Citat:
Ursprungligen postat av o.m.e.n
Kan inte sga annat n att jag r precis lika vertygad om det hr som ts, omjligheten i att universum skulle vara ndligt rcker fr att vertyga mig om att det inte kan vara p annat stt.
Det r vl dessutom en hyfsat vedertagen uppfattning inom forskarkretsar, jag sg att det hnvisades till en del litteratur, men orkade inte lsa igenom just nu, s det r vl mjligt att jag r tva eller trea p bollen.
mjo, mina tankebanor liknar denna mannens, och denna sida r otroligt intressant, dr han p bara en sida frklarar hur allt fungerar, och han har kllhnvisningar och refereat fr alla stndpunkter:
http://www.braungardt.com/Physics/Va...luctuation.htm
dock fr man intrycket att han handplockat olika teorier tills han hittat ngot som ger en frklaring till allt....
plus att jag hittar en miss i hans uppsats, vilket tyder p att han egentligen inte greppar allt...
han sger att i perfekt vakum skapas d enormt mngd energi pga space bubbles, och enorm energi skapas i planck tid och hr ploppar d universum upp, och tiden och rummet skapas iom med big bang.
hahaha whut? men fr att space bubbles och vakum fluktuationer ska uppst, krvs rummet..... allts fanns det redan rum,innan big bang skedde... om nu hans teori ska hlla.
fr spacebubbles(som orskar big bang) sker ju bara om rummet finns, och det finns negativ energi sparad s att sga i rummet...om rummet redan fanns,s kan ju inte big bang vara den hndelse som skapade rummet.
verlag tycker jag det r lite absurt att rummet inte skulle finnas. Jag tror personligen att rummet altid finns, och att univesums expansion r till fljd av mrk energi, dvs att universum expanderar mer mot redan existerande rum, och det r inte rummet som expanderar,utan universum. allt blir mycket mer logiskt. d.
dock kan det vara s att rummet fddes. Men d innebr det att ingenting, inte ens rum, kan skapa universum.dvs att materia, och energi finns ubbunden i en vrld som saknar tid och rum.,givetvis kan det kanske vara s....