2016-09-24, 22:13
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Hajen 4? Tja inget inlägg hade kunnat förklara min hållning bättre än det här. Jag blev iofs förvånad att det här ens var en diskussionsfråga. Hur känslostyrda är människor egentligen?

Hajen är den enda sympatiska karaktären i filmen, så visst fan är det sorgligt när han plötsligt imploderar (utan direkt anledning) där i slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Grät som en professionell gråterska till "Million dollar baby". Hade inte en aning om att filmen skulle ta den vändningen som den gjorde. Usch det var inte skojigt alls.

Väldigt bra exempel på en riktig gråtfilm. På tal om Eastwood så hamnar även Gran Torino och Letters from Iwo Jima på den listan.
Senast redigerad av FugitiveDuck 2016-09-24 kl. 22:15.
Citera
2016-09-25, 00:34
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Hajen 4? Tja inget inlägg hade kunnat förklara min hållning bättre än det här. Jag blev iofs förvånad att det här ens var en diskussionsfråga. Hur känslostyrda är människor egentligen?

Hajen 4 är väl ett jävla extremt exempel som FugitiveDuck nog är ensam om tillsammans med Barney Stinson möjligen. Men det är väl inte alls konstigt att känna sorg, glädje etc till film och musik. Empati kallas det.
Citera
2016-09-25, 19:18
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Men det är väl inte alls konstigt att känna sorg, glädje etc till film och musik. Empati kallas det.

Ser man en riktigt bra och gripande film så hamnar man ju som i en slags mindre "trans". Man lever sig ju in i skiten, och därför känner man glädje, sorg eller skräck - beroende av genre. Det är ju då inte alls lustigt om man blir rörd och börjar gråta när man ser på en film. Antar att man nästan måste ha asperger eller något liknande om man sitter helt oberörd när man tittar på film (om det nu inte är en riktigt oengagerande pissfilm - såklart, haha).
Citera
2016-09-25, 23:39
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Ser man en riktigt bra och gripande film så hamnar man ju som i en slags mindre "trans". Man lever sig ju in i skiten, och därför känner man glädje, sorg eller skräck - beroende av genre. Det är ju då inte alls lustigt om man blir rörd och börjar gråta när man ser på en film. Antar att man nästan måste ha asperger eller något liknande om man sitter helt oberörd när man tittar på film (om det nu inte är en riktigt oengagerande pissfilm - såklart, haha).

Exakt. Det är just den "transen" du snackar om som gör att film som konst och berättarform är överlägsen. Jag får aldrig samma känsla från musik, konst (i form av målerier och skulpturer) eller böcker, därför återkommer jag alltid till film och lyckas hålla uppe mitt intresse såpass mycket. Ja, men även de får man ju någon slags känsla av (så som ilska).
Citera
2016-09-26, 00:57
Såg nyss filmen "The good neighbor" väldigt sorglig film.
Citera
2016-09-26, 19:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Exakt. Det är just den "transen" du snackar om som gör att film som konst och berättarform är överlägsen. Jag får aldrig samma känsla från musik, konst (i form av målerier och skulpturer) eller böcker, därför återkommer jag alltid till film och lyckas hålla uppe mitt intresse såpass mycket. Ja, men även de får man ju någon slags känsla av (så som ilska).

Kultur skapar känslor och jag citerar mig själv...

(FB) Vad är film - ren fiktion eller en återspegling av livet?
Citera
2016-09-26, 21:13
Medlem
W.Smiths avatar
Jag såg The fault in our stars under afterglowen på ett LSD-rus, och ja, jag grät. Det är mitt livs bästa filmupplevelse tror jag, så vackert att det inte går att beskriva.
Citera
2017-05-22, 18:37
Medlem
OsamaDinMamas avatar
Requiem For A Dream
Citera
2018-05-23, 03:00
Medlem
SveaBaners avatar
Har bara fält tårar till en film någonsin.
Det var vid en specifik scen av This Is England.
När den lilla killen Shaun som är mobbad och utstött berättar för de ända polarna han har, de äldre skinnskalle att hans farsa dog i Falklandskriget.
Citera
2018-12-17, 17:16
Medlem
psaks avatar
Den enda film jag gråtit till på år och dag är kärleksförklaringen mot slutet i A quiet place. Riktigt bra.
Hollywoodska smörigheter är som sagt inget jag vanligtvis faller för efter alla filmer man sett, men där var det klockrent gjort.
Citera
2018-12-17, 22:59
Medlem
InnesIs avatar
Av alla känslor har jag nog lättast till sorg. Jag gråter alltid när det är sorgligt på film. Ibland brukar jag berätta att skräckfilm inte gör något för mig eftersom jag helt enkelt inte blir skrämd av film. Då blir jag anklagad för att ha en machoattityd, det håller bara tills någon drar på en romantisk komedi och jag gråter i soffan. För ja, tårarna kommer även när det är sådär sliskigt fint också.
Citera
2018-12-20, 02:25
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag gråter ihjäl mig av allt från Hachico till Futuramas avsnitt om hunden.
Undviker nu dkurfilmer för jag är en mes. Såg eight below och där strök ett paket näsdukar med också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in