Citat:
Ursprungligen postat av cst
Därför att slipsen är betydligt mer formell än button-down kragen. Button-down är ett sportigt fritidsplagg och inget som bör matchas med slips.
Enligt alla konstens regler är det helt fel, sen finns det ju folk som Herr_Oin som tänker stånga sig blodiga till dess att det är accepterat, men jag säger nej.
Angående formalitet;
Skjortan kan ju göras väldigt formell (dress shirt) till en mer ledig sådan (button-down) till en väldigt ledig (flanell/worker). Jag tror att just den manliga stilen, att det som är det fina med det, är att alla stiliga plagg kan göras i varierande formalitetsgrad. Stil är just det att material och färg och annat kan göra om ett plagg otroligt mycket, och sålunda slipper vi se obskyra plagg som ser hippt ut i ett par månader, men fult hela tiden.
Just därför skulle jag säga att en skjorta med button downens formalitet, kan enkelt ha en slips av motsvarande formalitet. Det vill säga en stickad i grövre tyg, eller en slips som inte är i "glänsande" material. Som de där preppy-slipsarna. Där passar definitivt inte en kostymslips in. På samma sätt som preppyslipsen inte fungerar till kostym.