• 1
  • 2
2004-08-08, 20:21
Bannlyst
Kan man köpa "riktigt" smör och "riktiga" ägg i Göteborg? Alltså som inte massproducerats, utan från gårdstillverkning eller liknande. Min morfar hade när han levde egna höns, och äggen från dem var helt otroliga. Går inte att jämföra med "fabriksägg".
Citera
2004-08-08, 21:18
Medlem
Skaffa ett gäng hönor? Om du har en stort tomt vill säga.
Citera
2004-08-08, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Går inte att jämföra med "fabriksägg".

Fabriksägg? Är det sådana som framställs i en stor oljedroppande maskin som sköts av en salongsberusad KPLM(r)-are i blåställ nere i Göteborgs yttersta hamnkvarter?

Njäe, ägg som ägg är nog skit samma. Det är garanterat bara inbillning att "riktiga ägg från bondgård som man åt när man var barn" smakar mer. Det beror nog snarare på att smaklökarna var mindre förstörda av tobaksrök och snapsande när man var barn...

// Roger P.
Citera
2004-08-08, 21:28
Medlem
LadyTieras avatar
Ah, i beg to differ herr persson... som en som haft egna höns och upplevt båda smakerna så är det naturligt som är bäst. de hönsen får beta själv, äta mer omväxlande och därför får de godare ägg.
Citera
2004-08-08, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Ah, i beg to differ herr persson... som en som haft egna höns och upplevt båda smakerna så är det naturligt som är bäst. de hönsen får beta själv, äta mer omväxlande och därför får de godare ägg.
Precis. Dessutom syns skillnaden när man använder äggen till att baka med, till exempel. Med vanliga ägg som man köper så blir en sockerkaka lite blekgul på sin höjd; med morfars ägg så såg det ut som om man haft i saffran. Hans höns fick ju dessutom äta helt vanliga matrester (utökat med en del mask), och slapp en massa antibiotika och konstgjorda foder. Tacka fan för att det smakar bättre.
Citera
2004-08-08, 21:58
Medlem
Deannas avatar
Då jag bodde i Stockholm köpte jag mina ägg från en 4Hgård. 2 kronor per ägg, från frigående höns och ankor (ankägg funkar perfekt i sockerkaka)
Kanske finns det någon 4Hgård i Göteborg som säljer ägg.. Samtidigt bidrar du till 4Hklubbens verksamhet och ungdomars fritid.
Citera
2004-08-08, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Samtidigt bidrar du till 4Hklubbens verksamhet och ungdomars fritid.
Det är jag inte det minsta intresserad av, jag vill bara ha fina råvaror. Men tack för tipset, skall kolla om jag hittar någon sådan gård.
Citera
2004-08-08, 22:38
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Kanske hittar du dina ägg här
Citera
2004-08-08, 22:46
Medlem
Jag har höns hemma och äggen smakar mycket bätte än dom man köper i affären, har 10 st det blir ca 10 ägg om dagen
Citera
2004-08-08, 23:56
Medlem
PuzzelGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Njäe, ägg som ägg är nog skit samma. Det är garanterat bara inbillning att "riktiga ägg från bondgård som man åt när man var barn" smakar mer. Det beror nog snarare på att smaklökarna var mindre förstörda av tobaksrök och snapsande när man var barn...

// Roger P.

Det är inte riktigt sant, hitta lite ägg efter frigående höns (använder bara de hemma) o gör en sockerkaka eller pannkakor på de, och en annan av de som är köpta i affären! Du kommer för det första o SE skillnaden - de frigående är verkligen gula och smaken är verkligen mycket bättre!!!

Tror på det där att glada djur ger godare varor jag... Där jag köper mina ägg går de ute o spatserar runt precis hur de vill o skuttar upp i träden lite hur som helst... En o annan har väl blivit tagen av räven, men de dog antagligen lyckliga i alla fall o fått smaka på livet mer än de som lever i sina burar...
Citera
2004-08-09, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuzzelGirl
Det är inte riktigt sant, hitta lite ägg efter frigående höns (använder bara de hemma) o gör en sockerkaka eller pannkakor på de, och en annan av de som är köpta i affären! Du kommer för det första o SE skillnaden - de frigående är verkligen gula och smaken är verkligen mycket bättre!!!

Tror på det där att glada djur ger godare varor jag... Där jag köper mina ägg går de ute o spatserar runt precis hur de vill o skuttar upp i träden lite hur som helst... En o annan har väl blivit tagen av räven, men de dog antagligen lyckliga i alla fall o fått smaka på livet mer än de som lever i sina burar...
Men det där med "frigående" är ju en sanning med modifikation. De kan vara "frigående" inomhus och fortfarande matas med en massa kemikalier och sånt.
Citera
2004-08-09, 00:42
Moderator
impieteers avatar
Får två hönor helt olika kost smakar förmodligen deras ägg helt olika också, inga konstigheter med det. Däremot brukar jag spy på ordet "naturligt" som försäljningsargument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in