• 3
  • 4
2011-01-15, 09:42
Medlem
o.m.e.ns avatar
Kan inte sga annat n att jag r precis lika vertygad om det hr som ts, omjligheten i att universum skulle vara ndligt rcker fr att vertyga mig om att det inte kan vara p annat stt.

Det r vl dessutom en hyfsat vedertagen uppfattning inom forskarkretsar, jag sg att det hnvisades till en del litteratur, men orkade inte lsa igenom just nu, s det r vl mjligt att jag r tva eller trea p bollen.
Citera
2011-01-15, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av o.m.e.n
Kan inte sga annat n att jag r precis lika vertygad om det hr som ts, omjligheten i att universum skulle vara ndligt rcker fr att vertyga mig om att det inte kan vara p annat stt.

Det r vl dessutom en hyfsat vedertagen uppfattning inom forskarkretsar, jag sg att det hnvisades till en del litteratur, men orkade inte lsa igenom just nu, s det r vl mjligt att jag r tva eller trea p bollen.

mjo, mina tankebanor liknar denna mannens, och denna sida r otroligt intressant, dr han p bara en sida frklarar hur allt fungerar, och han har kllhnvisningar och refereat fr alla stndpunkter:

http://www.braungardt.com/Physics/Va...luctuation.htm

dock fr man intrycket att han handplockat olika teorier tills han hittat ngot som ger en frklaring till allt....

plus att jag hittar en miss i hans uppsats, vilket tyder p att han egentligen inte greppar allt...

han sger att i perfekt vakum skapas d enormt mngd energi pga space bubbles, och enorm energi skapas i planck tid och hr ploppar d universum upp, och tiden och rummet skapas iom med big bang.

hahaha whut? men fr att space bubbles och vakum fluktuationer ska uppst, krvs rummet..... allts fanns det redan rum,innan big bang skedde... om nu hans teori ska hlla.

fr spacebubbles(som orskar big bang) sker ju bara om rummet finns, och det finns negativ energi sparad s att sga i rummet...om rummet redan fanns,s kan ju inte big bang vara den hndelse som skapade rummet.

verlag tycker jag det r lite absurt att rummet inte skulle finnas. Jag tror personligen att rummet altid finns, och att univesums expansion r till fljd av mrk energi, dvs att universum expanderar mer mot redan existerande rum, och det r inte rummet som expanderar,utan universum. allt blir mycket mer logiskt. d.

dock kan det vara s att rummet fddes. Men d innebr det att ingenting, inte ens rum, kan skapa universum.dvs att materia, och energi finns ubbunden i en vrld som saknar tid och rum.,givetvis kan det kanske vara s....
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-15 kl. 10:49.
Citera
2011-01-15, 12:41
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
och detta beror ju d p att det finns sparad energi i rummet, notera sparad energi....dvs det skapas inte.

Precis - energin skapas inte fr den finns redan dr i enlighet med energiprincipen

Citat:
vilket var ocks vad jag sa, att det r ngon fluktuatiotion, som skapade hela big bang. Dvs det ploppar upp.

Mhnda, men det gr som sagt inte att testa, varfr det blir svrt att bevisa din tes. Men det r mycket mjligt att det r universums geometri som gett upphov till Big Bang.

Vad gller materians ondlighet s uppfattar jag citatet som att system med en nettoenergi av noll kan ge upphov till materia drfr att systemet innehller bde positiv och negativ energi. Det r d dessa som ger upphov till materia. Hur detta ger oss ondlig materia ser jag inte. Men som sagt, min kunskap inom relativitetesteori r hgst begrnsad.
Citera
2011-01-15, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Precis - energin skapas inte fr den finns redan dr i enlighet med energiprincipen

Mhnda, men det gr som sagt inte att testa, varfr det blir svrt att bevisa din tes. Men det r mycket mjligt att det r universums geometri som gett upphov till Big Bang.

Vad gller materians ondlighet s uppfattar jag citatet som att system med en nettoenergi av noll kan ge upphov till materia drfr att systemet innehller bde positiv och negativ energi. Det r d dessa som ger upphov till materia. Hur detta ger oss ondlig materia ser jag inte. Men som sagt, min kunskap inom relativitetesteori r hgst begrnsad.

Det r frvisso sant att det inte automatiskt innebr ondligt med mateira, men sg att det bara finns minus 10 och plus 10, varp man bara kan bolla med detta intervall, dvs det kan max finnas 20 av positiv eller negativ energi.

Att intervallet har en grns, mste d bero p att den begrnsas av ngot. Men det kan lika grna vara s att den inte gr det. Och ngra mer skra slutsatser r tyvrr svra att dra, om det nu inte ska bli helt spekulativ verksamhet. Men ngra slutsatser kan vi dra:

intervallet begrnsas, eller begrnsas inte och detta r alltet

intervallet r en del i ngot strre,dvs ftt ur ngot.

osv osv.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-15 kl. 13:35.
Citera
2011-01-15, 13:56
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Ja jag vet att det r s hr, ungefr ssom en religis fanatiker, och jag tycker allts att verkligheten r helt strd. Att g och dda ngon spelar egentligen ingen roll Jag skulle till domarna d ge min vrldsbilsfrklaring, och sga att det verkligheten r ju helt strd, ingenting har egentligen ngon betydelse. Fr just nu finns det ondligt mnga kopior p mig, och ven den som dog(markus kan vi sga att offret heter), s en mindre kopia, gr ingenting,d ondligt mnga markus, minus en markus, fortfarande innebr att det finns ondligt mnga markus just nu livslevande.

Tnk dig d att alla tankar kring det hr och allt som du nnsin upplevt frutspelade sig i ditt huvud och kanske ingen annanstans. S det frflutna, nutid, framtid i ditt huvud. Materia, "ingenting", ljus och gravitationskraft i ditt huvud. Jag ska snart gra en trd om just det hr fr att frklara nrmare min syn p vrlden.
Senast redigerad av makdui 2011-01-15 kl. 14:04.
Citera
2011-01-15, 14:56
Medlem
LucNNs avatar
Om vakuumfluktuationer:

Citat:
Vacuum energy is an underlying background energy that exists in space even when the space is devoid of matter (free space).

Allts har du inte motbevisat lagen om energins konstans.

Hur kan du har a priori insikt om fakta (att det finns ondlig energi, ven fast det inte finns ngot som pekar mot att detta r ndvndigt)?
Citera
2011-01-15, 17:08
Medlem
Folkess avatar
Det jag inte kan frestlla mig r hur frn startpunkt ingenting vi skulle kunna f olika utslag ven om energin r ondlig. Jag tror inte att det finns ett universum dr allt r sig likt men att om 5 minuter kraschar mnen in i jorden. Naturlagarna skulle inte tillta ett sdant universum att existera. Men vart gr grnsen?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in