• 1
  • 2
2004-08-09, 10:29
Medlem
Hönapönas avatar
Saluhall

Jag tror att det går att få tag på om du hör efter i Saluhallen.
Citera
2004-08-09, 10:56
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Kan man köpa "riktigt" smör och "riktiga" ägg i Göteborg? Alltså som inte massproducerats, utan från gårdstillverkning eller liknande. Min morfar hade när han levde egna höns, och äggen från dem var helt otroliga. Går inte att jämföra med "fabriksägg".

Ta väg 190 ut mot Gråbo. Ca en halvmil ifrån finns det skyltar som talar om att du närmar dig en gårdsbutik. Minns inte vad den heter, men handlade mycket därifrån tidigare. De har ganska generösa öppettider, men bergbombis är jag på att de har öppet på lördagar fram till 14.00. De har ägg, smör, ost, bröd, frukt och grönt, honung, saft, olika mjöler m.m. Allt ekologiskt odlat på den egna gården. Dessutom kan du köpa nyslaktat kött och har du en gång provat det så inser du hur pinsamt dåligt det massproducerade köttet är.

Ett besök rekommenderas å det varmaste.
Citera
2004-08-09, 13:12
Medlem
RigorMortiss avatar
Ute i Säve på Hisingen fanns åtminstone förr ett flertal gårdar där man kunde köpa färska ägg och annat jox. Har dock aldrig köpt själv så mer precis än så kan jag inte vara.
Citera
2004-08-09, 15:50
Medlem
Bademjoons avatar
Kolla i HAGA! Vet att farsan brukar köpa ägg och hemlagad marmelad där. Brukar även vara bönder som säljer krims krams ibland.
Citera
2004-08-09, 15:51
Medlem
Konsum eget eko-märke Änglagård har kravmärkta ägg. Alltså eko-ägg, ej att förväxla med strättägg där hönorna iofs går lösa, men inomhus. Eko-hönorna går utomhus och pickar.

Och Konsum finns ju litet varstans.

KF har nog varit dåliga på att marknadföra detta. Har köpt de äggen i flera år, de finns i alla konsumbutiker. KF köper upp nästan alla eko-ägg som produceras i Sverige.
Citera
2004-08-09, 15:54
Medlem
Citat:
Villkoret för att höns ska få kallas frigående är att det finns max 9 hönor per kvadratmeter. Det motsvara en yta av ungefär 33 cm i fyrkant, eller bildytan på en 21–tums bildskärm. En frigående höna kan alltså nätt och jämnt vända sig om, utan att krocka med grannarna.

Väljer du "Sprättägg" har hönan några centimeter till att röra sig på. Med 7 hönor per kvadratmeter har varje höna ungefär 30 x 40 cm att röra sig på.

KRAV–märkta ekoägg – som filmen gör reklam för – läggs av hönor som kan ha det lika trångt. Där anges antalet hönor till 5–7 per kvadratmeter. I gynnsamma fall kan alltså den ha en yta av 50 x 40 cm att röra sig på.

http://kornet.nu/blindhona/arkiv/000120.html
Citera
2004-08-09, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Ta väg 190 ut mot Gråbo. Ca en halvmil ifrån finns det skyltar som talar om att du närmar dig en gårdsbutik. Minns inte vad den heter, men handlade mycket därifrån tidigare. De har ganska generösa öppettider, men bergbombis är jag på att de har öppet på lördagar fram till 14.00. De har ägg, smör, ost, bröd, frukt och grönt, honung, saft, olika mjöler m.m. Allt ekologiskt odlat på den egna gården. Dessutom kan du köpa nyslaktat kött och har du en gång provat det så inser du hur pinsamt dåligt det massproducerade köttet är.

Ett besök rekommenderas å det varmaste.
Fantastiskt bra!

Om jag hade haft bil
Citera
2004-08-09, 21:35
Medlem
Carpe Diems avatar
Det blir nog inga problem. Är det en ekologisk affär blir du säkert extra välkommen om du kommer på cykel.
Citera
2004-08-09, 22:10
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Fantastiskt bra!

Om jag hade haft bil

Liera dig med en bilburen kamrat och gör det hela till ett lantligt äventyr
Citera
  • 1
  • 2