Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-13, 22:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det hade varit trovärdigt om han inte hade suttit på universitetet i så många år innan. Professorerna på en litteraturvetenskaplig institution bör ha varit precis som cheferna på biblioteket. Att han har dålig ekonomi överraskar mig inte. Däremot kanske orsaken, att han vill vara som de andra coolingarna. Det hade faktiskt funkat bättre om han var speltorsk.
Säker på det? Det finns ju professorer som skall vara så himla pwoletäwa.
Citera
2011-01-13, 22:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Säker på det? Det finns ju professorer som skall vara så himla pwoletäwa.

Skulle gissa på att höga akademiker på ett bibliotek och höga akademiker på ett universitet är rätt lika varandra. Jag tror dock inte att någon att kategorierna hänger på Riche.
Citera
2011-01-13, 22:57
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Så fruktansvårt tråkigt! Det här är ju en historia som i händerna på en skicklig manusförfattare hade kunnat bli hur bra som helst. Schiller är visserligen död, men finns det då ingen annan kvar som kan beskriva med tragisk kraft hur någon spelar för högt och drivs mot undergången?

Kommer inte ens att titta. Byxans omdöme litar jag på lika mycket som mitt eget.
Om jag fattat Aftonbladet rätt lär det komma en långfilm som bygger på samma historia snart, med manus av Kristian Petri och Peter Englund. Kanske värd att vänta på?
Jag tycker den tog sig mot slutet och att Skarsgård gjorde en klart godkänd insats.
Citera
2011-01-14, 08:57
Medlem
Drozds avatar
Storyn bakom "Bibliotekstjuven" fascinerar mig. TV-seriens första avsnitt var underhållande och bitvis välgjort med fina miljöer.

Dock finner jag att Skarsgård i huvudrollen spelar alltför överdrivet. Det skall hela tiden skrivas oss under näsan hur tafflig, osäker och full av sociala mindervärdeskomplex KB-mannen var. Detta hade kunnats göra mer subtilt, poängen hade gått fram ändå. Vissa scener känns så överdrivna att det blir pinsamt - huvudrollsinnehavaren hälsar aldrig, han springer ut från antikvitetshandeln i panik när han får ett för lågt bud, han hostar drar halsbloss med "fel" cigarrer, han verkar inbunden och tafatt som rena bokstavsbarnet.

Den riktige KB-mannen Anders Burius sägs tvärtom ha varit humoristisk, briljant och kvick i umgänget, om än fylld av sociala mindervärdeskänslor:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artikel=2462939
Citera
2011-01-14, 14:25
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
...med manus av Kristian Petri och Peter Englund. Kanske värd att vänta på?

Förhoppningsvis klarar de bättre av att skriva om en bildad miljö.
Citera
2011-01-14, 22:02
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Skulle gissa på att höga akademiker på ett bibliotek och höga akademiker på ett universitet är rätt lika varandra. Jag tror dock inte att någon att kategorierna hänger på Riche.
Jo, men så finns ju klasskomponenten. Goldman verkar vara genuin överklass.
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Storyn bakom "Bibliotekstjuven" fascinerar mig. TV-seriens första avsnitt var underhållande och bitvis välgjort med fina miljöer.

Dock finner jag att Skarsgård i huvudrollen spelar alltför överdrivet. Det skall hela tiden skrivas oss under näsan hur tafflig, osäker och full av sociala mindervärdeskomplex KB-mannen var. Detta hade kunnats göra mer subtilt, poängen hade gått fram ändå. Vissa scener känns så överdrivna att det blir pinsamt - huvudrollsinnehavaren hälsar aldrig, han springer ut från antikvitetshandeln i panik när han får ett för lågt bud, han hostar drar halsbloss med "fel" cigarrer, han verkar inbunden och tafatt som rena bokstavsbarnet.

Den riktige KB-mannen Anders Burius sägs tvärtom ha varit humoristisk, briljant och kvick i umgänget, om än fylld av sociala mindervärdeskänslor:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artikel=2462939
Joo, skildringar av sådana där känslor som finns under ytan och som bara tittar fram ibland, som glöden i lava, är mer intressanta om det görs bra. Menvafan, hur ofta får vi se slapstick i akademiska miljöer? Och Billig-Scarface hoppas jag mycket på!

P.S. Man skriver folks näsor. Skriver man under så ser det ut som mustascher och det ser ju bara dumt ut.
Citera
2011-01-15, 15:29
Medlem
Den har potential den här serien!

Som jag upplevde det så verkar problematiken till största delen ligga hos John själv. Han upplever sig som diskriminerad pga. sin bakgrund och sedan agerar konstigt och opassande utifrån det. Att han faktiskt behandlas illa för att han kommer från arbetarklassen och inte förstår de sociala koderna känns inte plausibelt. Särskilt inte med tanke på att universitetet blev mer "proletariserat" med 68-generationen och allt det. Tror att de sociala koderna bland akademiker är lika oberoende av samhällsklass som överallt annars.
Citera
2011-01-15, 15:31
Medlem
Svidmyras avatar
Jag bara ÄLSKAR såna här pinsamma, obehagliga stories! Satt och skruvade på mig nästan hela tiden och väntar med spänning på nästa avsnitt. Under tiden ska jag försöka kolla upp mera av vad som har sagts om den verklige bibliotekstjuven. Synd bara att jag redan vet hur det gick för honom...
Citera
2011-01-15, 18:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Seriens främsta svaghet tycks mig så här långt vara att den av feghet eller lättja fuskar bort sitt huvudssyfte, att tolka och gestalta en komplex psykologisk karaktär. Nu blir det i stället skolgårdsproblematik av alltsammans och huvudpersonen framstår, vilket flera redan påpekat, mest som en förvuxen skolgosse som förtvivlat gärna vill vara med i innegänget och därför gör dumma saker. Det hade förmodligen varit betydligt mer intressant och trovärdigt som skildring av såväl "klassresan" som "streberpersonligheten" om boktjuven fått mer machiavellisk karaktär och verkligen varit intelligent och charmerande samtidigt som han saknat den svenske humanistens gängse hämningar och skrupler. Lite farlig och intressant, en ädling som upplever och eftersträvar överlägsenhet i alla sammanhang. Genom sin klassiska bildning bevisar han sig överlägsen det ytliga Stureplansfolket, genom överdådig livsstil och ådagalagd världsvana bevisar han sig å andra sidan överlägsen de förkrumpna humanioratomtarna på bibliotek och akademiska institutioner, osv. Men nu har dessa två kategorier på ett absurt sätt smälts samman till ett slags akademiskt adelsskikt som väl knappast funnits inom svensk humaniora sedan Magnus von Platens dagar samtidigt som huvudpersonen närmast blir driftkucku inte bara för detta skikt utan även för TV-publiken. Det är nästan bara en inledande berättarröst som saknas: - Hej Bullen, jag är en pojke på 35 år som har ett problem...
Citera
2011-01-15, 23:30
Medlem
Såg första avsnittet efter rekommendation på SVT- play. Tyckte den var bra, huruvida huvudkaraktären stämmer överens med verkligheten går ju dock inte för mig att bedöma. Andra serien på kort tid att följa (senast "våra vänners liv"). Brukar annars nästan aldrig följa serier nuförtiden.

SVT verkar vara den kanal som ibland kan producera något svenskt med kvalitet.
Citera
2011-01-16, 07:02
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Det hade varit trovärdigt om han inte hade suttit på universitetet i så många år innan. Professorerna på en litteraturvetenskaplig institution bör ha varit precis som cheferna på biblioteket. Att han har dålig ekonomi överraskar mig inte. Däremot kanske orsaken, att han vill vara som de andra coolingarna. Det hade faktiskt funkat bättre om han var speltorsk.

Förmodligen så har han under kand. tiden gått på stud. galej, under mag. och kand. tiden så torde han varit på lunch, utflykt och en massa annat med lärare och studenter och redan där överrösts med sociala koder, doktorand tiden måste ju också innefattat seminarium o liknande där han borde snappat upp en del.
Så jag säger+1
Citera
2011-01-16, 16:01
Medlem
Bara undrar.. i avsnitt 1 på Kungliga Biblioteket står det två väktare vid entrén.

Står det alltid vakter där eller var det bara nåt som SVT hittat på till serien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in