2012-02-05, 12:16
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leddikan
Men vid högtidliga tillfällen användes det av ungdomar!!! eller hur menar du???
nej, hur kommer du fram till den bisarra slutsatsen? orden används helt uppenbart fortfarande. som till exempel nyss av herrgickhan. dock är det inte fråga om ord som ingår i det vardagliga ordförrådet hos gemene man. kanske inte ens längre hos pensionärer. förstår du nu?
Citera
2012-02-05, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
nej, hur kommer du fram till den bisarra slutsatsen? orden används helt uppenbart fortfarande. som till exempel nyss av herrgickhan. dock är det inte fråga om ord som ingår i det vardagliga ordförrådet hos gemene man. kanske inte ens längre hos pensionärer. förstår du nu?

Du menar alltså att mitt svar/förklaring var ett användande?

Nej, jag använder dem inte eftersom jag inte arbetar med nyanser i färgskalan. Jag kan dock tänka mig att designer använder det och dessa personer är knappast pensionärer eftersom de är yrkesverksamma.

Gredelin kommer från franskans "gris de lin" ordagrant översatt "lingrå".

Tittar man på när de olika benämningarna violett, gredelin och lila etablerades i svenskan så är det i tidigare nämnd ordning: 1500-tal, 1600-tal och 1800-tal. Lila är visserligen sist in, men samtidigt etablerat så tidigt att det inte är någon nymodighet.

Jag har inte hört någon använda annat än lila i ledigt vardagsspråk så långt jag kan minnas. Tror inte att 40-talisterna rent generellt känner sig befryndade med bruket av violett och/eller gredelin istället för lila.
Citera
2012-02-05, 13:08
Medlem
egon2bs avatar
Både mina fotografiska och poetiska alter-egon använder »violett« i de sammanhangen. Det är ganska vanligt, som det ser ut:
www.google.se/#q="skiftar+i+violett"

Om jag gillar en violett klädedräkt så säger jag det. Om klädedräkten är lila så är det bärarens problem, möjligen kan »den lilla lila« uppskattas som en allitteration.

Ordet »lila« belastas av sin liturgiska koppling: biktens och botens färg.
I don’t do quagmires!
Citera
2012-02-05, 13:19
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar alltså att mitt svar/förklaring var ett användande?
nej. jag menar att du i ditt svar använde orden gredelin och violett.

edit: tilläggas kan att jag förstod dem, så jag måste nog ha använt dem någon gång, jag med.
Senast redigerad av johannes 2012-02-05 kl. 13:22.
Citera
2012-02-05, 13:24
Medlem
Soterns avatar
Citat:
och violett heter numera lila.

Men det hänger kvar i Ultraviolett, för inte säger man ultralila strålning.
Citera
2012-02-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Använder ungdomar knullgummi nu för tiden? / Orolig folkpensionär

Det är lika passé som pessaret .
Citera
2012-02-05, 21:31
Medlem
Citat:

Njaa bisarra vet jag väl inte om den var direkt.
Men när du skriver citat -använda något av orden gredelin eller violett till vardags- slut citat.
Då blir det lite fel att använda "vardags" i den meningen.
Om du därimot använt "dagligt tal", då hade det inte sett så -bisarrt- ut.
Okey om jag lånar ditt uttryck hoppas jag.

De fem första dagarna (måndag till fredag) räknas normalt som vardagar. Söndag räknas alltid som helgdag och lördag varierar eftersom det traditionellt inte är en helgdag, men man i många länder numera normalt är ledig även på lördagen. Man kan räkna lördagen som en ledig helgdagsafton
Citera
2012-02-05, 22:32
Medlem
Knyckt, ofog, otyg, ploj
Citera
2012-02-06, 04:29
Medlem
MrWins avatar
Istadig
Storvulen
Vidlyftig
Citera
2012-02-06, 07:43
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Använder ungdomar knullgummi nu för tiden? / Orolig folkpensionär

Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Varför ska dom begagna såna? Könssjukdomar skiter dom nog i och barn blir det inte bland bajset i röven där dagens pojkar vill gona med sina små snoppar. Dessutom tror jag det heter pökpåse idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Det är lika passé som pessaret .

Nu gör jag som dykarbasen Fälting. Jag går till botten med detta.

Kondomer används väl fortfarande i relativt stor utsträckning. Förr kallade vi dessa för
knullgummin eller kådisar. Dessa benämningar tycks enligt ovan vara passé och kallas
nu för tiden smått romantiskt för pökpåsar. So far -- so good.

Att däremot ordet "pessar" är passé, beror väl mera på att detta preventivmedel ytterst
sällan begagnas nu för tiden.

Som jag emellertid försöker hålla mig ung i sinnet, så föreslår jag vid eventuell
renässans, "return of the pessar", att vi kalla detta: Sås-spärr -- Sats-stopper
eller varför inte Bytta-breaker.

Det är inte alldeles lätt att bli gammal. Man får hänga på, så gott det går.
Senast redigerad av FruGondol 2012-02-06 kl. 08:17.
Citera
2012-02-06, 12:15
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leddikan
Men när du skriver citat -använda något av orden gredelin eller violett till vardags- slut citat.
Då blir det lite fel att använda "vardags" i den meningen.
Om du därimot använt "dagligt tal", då hade det inte sett så -bisarrt- ut.
Okey om jag lånar ditt uttryck hoppas jag.

De fem första dagarna (måndag till fredag) räknas normalt som vardagar. Söndag räknas alltid som helgdag och lördag varierar eftersom det traditionellt inte är en helgdag, men man i många länder numera normalt är ledig även på lördagen. Man kan räkna lördagen som en ledig helgdagsafton
visst är det härligt att märka ord? det är dock ett riskabelt nöje som man endast bör ägna sig åt när man är säker på ordens betydelser, annars faller det hela lätt platt. uttrycket "till vardags" är mer än bara en antonym till "till fest", och det var länge sedan det slutade beteckna sådant som tilldrar sig under kalenderns svarta dagar. inte ens en pensionär skulle komma på tanken. om du är osäker på begreppets betydelse kan jag rekommendera en googling:
www.google.se/#hl=sv&q="till vardags"
Citera
2012-02-06, 14:06
Medlem
Citat:
Nu gör jag som dykarbasen Fälting. Jag går till botten med detta.

Kondomer används väl fortfarande i relativt stor utsträckning. Förr kallade vi dessa för
knullgummin eller kådisar. Dessa benämningar tycks enligt ovan vara passé och kallas
nu för tiden smått romantiskt för pökpåsar. So far -- so good.

Att däremot ordet "pessar" är passé, beror väl mera på att detta preventivmedel ytterst
sällan begagnas nu för tiden.

Som jag emellertid försöker hålla mig ung i sinnet, så föreslår jag vid eventuell
renässans, "return of the pessar", att vi kalla detta: Sås-spärr -- Sats-stopper
eller varför inte Bytta-breaker.

Det är inte alldeles lätt att bli gammal. Man får hänga på, så gott det går.

Jo, jag såg häromdagen ett par tonåringar, som köpte just kondomer.

Det är möjligt, att det kan bli en mini-rnässans för pessaret, då inte alla uppskattar p-pillren med dess eventuella biverkningar. Kanske även spiralen börjar nyttjas i större utsträckning? Jag har dock ingen aktuell RFSU-statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in