• 1
  • 2
2011-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
SEB tillämpar s.k. diversifierad låneränta. D.v.s. din ränta är en funktion av hur kreditvärdig du bedöms vara.

Skandiabanken tillämpar snittränta. D.v.s. alla får samma ränta. Deras ränta ligger på 6,74%. Den kan ses som räntan som en genomnsittligt kreditvärdig person får.

Räntan på 12% som SEB ger dig anger alltså att du är nästan dubbelt så finansiellt opålitlig som den genomsnittlige låntagaren. Visserligen så är Skandibankens villkor hårdare för deras ränta, man får bara låna 30% av årslönen vilket i ditt fall blir c.a. 70'000 kr.

Ändå vill jag nog påstå att de har blåst dig. Jag har SEB enkla lånet med räntevillkor från den tid då jag tjänade ungefär lika mycket som dig. Den räntan ligger på 7.8% för mig. Du har inte fått en schyst deal. Vilket är märkligt, för när jag tog lånet så körde de in allt i sitt credit-score program och ut ploppade låneräntan.

Ja min tjej och jag hade lån på SEB samtidigt, hon hade en ränta på 6% när jag hade 8% och fortfarande enkla lånet, oerhört idividuellt med andra ord, men jag vill bara veta vad det är som gör att jag är sån stor risk att de garderar sig med hela 12%. Jag blir bara mer förbannad ju längre tiden går. Aja jag håller er uppdaterade, lutar ändå åt byte av bank.
Citera
2011-01-09, 01:02
Medlem
Whiteliess avatar
"Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) har kunden en ångerrätt avseende ingånget låneavtal. Ångerfristen är 14 dagar från dagen då låneavtalet ingicks. I det fall kunden vill åberopa sin ångerrätt ska detta meddelas skriftligen eller via telefon."

Det var främst detta jag tänkte på. Så hör av dig till SEB på måndag bara, eller gå dit vilket kanske är bäst. Kräv bättre ränta annars åberopar du ångerrätt, 12% ränta är som sagt dyrt och inget jag hade betalat på ett så högt belopp iaf.

(Om du säger upp lånet efter 3 veckor får du väl betala den ränta som du ska ha betalat under hela den ursprungliga låneperioden, och inte bara ränta för den tiden du lånat pengarna? Osäker på detta. Men säger du upp det så behöver du inte betala en krona mer)
Citera
2011-01-09, 20:43
Medlem
Är du med i nåt fack? De brukar ha deal med banker om medlemslån till förmånliga räntor.

Sen tycker jag du ska fimpa SEB även om de sänker din ränta. Behandlar de en kund så är det inte intressant att vara deras kund.
Citera
2011-01-10, 09:38
Medlem
Hej,
kan det möjligtvis vara så att du har tagit "det enkla lånet" för något ändamål som det finns andra lösningar på? Om du t.ex. ska köpa eller renovera lägenhet, köpa bil, båt etc? Då slipper du förmodligen att ta ett blanco-lån och får förmodligen lägre ränta. Är lånet tänkt att gå till ren konsumtion så skulle jag ta en funderare 12% på 200 000 blir en hel del pengar över tid.

Har du inte redan en massa UC förfrågningar så skulle jag gå till t.ex. Swedbank, Länsförsäkringar, Nordea boka ett möte och säga att du är intresserad av att bli kund hos dem då du inte är nöjd med nuvarande bank. Lägg fram ditt lånebehov och fråga vad du skulle få för ränta hos dem. När du har det så kan du spela ut de anbuden mot SEB och se vad de kontrar med. Vill du byta så gör det ändå, svenskar byter bank allt för sällan.
Citera
2011-01-11, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Hej,
kan det möjligtvis vara så att du har tagit "det enkla lånet" för något ändamål som det finns andra lösningar på? Om du t.ex. ska köpa eller renovera lägenhet, köpa bil, båt etc? Då slipper du förmodligen att ta ett blanco-lån och får förmodligen lägre ränta. Är lånet tänkt att gå till ren konsumtion så skulle jag ta en funderare 12% på 200 000 blir en hel del pengar över tid.

Har du inte redan en massa UC förfrågningar så skulle jag gå till t.ex. Swedbank, Länsförsäkringar, Nordea boka ett möte och säga att du är intresserad av att bli kund hos dem då du inte är nöjd med nuvarande bank. Lägg fram ditt lånebehov och fråga vad du skulle få för ränta hos dem. När du har det så kan du spela ut de anbuden mot SEB och se vad de kontrar med. Vill du byta så gör det ändå, svenskar byter bank allt för sällan.

Tja!

När dom frågade vad lånet skulle gå till (första gången dom frågar) så sa jag att det var till nya möbler, en resa och en bil, jag kanske inte borde varit så ärlig kanske? Jag var inne hos dom igår och frågade hur dom hade tänkt när dom satte 12% men hon stom stod där var rätt ny så hon kunde inte svara på det, när hon gick in för att fråga någon annan så var det samma svar igen, dom kunde inte svara på det, dom sa att räntan dom sätter beror på många faktorer men jag fick inget svar. Pengarna är nu återbetalda det var 200.000:- med 12% ränta på 10år, det jag slutligen skulle fått betala är 344.700:- Snacka om vinst! Jag hade accepterat att betala 1/3 i ränta men fan inte dubbelt så mycket som själva lånet. Jag skall byta bank snart men skall be swedbank sköta det hela och lån klarar jag mig utan just nu. Tack alla som svarat och hjälpt mig med detta!
Senast redigerad av pendejo4life 2011-01-11 kl. 06:08.
Citera
2011-01-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
Tja!

När dom frågade vad lånet skulle gå till (första gången dom frågar) så sa jag att det var till nya möbler, en resa och en bil, jag kanske inte borde varit så ärlig kanske? Jag var inne hos dom igår och frågade hur dom hade tänkt när dom satte 12% men hon stom stod där var rätt ny så hon kunde inte svara på det, när hon gick in för att fråga någon annan så var det samma svar igen, dom kunde inte svara på det, dom sa att räntan dom sätter beror på många faktorer men jag fick inget svar. Pengarna är nu återbetalda det var 200.000:- med 12% ränta på 10år, det jag slutligen skulle fått betala är 344.700:- Snacka om vinst! Jag hade accepterat att betala 1/3 i ränta men fan inte dubbelt så mycket som själva lånet. Jag skall byta bank snart men skall be swedbank sköta det hela och lån klarar jag mig utan just nu. Tack alla som svarat och hjälpt mig med detta!

Det här är nog vanligare än vad man tror. Många tar ett stort blancolån till både konsumtion, inköp av kapitalvaror och bilar. Efter att spara ihop till det man vill köpa (åtminstone en kontantinsats på 20 - 30%), så är ett lån med säkerhet (t.ex. ett billån) eller ett medlemslån en betydligt bättre lösning. Sedan tycker jag att man ska se till nyttotiden eller den ekonomiska livslängden för att avgöra om man bör låna och hur fort man i så fall bör amortera av lånet. En resa tycker jag är ett klockrent exempel på något man bör spara ihop till. 1500 kr i månaden blir 18 000 på ett år och det kommer man rätt långt på. Har man inte råd att spara de pengarna så har man nog inte heller råd att resa.

När det gäller billån så tycker jag att amorteringen bör läggas så att ett förväntat restvärde är högre än restskulden för den tid man räknar med att behålla bilen.

Jag tycker att du fattade helt rätt beslut som avstod från att låna, det beslutet kommer förmodligen att förbättra er ekonomi för en lång tid framöver. Jag kan tipsa dig om boken: Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per H Börjesson, du kan få den gratis om du registrerar dig här: http://www.sparklubben.se/ man kan också köpa den för 42 kr på adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321628

Har själv läst den och tycker att den är ganska balanserad och reklamen för det egna bolaget Spiltan är ganska nerskalad och han ger även förslag som fungerar hos de flesta sparinstitut.
Citera
2011-01-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
Tja!

Hur fan kan du ta ett lån utan att kolla räntan innan? Luktar lyxfällan mongo långa vägar... Check yourself before you wreck yourself.
Citera
2011-01-12, 01:07
Medlem
[quote=Whitelies]"Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) har kunden en ångerrätt avseende ingånget låneavtal. Ångerfristen är 14 dagar från dagen då låneavtalet ingicks. I det fall kunden vill åberopa sin ångerrätt ska detta meddelas skriftligen eller via telefon."
[quote]
Fråga. Gäller det även vid nytecknande av redan befintligt lån?

Stjäl tråden lite snabbt och drar min story.
Citera
2011-01-12, 07:59
Medlem
[quote=Janone][quote=Whitelies]"Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) har kunden en ångerrätt avseende ingånget låneavtal. Ångerfristen är 14 dagar från dagen då låneavtalet ingicks. I det fall kunden vill åberopa sin ångerrätt ska detta meddelas skriftligen eller via telefon."
Citat:
Fråga. Gäller det även vid nytecknande av redan befintligt lån?

Stjäl tråden lite snabbt och drar min story.

Du skriver december, den nya lagen började gälla 1/1 2011.
Citera
2011-01-12, 09:45
Medlem
Lånet skulle bindas om den 31/12e. Rackarns oflyt?
Citera
2011-01-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Lånet skulle bindas om den 31/12e. Rackarns oflyt?

Ja, däremot kan det kanske gå bra att bråka med dem om att de inte hade varit tillräckligt tydliga i vad du skulle göra (eftersom du sagt till dem vad du ville uppnå).
Citera
2011-01-12, 19:15
Medlem
Jo exakt. Funderat på att be att få prata med min bankmans chef.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in