Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-06, 04:02
  #1
Medlem
Ghandis avatar
D e ju kriminellt o köra för fort så vad säger lagen om väktares rättigheter att bryta mot hastighetsbegränsningarna ?

Om man ser en väktare som bryter mot lagen på väg till ett jobb eller bara på rond o känner för att vittna mot denne, har man då lagen på sin sida ?
Citera
2004-08-06, 09:23
  #2
Medlem
Så vitt jag vet är det bara blåljusmyndigheterna (polis, ambulans, brandkår) som har rättighet att bryta mot gällande trafikföreskrifter. Ordningsvakter omfattas inte utav det.

Sen så tror jag inte att man blir dömd i rätten om man som privatperson t.ex skulle köra för fort om du har en fru i bilen som är på väg att föda eller någon som är allvarligt skadad etc. Nöden har ingen lag brukar det heta...

Men om du ser en ordningsvakt på väg till jobbet och han kör för fort så krävs det nog att du har lite mer kött på benen t.ex videoinspelning eller fler vittnen då ord kommer att stå mot ord..
Citera
2004-08-06, 09:24
  #3
Medlem
Gled lite förbi ämnet där, svaret på din fråga är:


NEJ, väktare har ingen befogenhet att köra för fort PUNKT SLUT
Citera
2004-08-06, 09:25
  #4
Banned
Polisen känner en väldigt stark sympati för väktare, så du kan glömma att de ens börjar utreda brott som anmäls mot en väktare! Om det inte finns mycket stark bevisning (vittnen räknas inte eftersom väktarens trovärdighet är oändlig, bara fysisk bevisning) för ett allvarligt brott.

Om du får tillfälle att se en väktare begå ett brott, passa på att polisanmäl det så får du se hur det funkar!
Citera
2004-08-06, 09:46
  #5
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Polisen känner en väldigt stark sympati för väktare, så du kan glömma att de ens börjar utreda brott som anmäls mot en väktare! Om det inte finns mycket stark bevisning (vittnen räknas inte eftersom väktarens trovärdighet är oändlig, bara fysisk bevisning) för ett allvarligt brott.

Om du får tillfälle att se en väktare begå ett brott, passa på att polisanmäl det så får du se hur det funkar!


Du har fått rejält med stryk i T-banan på väg hem från firmafesten hör jag....

Till saken; Väktare har INGA rättigheter utöver vad vanliga människor har. De får inte köra för fort eller bryta mot lagen på några andra sätt. Tvärtemot vad hycklaren påstår så är poliser ganska pigga på att sätta dit väktare, i synnerhet för trafikförseelser. Det är dock inte så troligt att åklagaren orkar driva ett ärende bara för mannen på gatan upprörts av en väktares framfart.
Citera
2004-08-06, 11:37
  #6
Medlem
KEFFs avatar
Egentligen har väl inte heller "blåljusen" någon som helst rättighet att åtsidosätta några trafikregler utan att det s a s är påtvingat på grund av t ex utryckning osv?
Citera
2004-08-06, 11:37
  #7
Banned
Det kan bero på att de feta muppar som jobbar som trafikpoliser är avundsjuka på väktare, som t.s. från demsjälva faktiskt jobbar med polisiär verksamhet!
Citera
2004-08-06, 11:42
  #8
Medlem
Endast i trängande fall får förare av utryckningsfordon med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa gällande trafikföreskrift.

Alltså man får använda sig av behov- och proportionalitetsprincipen. Måste jag köra i 150 knyck genom en gata där det springer mycket barn när jag ska åka med min polisbil till en fyllefest på stranden.

-NEJ, det måste du inte!


Ska jag köra i 150 knyck med min ambulans på motorvägen när någon har fått hjärtinfarkt?

-JA, givetvis!!


Så man kan inte ge något praxis utan det är väl mer sunt förnuft som gäller hos föraren för den specifika blåljusorganisationen.
Citera
2004-08-06, 11:47
  #9
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Det kan bero på att de feta muppar som jobbar som trafikpoliser är avundsjuka på väktare, som t.s. från demsjälva faktiskt jobbar med polisiär verksamhet!

Släcka lampor, låsa dörrar och stänga av kaffebryggare. Typiskt polisiära uppgifter….
Citera
2004-08-06, 12:29
  #10
Medlem
Liquid_Xs avatar
det är ingen rättighet, men vissa sektioner (bla värde) har fripass på trafikbrott från polisens sidan (typ köra mot rött, på gångbanor mm)
Citera
2004-08-06, 13:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Polisen känner en väldigt stark sympati för väktare, så du kan glömma att de ens börjar utreda brott som anmäls mot en väktare! Om det inte finns mycket stark bevisning (vittnen räknas inte eftersom väktarens trovärdighet är oändlig, bara fysisk bevisning) för ett allvarligt brott.

Om du får tillfälle att se en väktare begå ett brott, passa på att polisanmäl det så får du se hur det funkar!

Hade en polare som började jobba som väktare. Andra dagen på jobbet så körde han 79km/h på Strandvägen, kvällstid. Fastnade i fartkontroll och fick böta 1200kr :=)
Citera
2004-08-06, 13:56
  #12
Medlem
Ghandis avatar
tjohoooo.....oxå sett väktare som stoppats i trafikkontroller o fått ta med sig en liten lapp hem som ska betalas.

MÅnga kör aggresivt o tror att dom e tuffa då men d e bara patetiskt med poliswannabees som inte klara poliskraven.
Även sett securitasvans som stoppats o fått tillsägelse både oralt o ivrigt gestikulerande från polisens sida.

Men om en väktare får larm via radion att ett larm gått på en byggnad 2.5 mil bort, då har han enligt lagen ingen rättighet att bryta mot gällande trafikregler på sin väg dit ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback