Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-05, 21:35
  #1
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Är det sanning eller skröna att AC i bilen går i sönder om man har rutorna nere samtidigt som man har AC på?
Citera
2004-08-05, 21:39
  #2
Medlem
Ogres avatar
Skröna.
När jag var på Taiwan körde alla med rutorna nere hela tiden. (och full AC).
Däremot går den sönder om den inte används.
Citera
2004-08-05, 21:41
  #3
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Var det inte Rolls-Royce Corniche som hade dubbla luftkonditioneringar, en för framsätet och en för baksätet? Och den var väl öppen?
Citera
2004-08-05, 21:49
  #4
Medlem
Ogres avatar
Alla dyra bilar har väl minst dubbla AC?
Citera
2004-08-05, 21:51
  #5
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Är det sanning eller skröna att AC i bilen går i sönder om man har rutorna nere samtidigt som man har AC på?


Egentligen borde det vara så. Alla som är tillräckligt korkade att ha på ACn samtidigt som man har rutorna nere förtjänar en trasig AC!
Citera
2004-08-05, 21:52
  #6
Medlem
überlords avatar
nej den går inte sönder men det är lite jobbigt för den att
conditionera hela jordens atmosfär så därför skall man egentligen
ha rutorna stängda för ett fullgott kylning/värme resultat
Citera
2004-08-05, 21:55
  #7
Medlem
Man kan väl delvis likna det vid att ha kylskåpsdörren öppen mitt i sommaren. Kompressorn får jobba järnet och går troligtvis sönder, hur det är med bilar vet jag inte men toligtvis ingen större skillnad.
Citera
2004-08-05, 22:20
  #8
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Alla dyra bilar har väl minst dubbla AC?

Det är inte olika AC, det är olika klimatzoner som drivs av samma AC.
Citera
2004-08-05, 22:25
  #9
Medlem
Konrad Haifas avatar
Själv är jag okunnig på bilområdet, men ibland säger självutnämnda experter att man kan köra AC+nervevat i början av en färd där bilen är varm för att på så sätt få igång AC:n snabbare?

Stämmer??
Citera
2004-08-05, 22:25
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Man kan väl delvis likna det vid att ha kylskåpsdörren öppen mitt i sommaren. Kompressorn får jobba järnet och går troligtvis sönder, hur det är med bilar vet jag inte men toligtvis ingen större skillnad.

ACn i en bil har bara två lägen, av eller på. Den får jobba lika hårt oavsett om du har fönstren öppna eller ej.

Temperaturreglering i kupen sker genom att man först kyler luften med ACn och sen värmer till lagom temperatur med värmepaketet. Det är inte så att ACn slår av och på hela tiden utan den är i princip på hela tiden (med undantag vid gaspådrag då de flesta bilar temporärt stänger av ACn för att få mer effekt till hjulen)
Citera
2004-08-05, 22:27
  #11
Medlem
Hunk Goldens avatar
kör du med full ac och fönstrena nere så har du iaf. en hyggligt mastig bensinförbrukning även på tomgång.. och så ökar växthusgaserna och temperature på jorden stiger och ac´n går på max och försöker sänka temperaturen ytterligare.. å kompresorn maxar.. motorn på 8000 rpm.. ja ni fattar.... tips.. stäng fönstret vid användning av ac.. annars ett gött tips är skaffa cab.. lite vindrufs sänker tempen oxå pga. avdunsting av svett från kroppen..
Citera
2004-08-06, 10:05
  #12
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Ok tack för svaren, men jag får förtydliga mig lite.
Jag menar inte att jag sitter med rutorna nere och kör full AC, utan när bilen stått i solen en eftermiddag så är det skönt att köra ner alla rutor och på AC sen efter 2 min när värsta värmen blåst ut så kör man upp rutorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback