Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Jag förstår ditt resonemang, men jag kan samtidigt tycka att det är märkligt hur man kan jämn ställa människor med djur på det viset som vissa är drastiska till att göra (jag påstår inte att TS nödvändigtvis gör det), men jag har mött ett antal sådana människor, och dom är förunderligt nog rätt många och enhetliga.
Vad går skillnaden egentligen? Vad man egentligen säger är ju att det är rätt att döda människor om man dödar ett djur. Om du dödar en kanin, eller plågar den till döds, har jag då rätt att döda din mor? Har jag rätt att döda dig? Vart går den subtila gränsen mellan en människa och ett djur, när man argumenterar sakligt och betonande för ett sådant förhållningssätt?
Ur känslomässig synvinkel är väl det en viss skillnad om man dödar andra människor besinningslöst, men här talar vi alltså om djur, och inte människor, även om människor är djur, om än högre stående (....).
Det finns många skillnader mellan djur och människor generellt sett. Jag tycker att sammantaget har en slumpmässig människa har ett högre värde en ett slumpmässigt djur. Men har vi en ovanligt smart apa som är lika smart som en ovanligt korkad människa så är de i mina ögon precis lika mycket värda. Det finns ingen bedrift i att tillhöra människoarten som räddar en människa från att tappa i värde, eller hindrar ett djur från att ha ett värde.
Med det sagt tycker jag inte att det finns någon gräns mellan djur och människa. Människan har ingen specifik egenhet förutom att vara en klubb för väldigt smarta djur. Det är möjligt att det finns varelser på andra planeter som är mycket mer avancerade än oss själva. Varför tala om människovärde? Har de rätt att döda oss för att de är smartare?
Min inställning är att en korkad varelse är mindre värd en en intelligent varelse med samma egenskaper i övrigt. Det innebär inte på något sätt att ett lidande tillhörande en korkad varelse är av mindre betydelse än en intelligent varelses lidande. Och när det kommer till lidande är människor och djur jämställda.
Med andra ord, att tortera en hund och att tortera en mormor är lika hemskt. På samma sätt som det är lika illa att tortera en ful råtta som en väldigt söt kanin. Men på mitt irrationella känslomässiga plan är det inte samma sak, men det jag låter inte mina känslor styra i det.
Att döda en hund och att döda en mormor är dock inte likvärdigt. Men då inte för att mormorn råkar vara människa utan för att hon antagligen är mycket mer intelligent och förstår värdet på sitt liv. Hunden kan inte fatta moraliska beslut, det kan mormorn. Världen får förbättringspotential genom de intelligenta.
Jag är köttätare, jag ser inget fel i att föda upp djur för att äta upp dem. De får leva på grund av oss, sen dör de av vår hand. Vi ska alla dö någon gång, och och att ge 100 kor 2 år av liv är inget omoraliskt i sig. Vad som är hemskt är att föda upp 100 kor under hemska omständigheter och lidande i 2 år, för att när de slaktas föda upp 100 till.