• 1
  • 2
2011-01-07, 22:04
Medlem
Hej!

Var inne hos min bank (SEB) som jag varit medlem i 13År och sökte "enkla lånet" (privat lån)och de gav mig högsta möjliga ränta på 12%. Jag har haft lån hos dom tidigare, flera stycken på höga belopp och jag har aldrig fått en sådan ränta. Ja det är exakt samma lån, den kallas "enkla lånet" och räntan sätts individuellt, men...högsta räntan till en snart 14 årig kund? utan några som helst prickar eller andra krediter och som alltid betalat tillbaka lånen i förtid? Jag borde tagit en titt på vad det stod i kontraktet men inte trodde man att sin egen bank skall spotta en i ansiktet sådär.
Aja till er som har lite erfarenhet, hur kan jag nu göra för att förhandla ner räntan? Läste nånstans att det skall gå att göra och att man kan ställa banker mot varandra, för att jag funderar allvarligt på att betala tillbaka summan och gå över till swedbank eller någon annan bank.
Vad skall man säga? hur skall jag kontakta dom på bästa sätt angående detta, skall jag gå dit personligen? jag tänker bara på att de gånger man går dit utan att boka tid med dom så har man inte kunnat få den tiden och den kompetensen man behöver.
Japp det är mitt eget fel som skrev på utan att checka räntan först men som sagt jag har alltid varit nöjd med SEB tills nu.

Vad tycker ni att jag skall göra?
Senast redigerad av pendejo4life 2011-01-07 kl. 22:31.
Citera
2011-01-07, 23:08
Medlem
revodnebs avatar
Gå till en annan bank och försök få ett lån till lägre ränta, betala av ditt skitlån. Det låter som ren ocker i mina öron: 14%! Helt vansinnigt! Gå dit personligen är mitt råd, skriv ner dina frågor på ett papper så du har koll på vad du säger.
Senast redigerad av revodneb 2011-01-07 kl. 23:18.
Citera
2011-01-07, 23:39
Medlem
bernankes avatar
Hur stort var lånet då?
Citera
2011-01-08, 01:00
Medlem
Har du skrivit på återstår nog som revodneb säger bara att gå till andra banker och förklara situationen, försöka få bra ränta (och inte ockerränta) och betala tillbaka skitlånet på SE-Banken.

Allvarligt, hur kan du skriva på ett låneavtal utan att kolla räntan....
Citera
2011-01-08, 07:19
Medlem
Svizzeras avatar
du har blivit grundlurad av SEB. sådana räntor är ocker! riksbanken har fortfarande relativt låga styrräntor.

du har ingen möjlighet att låna av en släkting eller vän i stället? glöm ej att skriva kontrakt där räntan, uppsägning och återbetalning regleras.
Citera
2011-01-08, 10:49
Medlem
"Enkla lånet" är väl inte bundet? Be en annan bank ordna saken, de kan lösa lånet på SEB åt dig.
Citera
2011-01-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Hur stort var lånet då?

Skulle också vilja veta.
Det finns ingen bank som lånar ut småbelopp till ok ränta.
Citera
2011-01-08, 12:02
Medlem
storm79s avatar
14% är ju runt vad ett kreditkort har i ränta per år? Det enda jag kan tänka mig är att summan är låg, kanske runt 30-50', och du har en låg lön? Antagligen det eller mängder med outnttjade krediter i stil med olika shoppingkort(tänk volvokort)

Annars låter det läskigt högt.
Citera
2011-01-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm79
14% är ju runt vad ett kreditkort har i ränta per år? Det enda jag kan tänka mig är att summan är låg, kanske runt 30-50', och du har en låg lön? Antagligen det eller mängder med outnttjade krediter i stil med olika shoppingkort(tänk volvokort)

Annars låter det läskigt högt.

Tja! Vill egentligen inte ange belopp här tills räntan är fixad, men mellan 200.000 och 300.000. Anser ni det vara lite? Blir så jävla förbannad. Jag har en lön på 25.000 före skatt. Inga andra krediter . ingen bil heller. Fan va skumt!!! Jag skall iaf ta tag i saken så fort dom öppnar på måndag. Tack alla som svarat!
Citera
2011-01-08, 16:09
Medlem
Whiteliess avatar
Har du många UC-förfrågningar?

Sedan vet du väl att du har 2 veckor på dig från att du fick pengarna på kontot till att ångra dig... då har du bara förlorat uppläggningsavgiften. Jag hade utan tvekan använt min ångerrätt i detta fall. 12% på 200k+ är ju helt vansinnigt.

Har du valt att betala av det på en längre tidsperiod blir ju räntan fetare givetvis, så det spelar ju in?

(200-300k privatlån utan säkerhet är btw inte lite. 350k är väl max vad man kan låna utan säkerhet överhuvudtaget).

Vad är ens behovet att låna så mkt utan säkerhet kan man fråga sig. Fråga dig själv om det är värt det.
Citera
2011-01-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
Vill egentligen inte ange belopp här tills räntan är fixad, men mellan 200.000 och 300.000!

SEB tillämpar s.k. diversifierad låneränta. D.v.s. din ränta är en funktion av hur kreditvärdig du bedöms vara.

Skandiabanken tillämpar snittränta. D.v.s. alla får samma ränta. Deras ränta ligger på 6,74%. Den kan ses som räntan som en genomnsittligt kreditvärdig person får.

Räntan på 12% som SEB ger dig anger alltså att du är nästan dubbelt så finansiellt opålitlig som den genomsnittlige låntagaren. Visserligen så är Skandibankens villkor hårdare för deras ränta, man får bara låna 30% av årslönen vilket i ditt fall blir c.a. 70'000 kr.

Ändå vill jag nog påstå att de har blåst dig. Jag har SEB enkla lånet med räntevillkor från den tid då jag tjänade ungefär lika mycket som dig. Den räntan ligger på 7.8% för mig. Du har inte fått en schyst deal. Vilket är märkligt, för när jag tog lånet så körde de in allt i sitt credit-score program och ut ploppade låneräntan.
Citera
2011-01-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Har du många UC-förfrågningar?

Sedan vet du väl att du har 2 veckor på dig från att du fick pengarna på kontot till att ångra dig... då har du bara förlorat uppläggningsavgiften. Jag hade utan tvekan använt min ångerrätt i detta fall. 12% på 200k+ är ju helt vansinnigt.

Har du valt att betala av det på en längre tidsperiod blir ju räntan fetare givetvis, så det spelar ju in?

(200-300k privatlån utan säkerhet är btw inte lite. 350k är väl max vad man kan låna utan säkerhet överhuvudtaget).

Vad är ens behovet att låna så mkt utan säkerhet kan man fråga sig. Fråga dig själv om det är värt det.

Är du säker på att jag har 2 veckor på mig att ångra mig, hur mycket förlorar jag på tex om jag väntar i 3 veckor på att betala tillbaka, man får väl ändå betala betala av hela summan? Och ja lånet är sökt på en längre tidsperiod men det jag inte förstår är att jag har haft en nästan identisk lån tidigare på lika många år men med mycket lägre ränta och på den tiden hade jag fler krediter än vad jag har nu, nu har jag inga krediter förutom deras mastercard på 15.000 som är outnyttjad, den tog jag bara för att de hade ett paketerbjudande där det ingick internet tjänst, bankomat kort och nått annat skit samt mastercard som endast har använts 1 gång för ca 1 år sedan.
En fråga till, jag flyttade mina pengar till sparkontot direkt när jag fick dom men flyttade dom snabbt igen efter att jag läste ditt inlägg om de 2 ångerveckorna, kan detta påverka mig negativt om jag vill ångra mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in