Om jag gör... Det är väl i princip sorgliga eller lyckliga sekvenser i filmer jag ser som kan få mig att gråta, utöver att gå på begravning då. Jag kan bli tårögd eller rentav brista ut i en skvätt gråt över någon riktigt känslig sorglig nyhet jag läser på Text-TV eller så också, om något litet barn dött tragiskt i någon olycka.
Ett dödsbud om en kändis som stod mina sinnen mycket nära har fått mig att brista ut i hejdlös gråt en god stund just då, 11 maj 2001...
Douglas Adams. När hans tre credits i förtexterna dök upp när jag såg svenska premiären av
Liftarens guide-filmen i somras var det riktigt nära igen, det måste jag säga.
Gråta är naturligt och gråta är viktigt, en kroppens egen kanal för att sprida endorfiner i oss och faktiskt rena bort de sorgliga känslorna och få oss att må mycket bättre igen. Att ha tränat bort förmågan att gråta är att ha tränat bort en väldigt viktig del av den mänskliga naturen hos sig själv. En stor livslögn som vissa men inte alla västerländska kulturer har präntat in hos sina män.
Lista vilka filmer jag har gråtit till... ojojoj... Det skulle kanske vara lättare att lista filmer jag
inte gråtit till...
Men jag ska inte försöka med det heller...