• 1
  • 2
2011-01-10, 14:00
Medlem
barkeepers avatar
Hej,

nagon som har nagra spekulationer om en uppfoljare till d700 i ar? Med tanke pa hur mycket man forbattrat d300s med d7000 borde man kanske kunna forvanta sig en riktig superkamera nar den nya d700 kommer?
Citera
2011-01-10, 14:14
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nitpick: D7000 är inte uppföljaren till D300s, utan till D90. Fast med det sagt så väntar jag mig att uppföljaren till D300s (D400, kanske?) kommer att använda D7000-sensorn i ett biffigare kamerahus, med snabbare autofokus.

D700-uppföljaren lär påminna en hel del om sin föregångare, fast med en fullformatssensor med något fler megapixel (äntligen verkar folk ha insett att det inte är någon av de viktigare måttstockarna för en kamera) och bruspestanda på höga ISO som är 1-2 steg bättre än D7000.

Själv skulle jag gärna se en FX-kamera i ett mindre hus, i storlek som en D40 ungefär. Men det är garanterat en dröm som aldrig kommer att gå i uppfyllelse.
Citera
2011-01-10, 14:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nitpick: D7000 är inte uppföljaren till D300s, utan till D90. Fast med det sagt så väntar jag mig att uppföljaren till D300s (D400, kanske?) kommer att använda D7000-sensorn i ett biffigare kamerahus, med snabbare autofokus.

D700-uppföljaren lär påminna en hel del om sin föregångare, fast med en fullformatssensor med något fler megapixel (äntligen verkar folk ha insett att det inte är någon av de viktigare måttstockarna för en kamera) och bruspestanda på höga ISO som är 1-2 steg bättre än D7000.

Själv skulle jag gärna se en FX-kamera i ett mindre hus, i storlek som en D40 ungefär. Men det är garanterat en dröm som aldrig kommer att gå i uppfyllelse.

Stammer, du har ratt.

Jag skulle aldrig byta bort min d300s mot en kamera som inte hade alla kontroller pa baksidan, (fokusmode, etc etc) utan dar man maste in i digitala menyer och pilla. Dessutom behove rjag et thus som ar i metall (men det ar val d7000?)
Citera
2011-01-10, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hej,

nagon som har nagra spekulationer om en uppfoljare till d700 i ar? Med tanke pa hur mycket man forbattrat d300s med d7000 borde man kanske kunna forvanta sig en riktig superkamera nar den nya d700 kommer?
Googla på D800. Det finns bilder på huset ute. Spekulationer finns det gott om också men det är just spekulationer. Den spekuleras lanseras i mars-april. Men att det blir en superkamera känns känns tryggt att påstå.
Citera
2011-01-10, 14:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
Googla på D800. Det finns bilder på huset ute. Spekulationer finns det gott om också men det är just spekulationer. Den spekuleras lanseras i mars-april. Men att det blir en superkamera känns känns tryggt att påstå.

Fast dom bilderna pa d800 som ligger ute ar ju rena fantasier, en del ar baserade pa d3 / d3x, en del pa d700, med spekulationer om forandrade knappar, etc etc.
Citera
2011-01-10, 15:29
Bannlyst
Citat:
Fast dom bilderna pa d800 som ligger ute ar ju rena fantasier, en del ar baserade pa d3 / d3x, en del pa d700, med spekulationer om forandrade knappar, etc etc.
Trodde faktiskt att de bilder jag sett var officiella. Fel av mig.
Citera
2011-01-10, 15:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Trodde faktiskt att de bilder jag sett var officiella. Fel av mig.

inga problem

Det ar ju mest det som ar pa insidan som ar intressant i alla fall. Jag gissar pa att uppfoljaren till d700:an blir i samma format som d700:an, dvs inte pro-storlek pa kamerahuset. Sa kommer det sakert en uppfoljare till d3 och d3x ocksa.

hur manga pixlar den har ar relativt ointressant, men fokusmotorn och hur den hanterar ISO ar mer intressant. Och kommer den att fa en crop funtion, dar man kan kora DX format om man vill?
Citera
2011-01-10, 16:16
Medlem
Chozos avatar
Det borde ju vara på gång nu, D700 börjar få lite tid på nacken.
Perosnligen tror jag att det blir en något bantad D3s, samma iso-prestanda, HD-filmning, troligen ett par pixlar till och lite annat smått och gott.
Citera
2011-01-10, 16:22
Bannlyst
Citat:
inga problem

Det ar ju mest det som ar pa insidan som ar intressant i alla fall. Jag gissar pa att uppfoljaren till d700:an blir i samma format som d700:an, dvs inte pro-storlek pa kamerahuset. Sa kommer det sakert en uppfoljare till d3 och d3x ocksa.

hur manga pixlar den har ar relativt ointressant, men fokusmotorn och hur den hanterar ISO ar mer intressant. Och kommer den att fa en crop funtion, dar man kan kora DX format om man vill?
Med tanke på hur bra D7000 rapporterats vara så borde den större sensorn lyfta D800 till väldigt nära d3x-nivå och då "bör" det komma en ersättare till den också relativt nära D800-släppet. Mer än så vågar inte jag spekulera. Grymt vad kamerorna utvecklas snabbt nu, nästan D3x-prestanda för 20000 (hoppas!) i ett behändigt hus. Visst kan man välja DX-format i D700 eller har jag fel där också?
Citera
2011-01-10, 16:36
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Med tanke på hur bra D7000 rapporterats vara så borde den större sensorn lyfta D800 till väldigt nära d3x-nivå och då "bör" det komma en ersättare till den också relativt nära D800-släppet. Mer än så vågar inte jag spekulera. Grymt vad kamerorna utvecklas snabbt nu, nästan D3x-prestanda för 20000 (hoppas!) i ett behändigt hus. Visst kan man välja DX-format i D700 eller har jag fel där också?

Tror inte man kan det pa d700, men pa d3:an. Men jag ar inte saker-.
Citera
2011-01-10, 16:59
Medlem
Citat:
Tror inte man kan det pa d700, men pa d3:an. Men jag ar inte saker-.

Fotograferingsmenyn -> Bildområde -> ...

Nikon Rumors har en del intressant info/rykten om nya modeller. Jag själv hoppas att D800 är en D700 med 1080i60 video.
Citera
2011-01-10, 19:13
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Fotograferingsmenyn -> Bildområde -> ...

Nikon Rumors har en del intressant info/rykten om nya modeller. Jag själv hoppas att D800 är en D700 med 1080i60 video.

Det hoppas inte jag, jag hoppas att dom lagt krutet pa fotograferingsfunktionerna istallet, vill jag kora video sa koper jag en videokamera...men smaken ar olika.

Jag har video pa min d300s, och anvander den aldrig, eftersom autofokusen inte fungerar i videomode. Men det ar visst annorlunda pa d7000, sager dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in