• 1
  • 2
2002-10-15, 02:18
Medlem
Hej alla glada, sitter och letar som f-n efter ordentliga VINRECEPT för egna bär, men jag hittar inte mycket alls. Vet Ni några bra receptsidor?
Förövrigt så sitter jag nu o dricker mitt hemgjorda vin och det blir alltid lika gott !
Hur gör alla som bara säger att det blir "skit" av egetgjort vin.
Hur många av Er gör eget vin ?
Citera
2002-10-15, 12:02
Medlem
Det kanske beror på att de flesta nog använder en vinsats som jäser klart på några dar. Själv har jag aldrig varit med om att sådant vin smakat något annat än skit.
Citera
2002-10-16, 20:51
Medlem
hallå Trötter! vad är det för vin du gör? själv så har jag precis börjat me att göra vin.. satte en satts igår, falcon crest starkvin på smultron.. tror det ska bli gott =) /reptil
Citera
2002-10-16, 23:25
Medlem
Jag har ett par satser med egna bär på gång nu, men hitintills har jag kört Rulles och Vinamats 7 dagars, 2 och 3 veckors, både röd och vit.
Det BLIR bra, bara man är ordentlig och själv mäter när det jäst klart osv + att ha rätt och jämn temperatur så det får jäsa ifred.
Och nog det viktigaste, men jag är dålig på det själv... Låt det LAGRA. på en månad blir den DUBBELT så bra. I början är det oftast inte gott !
Citera
2002-10-17, 11:04
Medlem
7- Dagars Chablis, Vino Rioja
Rulles senaste 7 dagarsviner, Chablis samt Rulles Klassiska Vino Rioja Vit.

http://www.rulles.se/produktbilder_i...image&id=8

är det detta vin du brukar göra? isåfall viket av dom 2?
tack på förhand =)
Citera
2002-10-17, 11:07
Medlem
glömde ju å fråga va det kostar.. så va kostar vinet?
Citera
2002-10-17, 11:09
Medlem
glömde ju å fråga va det kostar.. så va kostar vinet?
Citera
2002-10-17, 11:27
Medlem
210 spänn här iaf. Och då får du 20l färdigt vin.
Citera
2002-10-18, 01:13
Medlem
Jag kom just på att om du vill ha recept på egna bär å frukter så är ju det bara att köpa en påse som innehåller jäst å allt man behöver för att göra sitt eget vin, och då innehåller det en papperssida på hur man gör ca: 20-30 olika viner,,
tex.
6 kg äpplen
saften från 5 citroner
1 kg russin
5 kg socker
20 liter vatten

ta inte det jag skrev på allvar utan det va bara ett exempel!!!
en sådan påse kostar ca:25-39 kr å dom går oftast att köpa där man handlar vinsattser mm..

Jag måste bara tillägga att jag gjorde ett rönnbärsvin för 1-2 veckor sedan å det smakade HELVETTE!! det va beskt som fan!

jag gick inte efter något recept utan prövade för skojj-skull här kommer mitt recept:

5-6 liter rönnbär (å det va nog för mycket!)
0.5 kg russin
saften från 4 citroner
6 kg socker
Turbojäst 3 dagars

som sagt det va ett expriment! ville pröva att göra ett så billigt vin som möjligt. allt gick på lite över hundra kronor (rönnbär=gratis, Russin=15, citroner=15, socker 60, turbogäst=15, jässtopp + klarningsmedel=20 )
/ Reptil
Citera
2002-10-18, 02:41
Medlem
JAG tror dig Reptil, för man kan göra vin på nästan ALLT, det ENDA jag inte hittat är ngt med RÖNNBÄR, men jag tycker det var kul att Du försökt för då slipper jag...:-)
Däremot är jag j-kligt nyfiken på, och tänker köra en sats nästa sässong på MASKROSER, låter äckligt men är j-kligt GRATIS (brukar ta dom med gräsklipparen) Tänk att kunna gå handplocka och få vin istället !!!
Citera
2002-10-18, 16:36
Medlem
jo maskrosor har jag åxå funderat på =) det ska bli jävligt starkt, eller starkare än vanligt + att det är gott har jag hört =) jag satte en ny satts idag.. Wermouth Bianco hette det tror jag.. har du prövat det nångång?
jag kollade efter vad en sån där RULLES 7-Dagars kostade me = 299 kr i bodega här i borås =(
/Reptil
Citera
2002-10-18, 19:50
Bannlyst
Maskrosvin blir SVINGOTT!

Ang vinförsöken.. prova med annan jäst än turbojästen.. den är ju trots allt gjord för att göra alkohol snabbt, inte gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in