• 1
  • 2
2011-01-09, 23:37
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Det är ett bättre operativsystem och man slipper köra virus alternativt antivirus i bakgrunden om man inte vill.
Citera
2011-01-10, 00:35
Medlem
ceetee2001s avatar
*Suck*

Vad man menar med "OS och Hårdvara från samma tillverkare" är INTE att det är något speciellt med hårdvaran i Apples datorer som många Mac-skeptiska vill försöka få det till.
Det är att hårdvaran i en Mac är utvald av Apple och dom kan därför på ett helt annat sätt än Microsoft optimera operativsystemet runt de komponenterna.

För övrigt märker jag att så fort man som Mac-användare ställer frågor får man alltid ett helt gäng barnsliga mac-hatare på halsen som försöker att trycka ner en. Det är så sjukt tröttsamt att hela tiden behöva stå ut med exakt samma nervärderande kommentarer.
Om man inte har något att tillföra till diskussionen, håll käften!
Citera
2011-01-10, 02:46
Medlem
Glockens avatar
Det är användaren, inte datorn.

Min mbp presterar bra fortfarande, trots sin ålder, för att jag tar hand om den och är en (hyffsat) erfaren användare. Detsamma gäller också när jag använder en dator med Windows.
Citera
2011-01-10, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Tror det snarare mer beror på användaren än på operativsystemet. Laddar man ner allt man ser, rensar ej ur autostart m.m. och skiter i att bocka ur alla roliga extragrejer som följer med program, är det inte konstigt att det går trögt efter ett tag.
Men Mac kanske är såpass inlåst att det inte blir ett problem, vad vet jag.

clean my mac är ett program som är att föredra! rensar bort otroligt mycket skräpfiler som ligger.. tex installationsfiler på alla möjliga onödiga språk (ex japanska) o massa annan skit..
Citera
2011-01-10, 05:52
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
*Suck*

Vad man menar med "OS och Hårdvara från samma tillverkare" är INTE att det är något speciellt med hårdvaran i Apples datorer som många Mac-skeptiska vill försöka få det till.
Det är att hårdvaran i en Mac är utvald av Apple och dom kan därför på ett helt annat sätt än Microsoft optimera operativsystemet runt de komponenterna.

För övrigt märker jag att så fort man som Mac-användare ställer frågor får man alltid ett helt gäng barnsliga mac-hatare på halsen som försöker att trycka ner en. Det är så sjukt tröttsamt att hela tiden behöva stå ut med exakt samma nervärderande kommentarer.
Om man inte har något att tillföra till diskussionen, håll käften!

Fast det var precis vad vi gjorde; tillförde något till diskussionen. Det handlar om användaren helt och håller och framförallt hur den upplever att sitta vid en Mac.

Jag har inte sett en enda riktig Hat-kommentar mot Mac/Apple i den här tråden.
Citera
2011-01-10, 14:08
Medlem
TroyMcLures avatar
Beror på vad som menas med att 'prestera'. Krävs att man definierar vad som egentligen ska mätas och att tester är relevanta för den funktion man vill analysera.
Citera
2011-01-10, 15:03
Medlem
SunlessGurras avatar
Kickanpro det är för att din pc som du har är jätte dålig, medans macen du testade var jätte bra därför kan du inte jämföra mac och pc!!!

(det var störe prisskillnad)
Senast redigerad av SunlessGurra 2011-01-10 kl. 15:08.
Citera
2011-01-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Beror på vad som menas med att 'prestera'. Krävs att man definierar vad som egentligen ska mätas och att tester är relevanta för den funktion man vill analysera.

det jag menade var att för att ha sämre komponenter än i pc och även få det fantastiska resultatet. tanken var iallfall att datorerna presterar extremt bra för att man läst vad de faktiskt innehåller.
med presterar menar jag som den vanliga användaren tunga program samt flera saker uppe samtidigt och fortfarande bra kraft.

Så har OS så stor effekt på datorn det eller är det att den e skräddarsydd som vissa snackar om???

"skräddarsydd eller komponenterna anpassade till datorn" låter som vilket märke som helst skulle häva ut sig om sina datorer
Citera
2011-01-11, 17:32
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Det är ett bättre operativsystem och man slipper köra virus alternativt antivirus i bakgrunden om man inte vill.
Har inget AV på min Windows dator och den är som en oljad blixt, så jag vet inte vad ni kör för AV som segar ner datorn så förbannat?
Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
*Suck*

Borde dom inte skriva "OS och Hårdvara valda av samma tillverkare" då? Det må ju varit Apple som gjort det mesta i OS X, men det är ju knappast Apple som specialbeställer "Apple-only" saker till sina datorer.
Citera
2011-01-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickanpro
det jag menade var att för att ha sämre komponenter än i pc och även få det fantastiska resultatet.

med presterar menar jag som den vanliga användaren tunga program samt flera saker uppe samtidigt och fortfarande bra kraft.

Är inte bara det en subjektiv myt, dvs, folk säger att de UPPLEVER det, men stämmer det?
Citera
2011-01-12, 08:54
Medlem
ceetee2001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Borde dom inte skriva "OS och Hårdvara valda av samma tillverkare" då? Det må ju varit Apple som gjort det mesta i OS X, men det är ju knappast Apple som specialbeställer "Apple-only" saker till sina datorer.

Det korrekta man bör säga är "OSX är anpassat till av Apple utvalda datorkomponenter" Visst kan man säga så om man är petig. Fast det är bara ordvrängeri enligt mig. Det är det man menar i alla fall och det är därför man tar upp det.
Citera
2011-01-12, 23:08
Bannlyst
Det beror inte alls på användaren.
Mina datorer som jag har haft har flytit på bra med windows ME, XP, Vista och sjuan.

Jag har alltid varit försiktig med vad jag installerar, klickar i, vad jag kör med i autostart, vilka processer som är igång och så vidare..

Dock så presterar min macbook fortfarande bättre än mina andra datorer. Allting flyter på bättre.
Och det har inte att göra med komponenterna, utan det är med största sannolikhet operativsystemet.. och att programmen till operativsystemet fungerar annorlunda jämfört med valfri windows-dist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in