

Tyvärr har jag glömt vilken bok det var, men det var väl i Stjärnvägar, Rymdljus eller Solvindar tror jag.
Citera
2004-08-09, 21:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
jag ska inte gå i polemik med en matematisk expert. Det jag skrev läste jag i en bok av Peter Nilson där han filosoferade över oändligheten, och det har alltid fascinerat mig.
Han skrev också mycket om den här teorin om oändligat många universa, och redogjorde bra för att den inte kan vara sann.

Tyvärr har jag glömt vilken bok det var, men det var väl i Stjärnvägar, Rymdljus eller Solvindar tror jag.

Expert är väl att ta i - men just begreppet oändlighet är ju definerat på så vis. Mellan varje heltal finns det ju också en oändlighet bråktal osv.

Teorin om oändliga universa är ju ganska svår att vare sig bevisa eller motbevisa. Om man kan på något sätt påverka eller kommunicera med något av dessa parallella universa så är det ju defacto del av samma universum.

Så det är en ganska teoretisk teori. Men bra för att träna sin hjärna på.
Citera
2004-08-09, 21:45
Bannlyst
Citat:
Det fins ju teorier om att det kan finnas oändligt många paralella universum. Det betyder att ditt liv fins i en oändlig längd kopior, men också att dett liv fins i oändligt många nästan exakta kopior
Tre potentiella svar på frågan "Hur många gånger, givet oändlig tid, ske en oändligt oändlig händelse?" slår en direkt!

1) Oändligt många gågner (för tredje gången gilt passar ju med oändligt dividerat med oändligt...

2) Ingen gång (för det beskriver ungefär så mycket jag egentligen fattar av det här).

3) Nånstans däremellan...???

Allvarligt så har har jag för mig att matematikerna talar om olika grader av oändlighet. Det är alltså inte så enkelt som att oändlig tid göra alla händelser rent deterministiskt nödvändiga (ens på ett mycket teoretiskt plan). Kanske ingen Porsche alltså...
Citera
2004-08-09, 23:37
Medlem
Tanken om oändligt antal universum är mer av ett tankeexpermient/synsätt än en teori om hur världen är uppbyggd. Trenden inom fysik nu är att bli av med alla oändligheter som den klassiska fysiken skapade, oändligt små tidsinterval, oändligt små materia-bitar, osv, och även teorier om oändlig mängd energi/materia unversa med mera...
Citera
2004-08-09, 23:41
Bannlyst
Men om detn finns oändligt många oändliga universa [sic!], så måste det ju väl finnas ett universum där denna teori är sann!
Citera
2004-08-10, 00:05
Medlem
Misslyckans avatar
Citat:

underbart, i ett paralellt universum finns en "jag" utan psykfel
jag undrar hur denna "jag" har det, troligen bra

intressant tanke ja, tror dock inte på detta med paralella universum
men å andra sidan tror jag inte universum är oändligt, det finns säkert ett multiversum med flera andra universum i, men att just dessa skulle vara replicas av vårat har jag svårt att acceptera, kul tanke dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in