2011-01-13, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
TS resonerar felaktigt. Att pst att energin r ondlig eftersom "ngonting inte kan komma ur ingenting" r frvirrat, minst sagt. Nr vi pratar energi pratar vi energiprincipen, som sger att energi varken kan skapas eller frstras. Om ngot finns, men inte kan skapas, innebr det att det alltid har funnits. Energin har allts inte kommit ngonstans ifrn - den har alltid funnits och r konstant. Det r allts inte frgan om vare sig ondlighet eller att "komma frn ingenting".
Annars stmmer TS argument rtt s bra. Om det finns ofantligt mycket energi s r det mjligt att det finns en exakt kopia av mig ngon annanstans i multiversumet.
Annars stmmer TS argument rtt s bra. Om det finns ofantligt mycket energi s r det mjligt att det finns en exakt kopia av mig ngon annanstans i multiversumet.
Det r det hr vi egentligen ska diskutera, det hr r krnfrgan, och det r frmodligen hr jag mste lgga krut

D r ju frgan om vi har bevis fr om energiprincipen r sann och att energi allts inte kans kapas. Mig veterligen har vi inte det.
Och om vi inte har bevis fr om energi kan skapas, s leder detta till ett enda svar: Vetenskapen vet idag inte om energi kan skapas frn ingenting eller inte.
Och om vi inte vet, s lmnar det utrymme fr att energi kan skapas frn ingenting. D energirincipen inte r bevisad.
Drutver, s vet vi att energi kan skapas i ngon gonblicks millistund, fr att sen frstras, i vakuum. Dvs, under vakumfluktuationer. S hr har vi redan fakta som motsger energiprincipen. Dvs ett fenomen dr energi skapas,frn vakum, d naturlagarna tillter detta fenomen.
Slutsats: vi kan inte bevisa att energiprincipen r sann, och vi har redan underlag som visar p att energi kan skapas....
s har energi alltid funnits?
Stll detta mot, att energi nd kan skapas frn ingenting. Detta lter s mycket mer rimligt och logiskt.
Allt har en orsaksverkan.
detta r enligt mig inte den svra frgan, utan frgan r d vad det r fr sorts naturlagar, dr ingenting kan skapa ngot.
Vi har redan sett vakumfluktuationer. hur kan vakum skapa energi....