2011-01-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det hoppas inte jag, jag hoppas att dom lagt krutet pa fotograferingsfunktionerna istallet, vill jag kora video sa koper jag en videokamera...men smaken ar olika.

Jag har video pa min d300s, och anvander den aldrig, eftersom autofokusen inte fungerar i videomode. Men det ar visst annorlunda pa d7000, sager dom.

Det skall vara en radikal förbättring av fotograferingsprestanda för att jag skall uppgradera min D700 av den anledningen, innan den packar ihop av hög ålder.

Autofokus och video hör inte ihop, jag filmar alltid med manuellt fokus på D300s. Den har en hel del att önska men om man väljer bländare efter hur man vill att bilden skall se ut innan LiveView, låser exponeringen och sen justerar med exponeringskompensationen kan man få riktigt bra resultat. Prova!
Citera
2011-01-10, 21:17
Medlem
mmas avatar
Citat:
vill jag kora video sa koper jag en videokamera...

Det där begreppet funkade i början när husen fick videofunktion, men varför skulle man välja en videokamera idag framför tex en d7000 eller liknande? Filma med systemkamera gör ju att det finns helt nya möjligheter.

Jag filmar dock inte med min då jag inte har nått vidare intresse i det.. än.
Citera
2011-01-10, 22:39
Medlem
barkeepers avatar
For mig atr det ganska enkelt, jag ar inte tillrackligt intresserad. Daremot sa gillar jag att tiotta pa filmer som ar filamde med spegelreflex. Det blir ju en annan diskussion i och for sig, men Det borde val finnsd spegelreflexkameror som ar dedikerade videokameror? Jag tycker det ar knokigt att halla i en fotokamera for filmning, liveview anvander jag i stort sett aldrig for fotografering, och pa d300s ar val max 5 minuter? Sa det kanns inte aktuellt for mig.

Men da ar jag enegtligen lite stenalder, och anvander sa lite finesser som mojligt, mest for att jag vill utmana mina artistiska sidor, inte min formaga att lasa en instrultionsbok.

(bring on the outrage)
Citera
2011-01-11, 12:28
Bannlyst
Citat:
Det hoppas inte jag, jag hoppas att dom lagt krutet pa fotograferingsfunktionerna istallet, vill jag kora video sa koper jag en videokamera...
+1

Filmning är en helt annan grej.
Citera
2011-01-11, 16:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
+1

ja. dom borde utveckla en spegelreflex videokamera istallet, sa inte vi som enbart vill fotografera maste betala for videoteknik vi inte anvander. men da ar jag sakert en surgubbe.
Citera
2011-01-11, 16:40
Medlem
Citat:
ja. dom borde utveckla en spegelreflex videokamera istallet, sa inte vi som enbart vill fotografera maste betala for videoteknik vi inte anvander. men da ar jag sakert en surgubbe.

Surgubbe och bakåtsträvare!

Jag förstår vad du menar eftersom jag hyst en liknande uppfattning själv. Efter att ha provat lite tycker jag nu att filmandet är ett komplement till stillbildsfotograferandet. Det skulle inte falla mig in att filma till exempel en familjehögtid med spegelreflexen men tar gärna 'rörliga stillbilder'. I mina ögon är det fortfarande fotografering även om bilderna rör på sig; det är inte så långt mellan ett bildspel och Sovjetisk redigering! Sen måste jag bring on the outrage så att säga när det gäller din inbillade motsättning mellan estetik och instruktionsböcker. Man utvecklar inte sina artistiska sidor genom att inte behärska sitt verktyg!
Citera
2011-01-11, 17:26
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
+1

Ja klart att det är det, den saken köper jag, men OM du ska filma, väljer du alltså bort systemkameran för en vanlig filmkamera?
Citera
2011-01-11, 20:04
Medlem
Citat:
Det hoppas inte jag, jag hoppas att dom lagt krutet pa fotograferingsfunktionerna istallet, vill jag kora video sa koper jag en videokamera...men smaken ar olika.

Jag har video pa min d300s, och anvander den aldrig, eftersom autofokusen inte fungerar i videomode. Men det ar visst annorlunda pa d7000, sager dom.
Om man skiter i videofunktionen kan man lika gärna köpa en D700 idag, den är bra som den är. En D800 lär knappast vara värd väntan samt de extra tusenlapparna.
Citera
2011-01-11, 20:23
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Om man skiter i videofunktionen kan man lika gärna köpa en D700 idag, den är bra som den är. En D800 lär knappast vara värd väntan samt de extra tusenlapparna.

Såklart blir ju inte d700 sämre för att det släpps en ny, men hur gör du när du drar denna slutsats när INGET om modellen är släppt?
Citera
2011-01-11, 20:36
Medlem
barkeepers avatar
Om forbattringarna blir lika stora fran d700 till d800(?) som steget fran d300s till d7000, s borde d800(?) bli en fantastisk kamera, eller?
Citera
2011-01-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Såklart blir ju inte d700 sämre för att det släpps en ny, men hur gör du när du drar denna slutsats när INGET om modellen är släppt?
I bästa fall har den en sensor som D3s/har D3s sensor. Den informationen räcker långt för att dra slutsatser. Ska man bara fota begränsar inte D700 dig på något sätt.
Köp dig ett fränt objektiv istället.

Detta har också Nikon mfl insett och därför ser vi funktioner som går bortanför det traditionella fotografit. Det ganska svårt att sälja en efterträdare som knappat har några nya funktioner. Men visst det finns alltid de som mer stirrar sig blinda på specifikationer än faktiskt använder sina kameror.
Senast redigerad av MooDHooDs 2011-01-11 kl. 21:52.
Citera
2011-01-11, 22:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
I bästa fall har den en sensor som D3s/har D3s sensor. Den informationen räcker långt för att dra slutsatser. Ska man bara fota begränsar inte D700 dig på något sätt.
Köp dig ett fränt objektiv istället.

Detta har också Nikon mfl insett och därför ser vi funktioner som går bortanför det traditionella fotografit. Det ganska svårt att sälja en efterträdare som knappat har några nya funktioner. Men visst det finns alltid de som mer stirrar sig blinda på specifikationer än faktiskt använder sina kameror.

Helt sant. Fast det finns ju chans for att dom avsevart forbattrar anvandbarheten vid hoga ISO:n, da borjar det spela valdigrt stor roll vid faktiskt anvandande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in