• 2
  • 3
2011-01-31, 21:58
Medlem
topsids avatar
Alla med lite vett i huvudet har haft liknande tankar. Men inget blir bättre av att skämmas, se till att göra så mycket gott som möjligt istället. Att ha en positiv inställning gör det lättare att påverka omgivningen så att dom förstår vikten i att ta hand om det som finns runt omkring oss.
Håller däremot inte med att folk ska brännas på bål, för att jorden ska bli en trevligare plats så är det inte mer våld den behöver.
Citera
2011-01-31, 22:08
Medlem
King1001s avatar
Håller med dig på ganska många punkter och jag har tänkt på detta länge och tycker fortfarande samma sak.
Saken med människan och det som gör oss värre än djur (som dödar andra djur och djur i samma ras) är att människan skapar fabriker för att döda så snabbt som möjligt och det är mer att vi nästan rensar jorden på djur. När man kom på det så ville man också föda upp djur bara för att senare döda djuren. Helt sjukt om du frågar mig!
Djuren som vi pratar om också som är rovdjur dödar för att överleva och för att få mat så att det klarar sig en dag till. Människan dödar för att antingen roa sig eller övergöda sin egna ras. Man har också sagt att det är "okej" att vi får göra sånt här för att vi är "smartare" än djur. OCH!?! Vad spelar det för roll. Så om Stephen Hawking kommer till ditt hus och anser att din IQ är lägre än hans, så får han döda dig? Fin logik i det.
Citera
2011-01-31, 23:24
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Jag tror jag läste någonstans att det finns en del i hjärnan där alla humanitära känslor styrs (det som gör att vi inte i normala fall hoppar på varandra om tex revir i vardagen, att vi ser människor som människor, förutom våra andra grundläggande egenskaper osv). Berätta gärna mer om just detta område i hjärnan, ni som vet.

Jag har länge funderat på en sak; det gick en hel del djurvänner samt veganer på min gamla skola, som ibland kunde väcka roliga och dagslånga diskussioner runt matbordet.
Där skapades det korsbefruktningar mellan människor och djur, så att det blev en gråzon där man hade väldigt svårt att veta om dom talade om människor eller djur; man skulle bla. slakta alla människor som käkade bacon (vilket jävla argument), och en massa annat, sticka upp glödande grillspett i deras rumpor och flå dem levande var andra starka och politiskt övertygande begrepp dom använde sig av.

Min tanke var att; kan det möjligtvis vara en överdriven känsla av genuin mänsklig förståelse som gör att extrema djurvänner (som tex TS) har en så kallad "overload" av dessa känslor, skapad från detta område i hjärnan så att denne dessutom förflyttar över den mänskliga avbilden till djuren också? Att dom liksom jämn ställer djur och människor, det blir till en och samma sak? Ungefär som en sorts form av synestesi, där känslor slår fel, som att man tex "luktar" röd osv.

Det blir alltså som en sorts felkoppling på något vänster, så att gränsen mellan innebörd, värde, synsätt och mänsklig värdering mellan djur och människor, sedd ur en vetenskaplig synvinkel, försvinner och sammanflätas till det beskrivna ovan?

En viss likhet finns ju i djurvärden, där vi sett olika mödrar som förlorat sin unge, har adopterat ungar från andra djurarter.

Det märkliga är att du lyfter fram denna förståelse som sträcker sig utöver människor som något negativt. Finns det någon rationell anledning som är relevant idag till att låta sig styras av dessa uråldriga mänskliga instinkter?

Det kanske är fullt rimligt att inte basera omfattningen av sin empati på hur vi avläser ansikten, och de genetiska koderna för att avläsa vem som är människa. Jag tycker att det är orimligt att t.ex anledningen till att vi drar oss för att döda en kanin framför en råtta är att kaninen har rundare ansikte och genom sin likhet med barn väcker våra föräldrainstinkter.

Kanske att man ska stänga ögonen en stund och tänka istället?

På en tekniskt sidonotering. Människan är inte den första arten i det evolutionens led med föräldrainstinkter, eller där där är en fördel att känna igen sin egen art. Man kan gissa att vi har kvar genetiska rester från tider då vi såg väldigt annorlunda ut.
Senast redigerad av Folkes 2011-01-31 kl. 23:34.
Citera
2011-02-01, 00:09
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Det märkliga är att du lyfter fram denna förståelse som sträcker sig utöver människor som något negativt. Finns det någon rationell anledning som är relevant idag till att låta sig styras av dessa uråldriga mänskliga instinkter?

Det kanske är fullt rimligt att inte basera omfattningen av sin empati på hur vi avläser ansikten, och de genetiska koderna för att avläsa vem som är människa. Jag tycker att det är orimligt att t.ex anledningen till att vi drar oss för att döda en kanin framför en råtta är att kaninen har rundare ansikte och genom sin likhet med barn väcker våra föräldrainstinkter.

Kanske att man ska stänga ögonen en stund och tänka istället?

På en tekniskt sidonotering. Människan är inte den första arten i det evolutionens led med föräldrainstinkter, eller där där är en fördel att känna igen sin egen art. Man kan gissa att vi har kvar genetiska rester från tider då vi såg väldigt annorlunda ut.

Jag förstår ditt resonemang, men jag kan samtidigt tycka att det är märkligt hur man kan jämn ställa människor med djur på det viset som vissa är drastiska till att göra (jag påstår inte att TS nödvändigtvis gör det), men jag har mött ett antal sådana människor, och dom är förunderligt nog rätt många och enhetliga.

Vad går skillnaden egentligen? Vad man egentligen säger är ju att det är rätt att döda människor om man dödar ett djur. Om du dödar en kanin, eller plågar den till döds, har jag då rätt att döda din mor? Har jag rätt att döda dig? Vart går den subtila gränsen mellan en människa och ett djur, när man argumenterar sakligt och betonande för ett sådant förhållningssätt?

Ur känslomässig synvinkel är väl det en viss skillnad om man dödar andra människor besinningslöst, men här talar vi alltså om djur, och inte människor, även om människor är djur, om än högre stående (....).
Citera
2011-02-01, 03:20
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Jag förstår ditt resonemang, men jag kan samtidigt tycka att det är märkligt hur man kan jämn ställa människor med djur på det viset som vissa är drastiska till att göra (jag påstår inte att TS nödvändigtvis gör det), men jag har mött ett antal sådana människor, och dom är förunderligt nog rätt många och enhetliga.

Vad går skillnaden egentligen? Vad man egentligen säger är ju att det är rätt att döda människor om man dödar ett djur. Om du dödar en kanin, eller plågar den till döds, har jag då rätt att döda din mor? Har jag rätt att döda dig? Vart går den subtila gränsen mellan en människa och ett djur, när man argumenterar sakligt och betonande för ett sådant förhållningssätt?

Ur känslomässig synvinkel är väl det en viss skillnad om man dödar andra människor besinningslöst, men här talar vi alltså om djur, och inte människor, även om människor är djur, om än högre stående (....).

Det finns många skillnader mellan djur och människor generellt sett. Jag tycker att sammantaget har en slumpmässig människa har ett högre värde en ett slumpmässigt djur. Men har vi en ovanligt smart apa som är lika smart som en ovanligt korkad människa så är de i mina ögon precis lika mycket värda. Det finns ingen bedrift i att tillhöra människoarten som räddar en människa från att tappa i värde, eller hindrar ett djur från att ha ett värde.

Med det sagt tycker jag inte att det finns någon gräns mellan djur och människa. Människan har ingen specifik egenhet förutom att vara en klubb för väldigt smarta djur. Det är möjligt att det finns varelser på andra planeter som är mycket mer avancerade än oss själva. Varför tala om människovärde? Har de rätt att döda oss för att de är smartare?

Min inställning är att en korkad varelse är mindre värd en en intelligent varelse med samma egenskaper i övrigt. Det innebär inte på något sätt att ett lidande tillhörande en korkad varelse är av mindre betydelse än en intelligent varelses lidande. Och när det kommer till lidande är människor och djur jämställda.

Med andra ord, att tortera en hund och att tortera en mormor är lika hemskt. På samma sätt som det är lika illa att tortera en ful råtta som en väldigt söt kanin. Men på mitt irrationella känslomässiga plan är det inte samma sak, men det jag låter inte mina känslor styra i det.

Att döda en hund och att döda en mormor är dock inte likvärdigt. Men då inte för att mormorn råkar vara människa utan för att hon antagligen är mycket mer intelligent och förstår värdet på sitt liv. Hunden kan inte fatta moraliska beslut, det kan mormorn. Världen får förbättringspotential genom de intelligenta.

Jag är köttätare, jag ser inget fel i att föda upp djur för att äta upp dem. De får leva på grund av oss, sen dör de av vår hand. Vi ska alla dö någon gång, och och att ge 100 kor 2 år av liv är inget omoraliskt i sig. Vad som är hemskt är att föda upp 100 kor under hemska omständigheter och lidande i 2 år, för att när de slaktas föda upp 100 till.
Citera
2011-02-02, 23:08
Medlem
Awokad0s avatar
Det finns enligt mig en väldigt ironisk sak i denna diskussion.

Tanken som uppstår att man tycker synd om någon annan ras ÄR NÄR MAN SER FÖR HÖGT PÅ SIN EGEN.

Sluta hata, ingen förtjänar att dö moraliskt sett. Dock kan man tycka att en människa förtjänar att dö rent känslomässigt, inget fel på det, dock gör det det inte rätt.

Vi är det starkaste djuret på grund av våran intelligens. Dock medför det också att vi förmodligen är det mest förvirrad djuret, eftersom vi är kapabla till att styra moral över känslor. Det är simpelt att gå på sina känslor, det är svårt att avvika.

Människor med husdjur projicerar mänskliga egenskaper på djuren. Felet ligger inte i våran syn på andra djur, det ligger i synen på oss själva. För att vi inte vill tro på att vi skulle kunna ha något gemensamt med djuren, vi ser oss så mycket annorlunda.
Citera
2011-02-03, 00:44
Medlem
Ferraridatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Jag känner en extrem skam över att tillhöra arten människan. Människan som den beter sig idag förtjänar ej att existera. Vi skär i djur levande för att tjäna pengar. Vi våldtar skogar och hav pga girighet. Vi droppar syra i valpars ögon, låser in djur i trånga burar för att några ska bära päls. Jag kan inte förstå hur människor kan behandla djur så. Det är pinsamt att vara människa. Jag engagerar mig i djurens befrielse för att göra det rätta, jag skulle inte kunna leva med mig själv om det inte vore för djurrättskampen, så ser jag även på de som är emot djurrätt: de förtjänar ej att leva. De gör bara ondska. När ska människan inse att djur plågas? Det är så enkelt: skulle ni vilja torteras, bli inlåsta eller flådda levande? Jag önskar att djuren som torteras kunde förstå att alla människor inte är som de onda jävlarna. Så många hjärndöda as skrattar åt djurplågeriet och säger "jag gillar kött" och ler idiotiskt. Vore det upp till mig skulle de brännas på bål.

Förtjänar inga djur som skapar lidande för andra djur att existera då? Wops, där rök varenda jävla rovdjur.
Citera
2012-10-25, 18:34
Medlem
Håller helt med dig, djur är så mycket mer värda än människor... Dessutom är det väldigt MÅNGA djurarter som sörjer enormt mycket när en flockmedlem har avlidit. Folk tycker det är fruktansvärt vad nazisterna gjorde mot judar, människor gör exakt likadant mot djur!!

Dessutom kan jag inte förstå hur man kan äta en gris till exempel, när man kan använda dess hjärta och njurar och sätta in i en människa och det fungerar, kannibalism är vad det är!!
Citera
2012-10-28, 09:50
Medlem
jordgubbsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomerance
Håller helt med dig, djur är så mycket mer värda än människor... Dessutom är det väldigt MÅNGA djurarter som sörjer enormt mycket när en flockmedlem har avlidit. Folk tycker det är fruktansvärt vad nazisterna gjorde mot judar, människor gör exakt likadant mot djur!!

Dessutom kan jag inte förstå hur man kan äta en gris till exempel, när man kan använda dess hjärta och njurar och sätta in i en människa och det fungerar, kannibalism är vad det är!!

Jo faktiskt använder man gas när man dödar grisar, men det gör man för att det är det mest humana sättet. Själv har jag ifrågasatt att äta gris många gånger mycket för att dom är så inteligenta men nu är man uppvuxen med det och därför gör jag det.

Samtidigt är det skrämmande att se hur empati kan vara en form av ondska, att man kan anse att människor ska brännas levande pga sin empati, otroligt vilket moraliskt hyckleri
Citera
2023-06-17, 15:56
Medlem
Människor är också en del av naturen så vi har lika rätt som alla andra djur att döda för mat eller använda och bo vart vi vill.
Citera
2023-06-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Jag känner en extrem skam över att tillhöra arten människan. Människan som den beter sig idag förtjänar ej att existera. Vi skär i djur levande för att tjäna pengar. Vi våldtar skogar och hav pga girighet. Vi droppar syra i valpars ögon, låser in djur i trånga burar för att några ska bära päls. Jag kan inte förstå hur människor kan behandla djur så. Det är pinsamt att vara människa. Jag engagerar mig i djurens befrielse för att göra det rätta, jag skulle inte kunna leva med mig själv om det inte vore för djurrättskampen, så ser jag även på de som är emot djurrätt: de förtjänar ej att leva. De gör bara ondska. När ska människan inse att djur plågas? Det är så enkelt: skulle ni vilja torteras, bli inlåsta eller flådda levande? Jag önskar att djuren som torteras kunde förstå att alla människor inte är som de onda jävlarna. Så många hjärndöda as skrattar åt djurplågeriet och säger "jag gillar kött" och ler idiotiskt. Vore det upp till mig skulle de brännas på bål.

Djurrätt och djurrätt, men visst i princip har du rätt. På sikt kommer insikten omfattas av många fler, men allt tar sån jäkla tid. Kanske räcker inte tiden till för att nuvarande civilisation på allvar skall nå dessa insikter ...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in