2011-01-12, 22:18
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
Du som gillar djur så mycket kan väll se det naturliga i männisakans beteende.Visa mig det djur som inte skulle döda djur av en annan ras för att främja sin egen ras och familg. Enligt din mall är många djur också rent onskefulla. Många rovdjur har kanske inget val anna tän att lägga sig ner och dö, men det fäörändrar ändå inte deras handlingar och måste inebära att deras hela existens enbart kan gödas genom andras lidande. Borde inte alla rovdjur då dödas?
Att agera efter instinkt på grund av bristande intelligens eller empatisk förmåga är någonting som sker på automatik, vilket även är hur de flesta djur fungerar. Vi människor har dock en högre intelligens och empatisk förmåga (kombinerat i vad vi kallar för etik och moral). Det går inte att vifta bort alla hemskheter som människan begår med att det är "naturligt"; Vi har ett ansvar att ta moralisk ställning till våra handlingar.
Citera
2011-01-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Att agera efter instinkt på grund av bristande intelligens eller empatisk förmåga är någonting som sker på automatik, vilket även är hur de flesta djur fungerar. Vi människor har dock en högre intelligens och empatisk förmåga (kombinerat i vad vi kallar för etik och moral). Det går inte att vifta bort alla hemskheter som människan begår med att det är "naturligt"; Vi har ett ansvar att ta moralisk ställning till våra handlingar.
Människan har högre hjärnfunktioner än andra djur, men människan har även den instinkter och begär. Skulle du se en psykopat som ond? Den har ett behov av att döda, kanske större än den kan kontrolera. Ja försvarar inte människans handlingar mot djur, men att se naturen som ett underbart paradis och människan som de enda onda köper jag inte.
Citera
2011-01-24, 19:48
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Jag önskar att djuren som torteras kunde förstå att alla människor inte är som de onda jävlarna.
Men nu förstår ju inte ens djuren att människor är ''onda'' som du pratar om. De har inga koncept som ont eller gott. De har bara ett koncept, saker händer i deras omgivning och de försöker överleva och fortplanta sig så gott de kan utifrån omständigheterna. De fattar inte eller bryr sig om människor är onda, om de dödas så är det de enda de har i tankarna innan de dör, det andra djuret vann över mig i kampen om överlevnad, fast nu tänker de ju inte ens det...De tänker helt enkelt inte.

Vad gör djuret själv? Det djuret gör allt det kan för att överleva och fortplanta sig, om den då måste orsaka ett byte olidlig smärta är inget den funderar över. Den försöker bara överleva, på alla sätt den kan. Om djuret kunde göra samma saker som vi gör så skulle de utan tvekan göra detta, fast då i kontrast aldrig lägga en endaste tanke på om de orsakar andra djur smärta, vilket vi gör ibland och till viss del, beror mkt på vart man tittar i världen.

...Vart försvann TS? Vad är poängen med att starta en tråd på ett diskussionsforum för att sedan försvinna utan att lägga en endast kommentar till inläggen i tråden? Han kan väl svara och skapa en diskussion, eller är det för jobbigt?
Citera
2011-01-25, 03:41
Medlem
Jag håller till viss del med. Naturen är grym som har gjort oss och många andra djur till köttätare och dylik, och vi är varken bättre eller sämre än de andra djuren. Men jag skyller på naturen istället. Vi lever bara efter naturens villkor.

Men visst, att ta ihjäl ett annat djur är lika illa som att ta död på en annan människa.
Citera
2011-01-27, 12:05
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Jag känner en extrem skam över att tillhöra arten människan. Människan som den beter sig idag förtjänar ej att existera. Vi skär i djur levande för att tjäna pengar. Vi våldtar skogar och hav pga girighet. Vi droppar syra i valpars ögon, låser in djur i trånga burar för att några ska bära päls. Jag kan inte förstå hur människor kan behandla djur så. Det är pinsamt att vara människa. Jag engagerar mig i djurens befrielse för att göra det rätta, jag skulle inte kunna leva med mig själv om det inte vore för djurrättskampen, så ser jag även på de som är emot djurrätt: de förtjänar ej att leva. De gör bara ondska. När ska människan inse att djur plågas? Det är så enkelt: skulle ni vilja torteras, bli inlåsta eller flådda levande? Jag önskar att djuren som torteras kunde förstå att alla människor inte är som de onda jävlarna. Så många hjärndöda as skrattar åt djurplågeriet och säger "jag gillar kött" och ler idiotiskt. Vore det upp till mig skulle de brännas på bål.

Så du tror att djuren i den situationen tänker, "jäklar vad alla människor är elaka", tror du att de har den tankeförmågan?

Samtidigt verkar du önska att de som äter kött ska brännas på bål, det är väl också rätt plågsamt?
Gäller det även andra djur som äter kött förresten eller endast människor?

Lägg lite tid på att dela upp dina inlägg i stycken och skriv även en vettig formulering på vad det är som ska diskuteras.
Citera
2011-01-27, 15:53
Medlem
Milford.Cubicles avatar
hatar också det. men jag skäms inte över att vara människa. det är inte naturligt för oss att leva på detta vis, i denna utveckling, och vi förstår inte vad vi håller på med. bara man har koll o ansvar för sig själv så finns det inget att skämmas över?
Citera
2011-01-27, 19:39
Medlem
Sarlaccs avatar
Trådskaparen tycks ha kommit till insikt om att toppkonsumenterna på denna planet är kraftigt överpopulerade.
Citera
2011-01-28, 09:37
Medlem
Manifestas avatar
Citat:
Jag känner en extrem skam över att tillhöra arten människan. Människan som den beter sig idag förtjänar ej att existera.
Räknar du bort dig själv från gruppen "den"? Jag skäms över mig själv väldigt mycket. Jag VET att mycket är åt helvete, men GÖR inget åt det annat än att gråta över sakernas tillstånd medan jag LÅTER tillstånden bli permanenta.
Citera
2011-01-31, 09:43
Medlem
sovereigntys avatar
Citat:
Jag känner en extrem skam över att tillhöra arten människan. Människan som den beter sig idag förtjänar ej att existera. Vi skär i djur levande för att tjäna pengar. Vi våldtar skogar och hav pga girighet. Vi droppar syra i valpars ögon, låser in djur i trånga burar för att några ska bära päls. Jag kan inte förstå hur människor kan behandla djur så. Det är pinsamt att vara människa. Jag engagerar mig i djurens befrielse för att göra det rätta, jag skulle inte kunna leva med mig själv om det inte vore för djurrättskampen, så ser jag även på de som är emot djurrätt: de förtjänar ej att leva. De gör bara ondska. När ska människan inse att djur plågas? Det är så enkelt: skulle ni vilja torteras, bli inlåsta eller flådda levande? .

Det här låter mer som djuraktivist propaganda än funderingar om huruvida människan är något att skämmas över eller ej.
Du kan ju hur som helst inte dra varje människa över en kant bara för du tycker några beter sig dumt, jag håller med dig om att människan som helhet ofta gör idiotier för att hjälpa varandra, men vi får verkligen inte glömma att vi har haft människor på jorden som visat stort hjärta och extremt mycket empati, det är något som gör mig stolt över att vara människa.
Gahndi och Mandela är väl två riktigt bra exempel på det, jag är i alla fall stolt över att vara av samma "ras" som dom två.
EDIT:
Citat:
Jag önskar att djuren som torteras kunde förstå att alla människor inte är som de onda jävlarna. Så många hjärndöda as skrattar åt djurplågeriet och säger "jag gillar kött" och ler idiotiskt. Vore det upp till mig skulle de brännas på bål
Måste bara fråga, har du problem med djur som äter djur också?
Att människan är ett rovdjur är något som du inte kan göra något åt, så vill du leva ett lyckligt liv utan ett hat emot gemene köttätande man, så bör du inse de snarast.
Enligt din logik så skall även djur i naturen som äter andra djur också bestraffas, i alla fall om du fullt ut vill likställa djuren med människan.
Du behöver inse följande fakta : Naturen är grym, den enes död, den andres bröd.
Senast redigerad av sovereignty 2011-01-31 kl. 09:49.
Citera
2011-01-31, 10:36
Medlem
TheHorrors avatar
Jag tror jag läste någonstans att det finns en del i hjärnan där alla humanitära känslor styrs (det som gör att vi inte i normala fall hoppar på varandra om tex revir i vardagen, att vi ser människor som människor, förutom våra andra grundläggande egenskaper osv). Berätta gärna mer om just detta område i hjärnan, ni som vet.

Jag har länge funderat på en sak; det gick en hel del djurvänner samt veganer på min gamla skola, som ibland kunde väcka roliga och dagslånga diskussioner runt matbordet.
Där skapades det korsbefruktningar mellan människor och djur, så att det blev en gråzon där man hade väldigt svårt att veta om dom talade om människor eller djur; man skulle bla. slakta alla människor som käkade bacon (vilket jävla argument), och en massa annat, sticka upp glödande grillspett i deras rumpor och flå dem levande var andra starka och politiskt övertygande begrepp dom använde sig av.

Min tanke var att; kan det möjligtvis vara en överdriven känsla av genuin mänsklig förståelse som gör att extrema djurvänner (som tex TS) har en så kallad "overload" av dessa känslor, skapad från detta område i hjärnan så att denne dessutom förflyttar över den mänskliga avbilden till djuren också? Att dom liksom jämn ställer djur och människor, det blir till en och samma sak? Ungefär som en sorts form av synestesi, där känslor slår fel, som att man tex "luktar" röd osv.

Det blir alltså som en sorts felkoppling på något vänster, så att gränsen mellan innebörd, värde, synsätt och mänsklig värdering mellan djur och människor, sedd ur en vetenskaplig synvinkel, försvinner och sammanflätas till det beskrivna ovan?

En viss likhet finns ju i djurvärden, där vi sett olika mödrar som förlorat sin unge, har adopterat ungar från andra djurarter.
Senast redigerad av TheHorror 2011-01-31 kl. 10:44.
Citera
2011-01-31, 17:01
Medlem
VenomXs avatar
TS har helt enkelt inte funderat särskilt mycket på vad som händer därute i den stora vilda naturen utanför storstaden han bor i. Såna här aktivister är oftast folk som har väldigt liten kontakt med djur och natur, och verkar tro att det fungerar som en Disney-film därute i skogarna. Därute sitter stackars bambi med sina blanka mörka ögon och gråter över hur elaka människorna är, om ändå jägarna bara kunde sluta jaga så att de bepälsade mjukisarna kunde få fortsätta krama varandra i fred

De tror ofta också på fullt allvar att bytesdjur dör direkt när de blivit tagna av ett rovdjur som det kanske verkar i Discoverydokumentärerna ibland, de fattar inte att det i många fall är ett mycket stort lidande som klippts bort för att korta ner filmen och att rovdjur i naturen skiter fullständigt i hur långsamt eller plågsamt lilla bambi dör - och plågsamt är det alltid eftersom djuren inte har tillgång till skjutvapen eller kemiska medel. Är TS ens medveten om att det enda sättet för ett djur att ta död på ett annat djur är att slita upp stora sår i det tills det dör av blodförlust?

Det är ju inte ovanligt att de börjar kalasa på bytet långt innan det dött heller så i jämförelse med alla andra djur därute så får man snarare säga att människan för det mesta är långt mer human eftersom vi - åtminstone den breda majoriteten av oss - åtminstone anstränger oss för att försöka ge djuren ett så smärtfritt och snabbt avslut som möjligt, och vi lägger inte direkt upp en levande höna på tallriken, naglar fast den med spikar i bordet och börjar skära i den medan den skriker och försöker komma loss. Så gör dock rovdjuren med sin mat, men det fattar ju inte TS, han går runt och skäms över hur grymma vi är istället

Men jämför man oss med nåt slags Disney-utopi där solen alltid skiner och fåglarna kvittrar så blir det ju svårt att tävla med den bilden, och det vore det även för de vilda djuren eftersom de inte heller funkar så.
Citera
2011-01-31, 17:10
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Jag känner en extrem skam över att tillhöra arten människan. Människan som den beter sig idag förtjänar ej att existera. Vi skär i djur levande för att tjäna pengar. Vi våldtar skogar och hav pga girighet. Vi droppar syra i valpars ögon, låser in djur i trånga burar för att några ska bära päls. Jag kan inte förstå hur människor kan behandla djur så. Det är pinsamt att vara människa. Jag engagerar mig i djurens befrielse för att göra det rätta, jag skulle inte kunna leva med mig själv om det inte vore för djurrättskampen, så ser jag även på de som är emot djurrätt: de förtjänar ej att leva. De gör bara ondska. När ska människan inse att djur plågas? Det är så enkelt: skulle ni vilja torteras, bli inlåsta eller flådda levande? Jag önskar att djuren som torteras kunde förstå att alla människor inte är som de onda jävlarna. Så många hjärndöda as skrattar åt djurplågeriet och säger "jag gillar kött" och ler idiotiskt. Vore det upp till mig skulle de brännas på bål.

Borde negrerna skämmas över klankamperna i Afrika? Om inte, borde inte heller du skämmas för något nån annan gör bara för att ni delar vissa gemensamma egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in