Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-19, 22:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Lite festligt att se hur serien påminner om gamla Dubbelstötarna i sitt likartade tema, men att den samtidigt avstår från sådant som överraskande vändningar, fyndiga repliker, charmiga karaktärer och andra tarvliga underhållningskvaliteter. Fast man engagerar sig ju ändå såtillvida att man hjärtligt längtar efter den stund då huvudpersonen äntligen skall spränga sig själv i luften.
Citera
2011-01-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Så fruktansvärt pinsamt. Stod inte ut att kolla mer än en halvtimme.
Den var ju enormt bra njöt av att se huvudrollsinnehavarens minspel i pressade situationer!
Citera
2011-01-19, 23:03
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Vad gäller den slemmige ockraren Sven-Olof "Solo" Olsson (det vore ju alltför riskabelt att förse honom med ett judiskt namn) som John i finansiell desperation söker upp så spelas denne av Björn Bengtsson och ingen torde väl med uppriktigheten i behåll kunna påstå att han ser särskilt genuint etniskt svensk ut (påminner däremot en hel del om juden Ted Ekeroth):

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/3367/1191030_520_292.jpg

Björn Bengtsson spelar hans brorsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Lite festligt att se hur serien påminner om gamla Dubbelstötarna i sitt likartade tema, men att den samtidigt avstår från sådant som överraskande vändningar, fyndiga repliker, charmiga karaktärer och andra tarvliga underhållningskvaliteter. Fast man engagerar sig ju ändå såtillvida att man hjärtligt längtar efter den stund då huvudpersonen äntligen skall spränga sig själv i luften.

Snacka inte skit om Dubbelstötarna! (Sitter och väntar på att studierektorns sista strid ska släppas på DVD)
Citera
2011-01-19, 23:04
Bannlyst
Den här serien håller TV4-klass. Låg kvalitet mao. Uselt överdrivet skådespeleri av Skarsgård. Finns ingen som helst trovärdighet i hans uppenbara utvecklingsstörning. En person som han skulle ALDRIG någonsin kunnat ha en snygg tjej och två ungar. Han har ju ingen som helst social intelligens.

Nä fy fan. Det hade kunnat bli nånting bra av den här historian, men detta suger. Och så det här med spelet mellan Tom och John känns bara så hollywood-aktigt och simpelt. Usel regissör och uselt manus.

Nä, man får se fram emot den andra filmen eller dokun som är på gång om samma historia.
Senast redigerad av deman 2011-01-19 kl. 23:09.
Citera
2011-01-19, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Tror nog att du kommer att få vänta förgäves eftersom serien inte har för avsikt att återge "den sanna" historien. Han KOMMER att ta livet av sig, men inte troligt genom att spränga sig.

Gissar att han hänger sig.
Senast redigerad av deman 2011-01-19 kl. 23:10.
Citera
2011-01-19, 23:11
Medlem
clas_ohlssons avatar
Lite off topic men kanske väl så passande beträffande ämnet.

Den riktiga Moreus, dvs. Anders Burius, vad dog han av egentligen? Ser att han avled dryga 50-år gammal. Har sökt men ej funnit svar. Någon här som kanske sitter på det? Dog han i frihet?
Citera
2011-01-19, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Lite off topic men kanske väl så passande beträffande ämnet.

Den riktiga Moreus, dvs. Anders Burius, vad dog han av egentligen? Ser att han avled dryga 50-år gammal. Har sökt men ej funnit svar. Någon här som kanske sitter på det? Dog han i frihet?

vad menar du? hur kan man missat detta? han sprängde ju sig genom att sätta på gasspisen. hela väggen blåstes ut mitt i centrala stockholm för några år sen.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/boktjuvens-dubbelliv-blir-film_2476539.svd
http://www.expressen.se/nyheter/1.157348/dokument-expressen-boktjuvens-dubbelliv
Senast redigerad av deman 2011-01-19 kl. 23:17.
Citera
2011-01-19, 23:19
Medlem
Mackanboys avatar
Tycker serien var riktigt lovande efter första avsnittet. Men nu efter andra så blir jag tveksam. Känns som Jans utvecklings kurva ifrån fattiglapp till rena glidaren gick på 3 sek. Sen upplever jag honom sen en riktig dryg o äcklig människa. Frågan är om den sanna berättelsen är som denna skildring?
Citera
2011-01-19, 23:21
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
vad menar du? hur kan man missat detta? han sprängde ju sig genom att sätta på gasspisen. hela väggen blåstes ut mitt i centrala stockholm för några år sen.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/boktjuvens-dubbelliv-blir-film_2476539.svd

Ja, juuuuuuuuust det. Det har jag vaga minnen från. Tänkte jag absolut inte på. Får skylla på att man suttit och läst på Wiki stunden innan man drog iväg posten (där orsaken inte nämndes) i all hast.

En riktig face-palm på mig.
Citera
2011-01-19, 23:26
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Den här serien håller TV4-klass. Låg kvalitet mao. Uselt överdrivet skådespeleri av Skarsgård. Finns ingen som helst trovärdighet i hans uppenbara utvecklingsstörning. En person som han skulle ALDRIG någonsin kunnat ha en snygg tjej och två ungar. Han har ju ingen som helst social intelligens.

Tv4-klass? Långt, långt ifrån. Helt klart en svt-produktion av den kvalitativa skolan. Brukar i vanliga fall inte uppskatta Gustav Skarsgård men tycker han lyckas med ett minimalistiskt skådespel, likt john hamm i M.M, helt utmärkt. Mycket handling utspelas i hans minspel och tystnaden. En utmärkt miniserie hittils. Detta ska SVT syssla med, inte skräp som minuten.
Citera
2011-01-19, 23:33
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackanboy
Tycker serien var riktigt lovande efter första avsnittet. Men nu efter andra så blir jag tveksam. Känns som Jans utvecklings kurva ifrån fattiglapp till rena glidaren gick på 3 sek. Sen upplever jag honom sen en riktig dryg o äcklig människa. Frågan är om den sanna berättelsen är som denna skildring?
Svar nej. Serien är löst baserat på den riktiga KB-mannen.
Citera
2011-01-19, 23:59
Medlem
TimGunns avatar
Det som jag finner som sämst med serien vore dialogerna om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in