Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
Tja!
När dom frågade vad lånet skulle gå till (första gången dom frågar) så sa jag att det var till nya möbler, en resa och en bil, jag kanske inte borde varit så ärlig kanske? Jag var inne hos dom igår och frågade hur dom hade tänkt när dom satte 12% men hon stom stod där var rätt ny så hon kunde inte svara på det, när hon gick in för att fråga någon annan så var det samma svar igen, dom kunde inte svara på det, dom sa att räntan dom sätter beror på många faktorer men jag fick inget svar. Pengarna är nu återbetalda det var 200.000:- med 12% ränta på 10år, det jag slutligen skulle fått betala är 344.700:- Snacka om vinst! Jag hade accepterat att betala 1/3 i ränta men fan inte dubbelt så mycket som själva lånet. Jag skall byta bank snart men skall be swedbank sköta det hela och lån klarar jag mig utan just nu. Tack alla som svarat och hjälpt mig med detta!
Det här är nog vanligare än vad man tror. Många tar ett stort blancolån till både konsumtion, inköp av kapitalvaror och bilar. Efter att spara ihop till det man vill köpa (åtminstone en kontantinsats på 20 - 30%), så är ett lån med säkerhet (t.ex. ett billån) eller ett medlemslån en betydligt bättre lösning. Sedan tycker jag att man ska se till nyttotiden eller den ekonomiska livslängden för att avgöra om man bör låna och hur fort man i så fall bör amortera av lånet. En resa tycker jag är ett klockrent exempel på något man bör spara ihop till. 1500 kr i månaden blir 18 000 på ett år och det kommer man rätt långt på. Har man inte råd att spara de pengarna så har man nog inte heller råd att resa.
När det gäller billån så tycker jag att amorteringen bör läggas så att ett förväntat restvärde är högre än restskulden för den tid man räknar med att behålla bilen.
Jag tycker att du fattade helt rätt beslut som avstod från att låna, det beslutet kommer förmodligen att förbättra er ekonomi för en lång tid framöver. Jag kan tipsa dig om boken: Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per H Börjesson, du kan få den gratis om du registrerar dig här:
http://www.sparklubben.se/ man kan också köpa den för 42 kr på adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321628
Har själv läst den och tycker att den är ganska balanserad och reklamen för det egna bolaget Spiltan är ganska nerskalad och han ger även förslag som fungerar hos de flesta sparinstitut.