Citat:
Ursprungligen postat av Rulf
Fast det vet vi ju iofs inte.
Tja, vi vet att universum är begränsat i tid(big bang). Och något som är begränsat i tid är även begränsat i rymd.(vet att detta sticker i ögonen att läsa hos somliga av er, men jag försöker vara lite pedagogisk här.)
Det observerbara universum har en massa på ungefär 10^53kg (
http://en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe#Mass ) Den massan som finns "utanför" vårt observerbara universum är svårare att uppskatta/verifiera, men ur ett vetenskapligt perspektiv så är den i rådande diskussion irrelevant då vetenskapen handlar om det mätbara.
Citat:
Varför skulle dala-hästar med vingar existera i andra universum, men inte vårat?
Nu är det inte uteslutet att det inte finns i detta universum. Faktum är att om vi förutsätter att det finns oändligt många universum så är liv någonting väldigt sällsynt, så flygande dalahästar är mer sannolika i vårt universum än ett godtyckligt taget universum av alla de oändliga med alla de oändliga konfigurationer av naturlagar som det skulle medföra.
Men med ett oändligt antal universum så följer också ett oändligt antal universum som bär liv, och då blir helt plötsligt just vårt universum ganska litet i lotteriet om vilket av alla dessa skulle få äran att bära flygande dalahästar.
Jag kom på att du faktiskt placerade denna tråden i filosofi-delen, så om ett strikt vetenskapligt perspektiv känns obekvämt så får jag ödmjukast backa här och lämna diskussionen till "men är detta livet verkligen på riktigt?"-gänget.