2011-01-10, 17:20
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Jag kan alltså tanka hur mycket som helst och dom kommer inte veta att det är jag?

Det finns sätt att ta reda på vem som tankar vad, ja. Men det krävs en ganska datorkunnig person för att klara av det.
Citera
2011-01-10, 17:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qweasd123
Det finns sätt att ta reda på vem som tankar vad, ja. Men det krävs en ganska datorkunnig person för att klara av det.

Med "datorkunnig" person menar du kanske någon som ansvarar för kommunens brandvägg...

Nu skriver TS inte särskilt mycket om hur det ser ut i hans kommun, men om man alls kan få internet med en dator som inte autentiserar sig med 802.1x eller mot domänen så skulle jag tippa på att brandväggen är rätt hårt spärrad.

Men det är väl bara att prova.
Citera
2011-01-10, 17:28
Medlem
Bigmassys avatar
På min skolan måste man gå via VPN för att kunna ladda ner, gjorde det dock bara någon enstaka gång.
Citera
2011-01-10, 17:29
Medlem
DexterofSwedens avatar
Jobbar själv på ett gymnasie, kan garantera dig att alla portar som inte har någon användning är stängda. jag har dock lyckats lira EVE på jobbdatorn via massa proxy anslutningar, men då får du rätt så begränsad hastighet.
Citera
2011-01-10, 18:43
Medlem
Hossejns avatar
Sen när blev det 17-års gräns på flashback? Jag har då alltid varit säker på att det är 18.
Till saken hör ju att det är bara att tanka tills du får klagomål.
Citera
2011-01-10, 21:51
Medlem
Deeecs avatar
Alla skolor har ju inte det så, men vi måste logga in på våra person-ID och användare som missbrukar systemet stängs av.
Citera
2011-01-10, 22:09
Bannlyst
Om skolan erbjuder internet så kan du använda det, så vad är grejen?
Frågan är hur du ska dölja din identitet, och det gör du genom att stjäla någon annans konto vilket inte brukar vara något större besvär om du är motiverad.

Alternativ så använder du ditt eget konto, men risken finns att du dyker upp på deras trafiktopplista. I detta fall ska du använda krypterad trafik. Krypterad torrentteknik lyser igenom, och använder du proxies istället lär det gå slött. Hittar du någon snabb lösning så kan du skylla på att du streamar din egen TV hemifrån eller något, fast krypterad av den enkla anledningen att din proxy är krypterad och att du använder kanalen till annat.

edit: det är alltså meningslöst att använda din egen dator som proxy, då du lika gärna kan ladda ner hemifrån då istället.
Senast redigerad av fysikmotor 2011-01-10 kl. 22:14.
Citera
2011-01-10, 22:13
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Ny termin, skillnaden är att man har ny, fin MBP. Hur är det med nedladdning m.m. i skolans nätverk? Råkar, av en händelse, veta att det ligger på ungefär 100MBit/s där, och det är ju smaskens om man ska tanka Men hur gör man för att dom inte ska se att man sitter där i sitt lilla hörn och tankar ner GB efter GB?

spoofa din MAC-adress till någon av dina klasskamraters/lärarens/sysadminens dator, done and done.

läs på i manualen till ifconfig och ha så kul.
Citera
2011-01-10, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
spoofa din MAC-adress, done and done.

läs på i manualen till ifconfig och ha så kul.

Inloggningsuppgifter behövs. Om wifi är krypterat så räcker inte MAC, utan krypteringsnycklar behövs.

Vad man gör beror på hur systemet är uppbyggt.
Citera
2011-01-10, 22:16
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Inloggningsuppgifter behövs. Om wifi är krypterat så räcker inte MAC, utan krypteringsnycklar behövs.

Vad man gör beror på hur systemet är uppbyggt.

men eftersom TS går på skolan så antar jag att TS har fått krypteringsnycklar...

frågan är vilket authentiseringssystem de använder, men det är upp till TS att bidra med den informationen.

Kör de WPAx i wifi eller sladdburet - då är det bara att tuta och köra.
Citera
2011-01-10, 23:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
Kör de WPAx i wifi eller sladdburet - då är det bara att tuta och köra.

Knappast.

Givetvis är det fullt möjligt att TS går på en skola med fri sikt genom brandväggen, men i alla organisationer med självaktning, och speciellt de vars driftsansvarig inte har lust att råka illa ut när TS hotar att spränga Jyllandsposten, så har man kontroll på sitt nät.

Man låter inte datorer komma åt Internet om de inte är anslutna till domänen, patchade och har senaste antivirusdefinitionerna, samt en autentiserad användare inloggad.

Man kan lösa detta på ett gäng olika sätt varav alla är bättre än fritt blås.

Å andra sidan har jag rätt låga tankar om skolvärlden...
Citera
2011-01-11, 00:00
Bannlyst
Okej, jag är inte särskilt jättemegaüberteknisk av mig... Så här ligger det till: Man fick, när man började skolan, ett användarnamn + pw, ex: (initialer)666 / LKgeivKiej7/(&.
Så småningom byter man PW, och använder detta användarnamn och PW varje gång man ska få tillgång till t. ex. en av skolans biblioteks datorer. Det visas alltså alltid ett inloggningsfönster när man sätter sig vid en dator, och man loggar såklart ut när man använt datorn. Detta PW och anv.namn man fått används till tillgång till datorer och mailen på skolans hemsida. Det är allt jag vet.
Det jag nu vill ha reda på är hur jag ska kunna tanka utan att, när jag står vid mitt skåp och donar, rektorn lägger sin hand på min axel och sedan drar mig in till hans kontor och misshandlar mig till döds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in