• 1
  • 2
2010-12-30, 17:04
Medlem
jumpcuts avatar
Jag har snubblat över bilder allt oftare där folk bär skjorta på skjorta, alldeles nyss såg jag den här bilden t ex: http://farm6.static.flickr.com/5241/...8b1879fe77.jpg

Är det någonting som börjar bli hett, eller är det bara enstaka hipsters som kör på det?

Jag har lite svårt att förhålla mig till det. För samtidigt som skjorta på skjorta rent instinktivt låter fel på alla sätt och vis så känns det trots allt inte alltför avlägset att en grövre skjorta över en tunnare skjorta skulle kunna vara rätt skönt, både estetiskt och varmt, på ett fulsnyggt sätt.

Första gången jag såg det var nog på The Sartorialist-bloggen för flera år sedan, det var någon gubbe som slängt på sig dubbla skjortor och rockade looken stenhårt.

Någon annan som reflekterat över det?
Citera
2010-12-30, 17:06
Medlem
Denoms avatar
Jag tycker det ser för jävligt ut.
Citera
2010-12-30, 17:12
Medlem
Skäggleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har snubblat över bilder allt oftare där folk bär skjorta på skjorta, alldeles nyss såg jag den här bilden t ex: http://farm6.static.flickr.com/5241/...8b1879fe77.jpg

Är det någonting som börjar bli hett, eller är det bara enstaka hipsters som kör på det?

Jag har lite svårt att förhålla mig till det. För samtidigt som skjorta på skjorta rent instinktivt låter fel på alla sätt och vis så känns det trots allt inte alltför avlägset att en grövre skjorta över en tunnare skjorta skulle kunna vara rätt skönt, både estetiskt och varmt, på ett fulsnyggt sätt.

Första gången jag såg det var nog på The Sartorialist-bloggen för flera år sedan, det var någon gubbe som slängt på sig dubbla skjortor och rockade looken stenhårt.

Någon annan som reflekterat över det?
Skulle nog säga enstaka hipsters. Sartorialistgubben är den enda jag sett som gjort det snyggt. Vore märkligt om det blev en grej med tanke på att de flesta människor säger sig avsky rugbytröja med skjorta under, just med anledningen krage på krage.
Citera
2010-12-30, 17:12
Bannlyst
Det har man bara inte, ser totalt efterblivet ut. Om något kan man ha en tunn tröja eller ett linne under en skjorta, men det är inget nödvändigt heller, mest om skjortan skaver eller något sånt.
Citera
2010-12-30, 17:37
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggleffe
Skulle nog säga enstaka hipsters. Sartorialistgubben är den enda jag sett som gjort det snyggt. Vore märkligt om det blev en grej med tanke på att de flesta människor säger sig avsky rugbytröja med skjorta under, just med anledningen krage på krage.

Vadfalls, rugbytröja med skjorta under är en mycket bra kombination enligt mig om skjortan i fråga är av en lite mer diskretare kulör.
Citera
2010-12-30, 17:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggleffe
Särskilt märkligt skulle det faktiskt inte vara, konstigare saker har hänt. Man kan ju fråga sig hur många som i dag rullar upp byxbenen som för fem år sedan hade sagt att det var skitfult, uppkavlade kavajärmar är värt att nämna, och när vi ändå kör på det spåret kan vi ju passa på att nämna hela jävla 80-talet, eller varför inte grunge?

Att folk säger sig hata skjorta under rugby-tröja och använder krage-på-krage-argumentet är för att det är det enda sättet att se att man har skjorta under. Skulle det bli trendigt så hade folk glömt bort det där fortare än kvickt

Jag har aldrig sett det "live", men jag tänkte fråga om det börjat komma i Sverige. Trender tas ju upp snabbare där...
Citera
2010-12-30, 17:44
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Jag har aldrig sett det "live", men jag tänkte fråga om det börjat komma i Sverige. Trender tas ju upp snabbare där...
Snubben du länkar till är svensk och jobbar på butiken C på regeringsgatan, man ser även att han står inne i butiken när kortet togs, så visst har det kommit till Sverige om han inte är någon form av pionjär.
Citera
2010-12-30, 17:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Snubben du länkar till är svensk och jobbar på butiken C på regeringsgatan, man ser även att han står inne i butiken när kortet togs, så visst har det kommit till Sverige om han inte är någon form av pionjär.
Jag menade om det börjat "komma upp sig i Sverige", inte "kommit till Sverige"
Citera
2010-12-30, 17:51
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag tycker det ser för jävligt ut.

Instämmer helt och hållet med dig. Och fattar inte ens hur man kan komma på tanken ens.
Citera
2010-12-30, 18:00
Medlem
Skäggleffes avatar
Citat:
Särskilt märkligt skulle det faktiskt inte vara, konstigare saker har hänt. Man kan ju fråga sig hur många som i dag rullar upp byxbenen som för fem år sedan hade sagt att det var skitfult, uppkavlade kavajärmar är värt att nämna, och när vi ändå kör på det spåret kan vi ju passa på att nämna hela jävla 80-talet, eller varför inte grunge?

Att folk säger sig hata skjorta under rugby-tröja och använder krage-på-krage-argumentet är för att det är det enda sättet att se att man har skjorta under. Skulle det bli trendigt så hade folk glömt bort det där fortare än kvickt

Det har du rätt i. Fast upprullade byxor har förvisso funnits hela tiden inom t ex skinheadkulturen. Så det är ju inte direkt taget ur luften på samma sätt som skjorta-på-skjorta. Men visst, kommer det en film som This is England eller en serie som Miami Vice där alla kör skjorta-på-skjorta istället för upprullade byxor/ärmar är det inte omöjligt att det blir ett fenomen. Annars tror jag inte att det blir särskilt långlivat.
Citera
2010-12-30, 18:29
Medlem
tantaluss avatar
Lager-pa-lager ar en klassisk preppyprincip - inget nytt under solen dar. Tva skjortor ovanpa varandra var ganska hett kring 1994 som nagon sorts preppy take pa grungeprylen (ja, det later ganska lustigt i efterhand). Nagot halvt decennium senare var dubbla piketrojor all the rage, med poppade kragar och allt (mojligen var detta mest en Lundapryl). Button down-skjorta under rugbytroja, kanske till och med med tweedkavaj over var och ar inga underligheter heller, vare sig i Sverige eller internationellt.

Preppies pa 70-80-talet hade till och med Lacostepikeer under sina button down-skjortor - det ni!
Citera
2010-12-30, 19:41
Medlem
jag måste höja ett varningens finger för den svett som lätt kan uppkomma vid dubbla skjortor. tänk på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in