• 1
  • 2
2011-01-09, 18:24
Medlem
hej!

jag har gått och grunnat på skillnaden i prestanda mellan mac och pc under en lång tid nu.Det jag inte kan förstå är hur macarna kan prestera så som dom gör med sina komponenter. jag har själv endast haft pc men jag har testat polares imac/macbook pro mm. det jag märker är att i pc får man bättre komponenter (när jag kollar skillnadena) men när jag testar en mac med sämre komponenter presterar den fortfarande minst lika bra tillochmed bättre.

det jag undrar är vad e det som gör att de presterar som de gör. är det operativ systemet som gör den stora skillnaden samt att de är special designade och man har inte bara slängt ihop alltihopa som i en pc.

tacksam om nån kan förklara detta för mig.
Citera
2011-01-09, 18:29
Medlem
Bättre optimerat operativsystem och program.
Citera
2011-01-09, 18:31
Medlem
Hevoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickanpro
hej!

jag har gått och grunnat på skillnaden i prestanda mellan mac och pc under en lång tid nu.Det jag inte kan förstå är hur macarna kan prestera så som dom gör med sina komponenter. jag har själv endast haft pc men jag har testat polares imac/macbook pro mm. det jag märker är att i pc får man bättre komponenter (när jag kollar skillnadena) men när jag testar en mac med sämre komponenter presterar den fortfarande minst lika bra tillochmed bättre.

det jag undrar är vad e det som gör att de presterar som de gör. är det operativ systemet som gör den stora skillnaden samt att de är special designade och man har inte bara slängt ihop alltihopa som i en pc.

tacksam om nån kan förklara detta för mig.

Hanterar komponenterna på ett bättre sätt. Stabilare kärna. Mindre resurskrävande operativsystem.
Citera
2011-01-09, 18:32
Medlem
Både hårdvara och OS från samma tillverkare.
Citera
2011-01-09, 18:34
Medlem
Rizados avatar
Grafikkortsdrivrutiner till windows är i regel bättre än till osx. Rent generellt är prestandan i windows bättre än osx om du kollar på benchmarks. Så antingen har du fallit för det gamla vanliga "gräset är grönare på andra sidan" eller så har du helt enkelt haft för skit på dina datorer.
Citera
2011-01-09, 18:36
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklazon
Både hårdvara och OS från samma tillverkare.

Men sluta upp med det där. Det är samma hårdvara i Windows, Linux och Apple-datorer. Jag vet att man gärna vill argumentera för sin sak, men det kan ju åtminstone vara värt att veta vad man pratar om.

Dom presterar bättre eftersom folk som har WindowsPC tenderar att lyckas få Spywares och virus som förstör datorn, vilket det vanliga folket inte får till Mac eftersom det knappt finns.

Det är enda svaret som är rimligt i detta fall.
Senast redigerad av Varulv 2011-01-09 kl. 18:38.
Citera
2011-01-09, 18:37
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Grafikkortsdrivrutiner till windows är i regel bättre än till osx. Rent generellt är prestandan i windows bättre än osx om du kollar på benchmarks. Så antingen har du fallit för det gamla vanliga "gräset är grönare på andra sidan" eller så har du helt enkelt haft för skit på dina datorer.

Är beredd att hålla med dig och ansluta mig till skaran PC-fans, trots att jag är ägare av en macbook pro, sedan ett år tillbaka Den börjar bli riktigt laggig både i vardagsarbete med framförallt i spel som WoW (som inte är otroligt krävande). Hackar otroligt mycket och ligger ständigt på låg fps...
Citera
2011-01-09, 19:04
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Är beredd att hålla med dig och ansluta mig till skaran PC-fans, trots att jag är ägare av en macbook pro, sedan ett år tillbaka Den börjar bli riktigt laggig både i vardagsarbete med framförallt i spel som WoW (som inte är otroligt krävande). Hackar otroligt mycket och ligger ständigt på låg fps...
Hur fan har du lyckats med det? Min MBP är snart 5 år gammal och det laggar inte det minsta vare sig det gäller vardagsarbete (MS Office, Adobe CS etc) eller WoW. Nåt skumt måste du ha lyckats ställa till med...
Citera
2011-01-09, 19:28
Medlem
Run3s avatar
Tror det snarare mer beror på användaren än på operativsystemet. Laddar man ner allt man ser, rensar ej ur autostart m.m. och skiter i att bocka ur alla roliga extragrejer som följer med program, är det inte konstigt att det går trögt efter ett tag.
Men Mac kanske är såpass inlåst att det inte blir ett problem, vad vet jag.
Citera
2011-01-09, 19:35
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men Mac kanske är såpass inlåst att det inte blir ett problem, vad vet jag.
Mac OS X är inte iPhone.
Citera
2011-01-09, 19:58
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone

Du kör förmodligen massor med apps samtidigt och drar ur minnet. Många MBPanvändare (och MB för den delen) startar igång tusen apps och lämnar de på eftersom de inte inser att det inte är samma pryl som med windows, att man stänger av programmet när man kryssar.

Finns utmärkta statistikverktyg som kommer förklara för dig vad det är som är fel, men skulle hålla med smileyn här ovan att det oftast handlar om användaren.
Citera
2011-01-09, 23:15
Medlem
Nohs avatar
Om man döljer allting bakom fina gardiner så märker man inte att det går segt.

Macar presterar som tidigare konstaterat oftast långsammare än en PC körandes Windows p.g.a. bättre drivrutiner till Windows.

Allt annat är bullshit, "samma tillverkare" Apple tillverkar inte sin egen hårdvara, det är bara så att det inte finns någon low-end hos Apple eftersom de vill få folk att tro att en Mac alltid är snabb och "bra för kreativt arbete".

Som jämförelse har jag använt Senaste KDE, en skrivbordsmiljö till Linux bland andra, på en P4 med något ruttet 6000-serie geforcekort och det var en behaglig upplevelse. Elektronik blir inte långsammare för att de blir äldre.
Senast redigerad av Noh 2011-01-09 kl. 23:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in