Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-13, 12:59
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nej. Och än värre känns det av misstanken att de känt sig förpliktigade att dumma ned det till julkalendernivå eftersom miljön är så akademisk och intellektuell att den enfaldiga vanliga människan skulle vara hjälplöst bortkollrad annars.

Så fruktansvårt tråkigt! Det här är ju en historia som i händerna på en skicklig manusförfattare hade kunnat bli hur bra som helst. Schiller är visserligen död, men finns det då ingen annan kvar som kan beskriva med tragisk kraft hur någon spelar för högt och drivs mot undergången?

Kommer inte ens att titta. Byxans omdöme litar jag på lika mycket som mitt eget.
Senast redigerad av Cohiba 2011-01-13 kl. 13:10.
Citera
2011-01-13, 13:22
Medlem
4522s avatar
Tyckte den var helt okej, jag är nöjd så länge svensk TV inte enbart handlar om dåliga polisdramer med Jakob Eklund i huvudrollen. Skarsgård drar sitt strå till stacken och passar riktigt bra i rollen. Det blir att se resten av serien också, utan tvekan.
Citera
2011-01-13, 13:55
Medlem
Tycker serien börjar bra men att det är lite väl överdrivet. Har svårt att tänka mig nån som är i 35- årsåldern, har doktorerat i litteratur, tillbringat hela sitt vuxna liv på universitetsmiljö, anmäler sig till privatlektioner hur man äter på en fin middag.

Scenen när han kommer ut med en låda cigarrer för att bjuda dom två akademiska snobbarna är så pinsam att man bara vill sjunka rakt genom soffan....

Är det nån som har bild på verklighetens Anders Burius ? Hittar inget när jag googlar.
Citera
2011-01-13, 14:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tycker nog att manuset saknade alldeles för mycket trovärdighet för att det här ska anses vara bra. Han beter sig som han aldrig tidigare har träffat höga akademiker men har hängt i massvis av år på en litteraturvetenskaplig institution. Han borde ha stenkoll på vilka kulturella koder som gäller. Beskrivningen av hans kollegor håller inte heller. De framstår mer som coola reklamare som ska hänga på Riche och inte som sådana bohemer som de egentligen är. Han är även en bildad akademiker som har en hustru som inte ens kan uttrycka sig på enklaste skolengelskan. Förhoppningsvis tar det fart när vi nu slipper introduktionen av karaktärerna en gång till. Biblioteksmiljöer lämpar sig annars bra i spänningsdraman. Det är klaustrofobiska miljöer med mycket mystik i sig.
Men är det så konstigt då? Han är den ende i släkten som gjort någon slags klassresa. Vi vet inte heller vad frun har för arbete. Förmodligen något där han skulle göra bort sig totalt. De är ju gifta med varandra, inte kollegor.
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Tycker serien börjar bra men att det är lite väl överdrivet. Har svårt att tänka mig nån som är i 35- årsåldern, har doktorerat i litteratur, tillbringat hela sitt vuxna liv på universitetsmiljö, anmäler sig till privatlektioner hur man äter på en fin middag.
Men är det verkligen så orealistiskt då? Brukar inte universitetssnubbar vara vana vid att leva på små medel? Typ forska i byzantisk kärlekspoesi från 1100-talet om dagen, lösa världsproblemen hemma hos någon kollega över en kopp te om kvällen.
Citat:
Scenen när han kommer ut med en låda cigarrer för att bjuda dom två akademiska snobbarna är så pinsam att man bara vill sjunka rakt genom soffan....
Det är stor konst!

Jag gillade verkligen scenen hemma hos Billig-Scarface. Lät som om Timell lekte Bateman genom att läsa innantill från någon produktkatalog. Och vardagsrummet sedan! En soffa med plastskydd, någon fåtölj, en märkvärdig lampa som undrar hur den hamnade där, en stackars lekstuga och så soffbordet som ser ut som en pissoir för dvärgar. Vi vet inte än hur det ser ut hemma hos huvudpersonens kollegor. Men jag misstänkar att de, i likhet med honom, bor i riktiga hem.
Citera
2011-01-13, 18:25
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tycker nog att manuset saknade alldeles för mycket trovärdighet för att det här ska anses vara bra. Han beter sig som han aldrig tidigare har träffat höga akademiker men har hängt i massvis av år på en litteraturvetenskaplig institution. Han borde ha stenkoll på vilka kulturella koder som gäller. Beskrivningen av hans kollegor håller inte heller. De framstår mer som coola reklamare som ska hänga på Riche och inte som sådana bohemer som de egentligen är. Han är även en bildad akademiker som har en hustru som inte ens kan uttrycka sig på enklaste skolengelskan. Förhoppningsvis tar det fart när vi nu slipper introduktionen av karaktärerna en gång till. Biblioteksmiljöer lämpar sig annars bra i spänningsdraman. Det är klaustrofobiska miljöer med mycket mystik i sig.

Det är inte direkt ett välavlönat yrke heller att jobba som bibliotekarie, inte ens på KB förmodar jag. Frågan är om manusförfattaren medvetet gjort en förenkling av verkligheten, lite som en "Så funkar det" beskrivning så att alla svennar i stugorna ska känna sig delaktiga och smarta.

Huvudpersonen ger ett overkligt taffligt intryck, som en recce första dagen på universitetet. Trots sina 13 eller vad det nu var år av akademiska studier. Vem lyckas undgå det mest fundamentala gällande bordsskick då?
Citera
2011-01-13, 18:47
Medlem
Caesar Johansens avatar
Hahaha kollade på första avsnittet i dag igen:
"Ingbråten, haha vilket jävla namn"
Citera
2011-01-13, 19:17
Medlem
Tyckte första avsnittet var bra öch hoppas att resterande avsnitt också skall vara lika bra samt att Skarsgård spelar riktigt bra.
Citera
2011-01-13, 19:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men är det så konstigt då? Han är den ende i släkten som gjort någon slags klassresa. Vi vet inte heller vad frun har för arbete. Förmodligen något där han skulle göra bort sig totalt. De är ju gifta med varandra, inte kollegor. Men är det verkligen så orealistiskt då? Brukar inte universitetssnubbar vara vana vid att leva på små medel? Typ forska i byzantisk kärlekspoesi från 1100-talet om dagen, lösa världsproblemen hemma hos någon kollega över en kopp te om kvällen.Det är stor konst!

Det hade varit trovärdigt om han inte hade suttit på universitetet i så många år innan. Professorerna på en litteraturvetenskaplig institution bör ha varit precis som cheferna på biblioteket. Att han har dålig ekonomi överraskar mig inte. Däremot kanske orsaken, att han vill vara som de andra coolingarna. Det hade faktiskt funkat bättre om han var speltorsk.
Citera
2011-01-13, 21:33
Medlem
Ahruons avatar
Riktiga "bibliotekstjuven", Anders Burius, var inte alls så tafflig som huvudpersonen framstår i denna serie. Tvärtom, han var väldigt utåtriktad och snobbig. Jag fann Anders väldigt osympatisk, detta i Uppsala innan han började på KB och då hade han redan börjat sno böcker.

Annars fångar man hierarkierna och avundsjukan som finns inom den akademiska världen på ett bra sätt.
Senast redigerad av Ahruon 2011-01-13 kl. 21:36.
Citera
2011-01-13, 21:48
Medlem
Kronans avatar
Citat:

Precis då fick jag nog och bytte kanal... Hatar pinsamma tv-serier
Citera
2011-01-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Samtidigt är serien baserad på en sann historia, och KB-mannen hade, i alla fall enligt radiodokumentären, stora komplex. Han bytte sitt efternamn, och han försökte på olika sätt dölja sin bakgrund - ingen gick dock på det, folk förstod att han gjorde sig till. Ungefär som det beskrivs i serien.
Att ha komplex och vara obildad (korkad) är ju inte samma sak.
Citera
2011-01-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plattform
Håller med, han agerar likt en nybakad gymnasist som börjar läsa Litteraturvetenskap A och saknar social kompetens, allt blir fel. Du kommer inte långt i akademien om du agerar likt Johan Manneus. Sen att akademiker kan vara jävligt självgoda och stolta över sig själva är en annan sak. KB-mannen som serien är byggd på, ska ha varit ett geni när gäller akademiska kunskaper första avsnittet visar ej detta. Några konstiga hopp i serien även, tänker på när Johan Manneus har en rundvandring för ett större sällskap och dem ställer en fråga angående om böcker kan försvinna från KB, då klipps det snabbt över till att Johan Manneus frågar en bibliotekarie på KB hur detta funkar. Även när Johan Manneus ska åka till utomlands och sälja litteratur blir det märkligt. Han har inga stålars alls nästan, hur kunde han få pengar till resan? Dem ekonomiska problemen som huvudpersonen har förklaras inte mer ingående. Bara en enkel förklaring att hans forskning i litteraturvetenskap inte ger så stora inkomster. Ingen riktigt plausibel förklaring enligt mig. Ska nog ändå se dem två avslutande avsnitten.
Håller med dig, det är i manuset det brister.

Det fetade: där tror jag att de vill påvisa att han får upp ögonen på att böcker kan försvinna utan att någon märker det, han dubbelcheckar med bibliotekarien.
Senast redigerad av Halsingland 2011-01-13 kl. 22:33. Anledning: Fel fakta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in