Citat:
Ursprungligen postat av
rostbiffsglade-rolf
Må vara en aning daterad ja, men jag har aldrig riktigt köpt det där med att inget får vara daterat utan att allt ska vara så tidlöst och universellt.
Att han skulle sakna humor är en stor missuppfattning enligt honom själv. Vinter i paradiset är en av de roligaste böcker jag läst. Tycker man anar humorglimtar som visar prov på självdistans i flera av hans intervjuer.
Men det var ju du som skrev: "Han har trots allt skrivit en generationsroman som inte lär glömmas i första taget."
Vad jag menar är ju att Jack för dagens unga generation är glömd/död, precis som att Jack Kerouacs "På drift" är det. De läses numera bara för var de
var, som tidsdokument, inte för vad de
är.
Jag håller med om att Vinter i paradiset i viss mån är skriven med glimten i ögat. Likaså kanske Kyssen, men mest Sömnen. De där böckerna är rätt kul, eller åtm. tyckte jag det när jag läste dem.
Däremot är ju Tårpilen, En Ulf söker sin flock (sic), Saknaden, Friheten, exempel på självupptagna böcker, dålig litteratur helt enkelt, och totalt humorbefriade. Efter Friheten gav jag upp och har inte läst de senaste.
En varg söker sin flock är nog den sämsta bok jag har läst...