2011-01-12, 22:45
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Personligen r jag bombsker p att det finns ondligt med energi. Egentligen den enda slutsatsen jag knner att jag kan dra med skerhet, d ngra mer kan jag inte, om hur universum r uppbragd, d jag har bristande underlag.

r energin ondlig, medfr detta att det finns ondligt med universum, ondligt med planeter, och ndligt mnga kopior av mig, som existerar nu. Vilket r s jvla absurt. Det r ju verkligen helt strt.

S r det, fr sg att chansen att jag skulle finnas, r 0.000000000000000001, men ges det ondligt med tillflllen,ssom ondligt med energi innebr, s finns det allts ondligt med mnga kopior p mig.

Anledninge till att jag tror att det finns ondligt med energi r, enkel logik:

Fr att ngot ska komma ur ingenting, s innebr det att ngot kan komma frn ingenting. Detta r allts ssom naturlagarna fungerar. Detta r 100% mer logiskt, n det enda andra "mjliga" alternativet:att ngot alltid funnits fr d kommer ju en ytterligare frga, vad kom det ifrn? Att ngot alltid funnits r helt ologiskt, fr det mste ha orsakats av ngot. Och har det orsakats av ngot, s kommer vi tillbaka, det kom frn ingenting. Ja uppenbarligen kan ngot komma frn ingenting enligt naturlagarna.

Ingenting i sig sjlv, r sen ocks en ondlighet. Nr dess tv gller, s finns det ondligt med energi.

Finns s mnga saker man inte kan frst... Vilket ocks kan f en att stlla sig frgan hur man kan frlita sig p sin frmga till logik om man inte kan frst allt... Intellektet verkar fr mig vara begrnsat tminstone just nu.

Jag vet att jag upplever det jag upplever och hur jag upplever det jag upplever Inget intellektuellt i att knna :P Allts, krvs inget funderande och ingen ndvndighet att dra slutsatser osv...
Citera
2011-01-12, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ok, tar det snabbt p engelska:

You cannot from "there exist an infinit amount of energy" infer "there exist an infit number of planets etc., and amongst those there exist an infinite number of copies of earth and its inhabitants".

It simply does not follow. Also, you said that the proposition "There exist an infinit amound of energy" was the only proposition you could deduce (from some other set of propositions?), and then went on to infer the stuff about earth and copies and what not. Why do you think these beliefs are infallible? And... why do you think that the first proposition entails the other?

Aspergerdeluxe, du mste stta dig ner och tnka igenom det. Det r inte normalt att dra sna slutsatser. Allts, det ger ju ingen mening als.

stycke 1: jag frstr att det kanske mer r en teoretisk sanning, men att det inte utfaller s i praktiken.

stycke 2 varfr jag tror att dom r infallible....jo jag r ganska duktig p att lista ut saker.....jag knner intuitivt av nr ngot mste stmma, jag nr ibland en punkt. Detta avgr en god tnkare frn en dlig.......sga vad du vill om det, ven om det lter skrytsamt, men jag har i frstainlgget frskt framfra logiken bakom intuitionen. Om det inte rcker, s beror det p att jag uppenbarligen inte lyckats bena ut intuitionen i tillrcklig detaljerad niv, men jag har tminstone brytit ner den till mindre bestndsdelar...

varfr prop 1 entails the other...d antar jag du med other, menar ondligt mnga kopior. terigen, rent mattematiskt,s finns det d ondligt med mnga kopior p dig. Men mattematiken ger en teoretisk sanning. Frgan r om det ocks r praktiskt sant.

Just i det hr fallet, d det r s verklighetsfrankrat, s blir den teoretiska sanningen, en praktisk sanning.

om vi sger s hr. Nivn vi r p nu, r vldigt abstrakt. VI kommer oundvikligen behva anvnda intuitionen, och det blir svrt att bena ut frklaringar i stor exakthet. Detta skiljer agnarna frn vetet, de som hajar,eller inte.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-12 kl. 22:51.
Citera
2011-01-12, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainObvs
Okej, d frstr jag. Med tanke p sjlva storleken p universum s tror jag att det skulle kunna finnas frutsttningar att det ska finnas en kopia av mig. Om universum r ondligt s borde dessa frutsttningar ha skapats. Se "satsen om ondligt mnga apor" - Infinite monkey theorem.

Dremot tror jag inte att denna/dessa gr bland oss hr p jorden.

r det ungefr s du menar eller har jag missfrsttt lite?

Ja ungefr s. Frutom att jag tror, att det existerar ondligt mnga universum och inte bara en, som r ondigt stor.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-12 kl. 23:09.
Citera
2011-01-12, 23:11
Bannlyst
Citat:
stycke 1: jag frstr att det kanske mer r en teoretisk sanning, men att det inte utfaller s i praktiken.

stycke 2 varfr jag tror att dom r infallible....jo jag r ganska duktig p att lista ut saker.....jag knner intuitivt av nr ngot mste stmma, jag nr ibland en punkt. Detta avgr en god tnkare frn en dlig.......sga vad du vill om det, ven om det lter skrytsamt, men jag har i frstainlgget frskt framfra logiken bakom intuitionen. Om det inte rcker, s beror det p att jag uppenbarligen inte lyckats bena ut intuitionen i tillrcklig detaljerad niv, men jag har tminstone brytit ner den till mindre bestndsdelar...

varfr prop 1 entails the other...d antar jag du med other, menar ondligt mnga kopior. terigen, rent mattematiskt,s finns det d ondligt med mnga kopior p dig. Men mattematiken ger en teoretisk sanning. Frgan r om det ocks r praktiskt sant.

Just i det hr fallet, d det r s verklighetsfrankrat, s blir den teoretiska sanningen, en praktisk sanning.

om vi sger s hr. Nivn vi r p nu, r vldigt abstrakt. VI kommer oundvikligen behva anvnda intuitionen, och det blir svrt att bena ut frklaringar i stor exakthet. Detta skiljer agnarna frn vetet, de som hajar,eller inte.

frvrigt r det ondigt att skriva den p engelska,
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-12 kl. 23:14.
Citera
2011-01-12, 23:16
Medlem
Citat:
wall of text

Nej TS du har fel. Ditt resonemang r helt vrdelst d du gng p gng anvnder saker du/annan inte bevisat.

Du inte bara br lsa LucNNs inlgg utan ocks frst vad LucNN menar. Inte sjlva faktan i sig utan "sttet" LucNN tnker p.

Kan du sedan anvnda det i dina tankebanor innan du skapar trdar vore det vldigt praktiskt fr oss andra. D skulle vi kunna ta dina inlgg serist.
Citera
2011-01-12, 23:20
Medlem
niffi1991s avatar
Angende din intuition AspergerDeluxe...

Jag har nog aldrig upplevt Intuition om det innebr ett sinne fr mottagande av information/kunskap. Ett vetande i sig. Precis som man tar emot kunskap med sinne 5 andra sinnen, det man tar emot det vet man. Inget intellektuellt behvs fr att veta det.

Sger nu inte att jag vet att du vet genom din intuition... Men det finns ju pstenden om olika sinnen man kan "grva fram" och det kanske r ngot du har gjort... Vad vet jag, kanske nu, kanske i ett annat liv, jag vet inte.

Hade jag sagt att intuition r skitsnack hade jag baserat det p ett antagande... Den enda form av vetande jag har upplevt nu r genom mina 5 sinnen...
Citera
2011-01-12, 23:26
Medlem
niffi1991s avatar
Vinas 003: Ditt personliga meddelande (om det nu kallas s): "Knowledge is often mistaken for intelligence."

Vet inte vad den som skrev det menade, men det kan vl innebra det jag skrev i mitt frra inlgg. Lite lustigt att jag sg det precis nr jag skrev ngot om det ^^
Citera
2011-01-12, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Nej TS du har fel. Ditt resonemang r helt vrdelst d du gng p gng anvnder saker du/annan inte bevisat.

Du inte bara br lsa LucNNs inlgg utan ocks frst vad LucNN menar. Inte sjlva faktan i sig utan "sttet" LucNN tnker p.

Kan du sedan anvnda det i dina tankebanor innan du skapar trdar vore det vldigt praktiskt fr oss andra. D skulle vi kunna ta dina inlgg serist.

okej jag ska granska det igen:. Hans inlgg verkligen ifrgastter allt, framfrallt om man gjort en feltanke p vgen..

Han menar att man inte kan kan dra slutsatsen att frn ondligt med energi s finns det ondligt med mnga planeter.

precis, det kanske man tror....d energin kan anta mnga former som exempelvis inte alls r de byggstenar som vr univesum idag r uppbygt, men veterligen kan den anta den formen, d universum finns. Och finns ondligthets elementet med, som det finns p alla plan hr, d ingenting som jag antagit att det skapats ifrn, r ondligt, s finns ondligt med mnga planeter. Jag tnker lite lngre n vad som str, s hr logik fr logik, osv tnkte jag inte, utan det kom som blixten,dvs intuitionen, men uppenbarligen nr jag tnker djupare, s finns mer logik bakom det,och har mer backup fr intuitionen, och jag frstr att detta lmnar utrymme fr kritisk granskning......d de som saknar intuitionsfrmga, sker mer logisk bakup. Givetvis ska jag frska stlla upp mer och frklara d bttre.

hans andra var, hur jag frn set of propositions could deduce att det finns ondligt med energi. Samma sak dr, intuitionen, som terigen har logisk frklaring, och jag ska frska frklara det mer logiskt, men i det hr fallet, r det vldigt mycket mer komplext, att frklara det detalj fr detalj, jag frskte, och nr jag skrev det visste jag att det inte var tillrckligt, d det krver intuitionsfrmga fr lsaren att verkligen haja, och uppskata det jag skriver. Me ven om jag frsker, s r nivn vldigt abstrakt, och jag har tyvrr en magknsla av att det nd kommer krva intuitionsfrmga.

s jag frstr vad du menar, hans stt att tnka, r att jag drar fr snabba och d ocks felaktiga slutsatser frn given data, men detta stmmer d uppenbarligen inte. Eller s har jag missfrsttt vad du menar, d fr grna mer i detalj frklara vad ett tankefel r,som jag gr, tillskillnad frn hans stt att tnka.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-12 kl. 23:32.
Citera
2011-01-13, 00:53
Medlem
Citat:
okej jag ska granska det igen:. Hans inlgg verkligen ifrgastter allt, framfrallt om man gjort en feltanke p vgen..

Han menar att man inte kan kan dra slutsatsen att frn ondligt med energi s finns det ondligt med mnga planeter.

precis, det kanske man tror....d energin kan anta mnga former som exempelvis inte alls r de byggstenar som vr univesum idag r uppbygt, men veterligen kan den anta den formen, d universum finns. Och finns ondligthets elementet med, som det finns p alla plan hr, d ingenting som jag antagit att det skapats ifrn, r ondligt, s finns ondligt med mnga planeter. Jag tnker lite lngre n vad som str, s hr logik fr logik, osv tnkte jag inte, utan det kom som blixten,dvs intuitionen, men uppenbarligen nr jag tnker djupare, s finns mer logik bakom det,och har mer backup fr intuitionen, och jag frstr att detta lmnar utrymme fr kritisk granskning......d de som saknar intuitionsfrmga, sker mer logisk bakup. Givetvis ska jag frska stlla upp mer och frklara d bttre.

hans andra var, hur jag frn set of propositions could deduce att det finns ondligt med energi. Samma sak dr, intuitionen, som terigen har logisk frklaring, och jag ska frska frklara det mer logiskt, men i det hr fallet, r det vldigt mycket mer komplext, att frklara det detalj fr detalj, jag frskte, och nr jag skrev det visste jag att det inte var tillrckligt, d det krver intuitionsfrmga fr lsaren att verkligen haja, och uppskata det jag skriver. Me ven om jag frsker, s r nivn vldigt abstrakt, och jag har tyvrr en magknsla av att det nd kommer krva intuitionsfrmga.

s jag frstr vad du menar, hans stt att tnka, r att jag drar fr snabba och d ocks felaktiga slutsatser frn given data, men detta stmmer d uppenbarligen inte. Eller s har jag missfrsttt vad du menar, d fr grna mer i detalj frklara vad ett tankefel r,som jag gr, tillskillnad frn hans stt att tnka.

Ett "tankefel" du gr r att bygger dina argument p saker du inte kan bevisa. Om man inte kan bevisa det s r det ju irrelevant. Jag kan st och sga att Tyskland vann ww2 men s lnge jag inte kan bevisa det s betyder det ju inget. Det r helt enkelt inte sant och meningslst utan bevis.

LucNN har helt rtt att om du ens har ett enda fel i din logik s faller hela din slutsats. Det r som ett rep, ett fel p rcker fr att det ska g av.

Det enklaste att gra r att bygga alla sina pstenden p ren fakta. Man br dock akta sig fr vad faktan betyder. Underskningar visar att invandrare r verrepresenterade i brott. Men bara fr det kan man inte dra slutsatsen att de r smre mnniskor fr det. Faktan sger ju endast att de begr mer brott. Det sger inget om hur de r som mnniskor.

Hon tycker somalier inte r vlkomna i Sverige. Men det betyder inte att hon r rasist och inte heller att andra inte fr flytta till Sverige. Hennes problem ligger ju endast med somalierna...

Vad som dock r ett korrekt argument r ungefr s hr.

Fakta: Ett pple r mindre n ett bord. --> D blir ocks myran mindre n ett bord eftersom Fakta: myror r mindre n ett pple. Vi har nu bevisat att myran r mindre n ett bord.

Personliga saker som smak kan dock inte anvndas d du frsker bevisa ngonting utom vad du sjlv tycker. Tycker du att gul r en finare frg en rd s kan du inte sga att gul faktiskt r finare n rd d inte alla tycker som dig, det r endast vad du tycker. S din mening br drfr formuleras s hr "Jag tycker gul r finare n rd" och inte s hr "Gul r finare n rd".

Jag hoppas du frstr fr rligt talat s kan jag inte frklara det bttre.

Citat:
Ursprungligen postat av niffi1991
Vinas 003: Ditt personliga meddelande (om det nu kallas s): "Knowledge is often mistaken for intelligence."

Vet inte vad den som skrev det menade, men det kan vl innebra det jag skrev i mitt frra inlgg. Lite lustigt att jag sg det precis nr jag skrev ngot om det ^^

Det vet jag inte men jag tolkar det s hr:

Kunskap om ngonting r som en skl med mjlk, den finns dr och du kan kasta den i ansiktet p folk som inte har den.

Intelligens dremot r det som stter ihop dina sklar av kunskap och du fr p s stt nya sklar av kunskap(1 skl + 1 skl = 3 sklar dr den tredje blir helheten/verblicken/insikten av dessa tv tillsamman), detta leder till en ondlig lopp av mer sklar med mjlk. Ungefr som att mjlka en ko.

Gr inte misstaget att lita p ngon som rkar ha den sklen du letar efter men inte frmgan att anvnda den till att skapa nya sklar. Alla kan hitta en skl, att kunna skapa nya r det intressanta...
Senast redigerad av vinas003 2011-01-13 kl. 01:52.
Citera
2011-01-13, 01:01
Medlem
Lighthouses avatar
Ingen som tror att kunskap bara uppenbarar sig i deras hjrnor drfr att dom besitter en frmga som andra saknar kan frvntas frklara sina tankebanor. TS: Vad r det fr mening att diskutera din tes om du varken kan eller vill frska bevisa den? Suck....
Citera
2011-01-13, 20:32
Medlem
Alpha-Omegas avatar
TS resonerar felaktigt. Att pst att energin r ondlig eftersom "ngonting inte kan komma ur ingenting" r frvirrat, minst sagt. Nr vi pratar energi pratar vi energiprincipen, som sger att energi varken kan skapas eller frstras. Om ngot finns, men inte kan skapas, innebr det att det alltid har funnits. Energin har allts inte kommit ngonstans ifrn - den har alltid funnits och r konstant. Det r allts inte frgan om vare sig ondlighet eller att "komma frn ingenting".

Annars stmmer TS argument rtt s bra. Om det finns ofantligt mycket energi s r det mjligt att det finns en exakt kopia av mig ngon annanstans i multiversumet.
Citera
2011-01-13, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niffi1991
Angende din intuition AspergerDeluxe...

Jag har nog aldrig upplevt Intuition om det innebr ett sinne fr mottagande av information/kunskap. Ett vetande i sig. Precis som man tar emot kunskap med sinne 5 andra sinnen, det man tar emot det vet man. Inget intellektuellt behvs fr att veta det.

Sger nu inte att jag vet att du vet genom din intuition... Men det finns ju pstenden om olika sinnen man kan "grva fram" och det kanske r ngot du har gjort... Vad vet jag, kanske nu, kanske i ett annat liv, jag vet inte.

Hade jag sagt att intuition r skitsnack hade jag baserat det p ett antagande... Den enda form av vetande jag har upplevt nu r genom mina 5 sinnen...

Korrekt. Intuition r det undermedvetna som drar slutsatsen. En brandman, kan tex knna p sig att huset kommer att explodera. Han bara knner p sig det, dvs hans intuition sger det. Men gr vi in nrmare, s beror det p att det inte luktar likadant, luftrycket osv r annorlunda, och detta r s svagt, och inget han tnker p(dvs har i medvetandet), men det undermedvetna processar detta, och han knner att ngot inte stmmer. Detta r ett verkligt exempel, och togs upp i en dokumentr.

Detta r ett fall, dr sinnen arbetar.

I Mitt fall som i mindre utstrckning innebr att sinnena arbetar, innebr, att undermedvetna tankeprocessor arbetar med detta.

Exakt, vad dessa undermedvetna tankeprocesser r, har jag lurat p i ngra r, utan att faktiskt listat ut...men jag har en mycket kvalficerad gissning, som jag tror stmmer...och det r att intuitionsfrmga r kopplat till kreativfrmga.

Kreativa mniskor verkar ha denna intuitionsfrmga, och anvnder d mig sjlv och en rad andra mnniskor som grundval fr denna slutsats. Och det r pfallande just kreativa personer, som r pfallande intuitiva, som fr mig att rikta blicken t kreativiteten som bidragande faktor.

Kreativitet, r i sin tur frmgan att tnka outside the box, och andra stt att tnka p. Detta innebr egentligen att man ackerar problem utifrn fler infallsvinklar.

Nr det kommer till tankeproblem, innebr det att tnker utifrn fler infallsvinklar.

Fler infallsvinklar, innebr att man tar hnsyn till fler faktorer, och att man allts anvnder strre underlag, och antar strre helhetsperspektiv(d man ser saker utifrn fler infallvinklar) samtidigt som man kan titta i mer detalj, och allts blir mer flexibel i sitt tnkande.

I mitt fall innebr det att jag tittar p mer mjliga infallsvinklar n en snittperson, och utifrn detta drar slutsats. Knner jag att jag attackerat det utifrn alla mjliga vinklar, p ett undermedvetet plan, och bara hittar ett svar, s knner jag intuitivt att det mste vara s. Nu vet jag inte att det r exakt s hr det fungerar, men det r kopplat till kreativitet iallafall......och det r nog som jag sa, mer eller mindre...men infallsvinkel kan tex vara fel ord, och vi pratar om stilistiska problem, eller irrelevanta problem, fr vad jag nd mnar framfra.

Einstein hade aspergers tror man, och han hade en enorm intuition att lista ut hur fysiken fungerar. Aspergers r extremt hgerfokuserade, och analytiskt lagda, och genom detta granskar man saker mer i djupet n vanliga. Detta har inget med iq att gra, bara att man grver i saker djupare n en snitt person. Detta i kombination med kreativitet, samt verlag intelligens ver medel(fr att kunna dra logiska samband) r vad som skiljer en bra tnkare utifrn en dlig, vad gller biologisk kapacitet som vi fds med. Att kunna tnka bra beror ju i sin tur ocks p att man inte har ngra filter som frgar tnkandet.

Detta svarar ocks p varfr hgt iq, inte medfr att en sn person kan tnka bttre. Han kan bara se mer logiska samband, men han kan nd ha massa filter, eller vara stel i sitt tnkande(inte kreativ), samt inte vilja grva i problem ngot djupare, d han inte reflekterar ver saker, d han inte r analytisk lagd.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-13 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in