• 1
  • 2
2011-01-07, 13:04
Medlem
Vi är 4 hus som delar på en privat infar, där vi ligger högst upp i backen tillsammans med en granne vid oss.
Grannen vid oss har ingen bil, så han skottar sällan och vi tar hänsyn till det.
Och här kommer problemet.
Infarten från oss til dem 2 andra grannarna nedanför är trång, och när vi ska skotta så är vi ju tvugna att lägga snön på sidorna, och självklart det hamnar en del på deras tomt! Men det finns ju ingen annanstans förutom rakt fram på vägen och det är en bra bit dit att transportera snön.
Och då gnäller dessa 2 grannarna som är en av världens jobbigste FBI grannar som gnäller på allt och har koll på vad folk gör,äter, bajser dygnet runt!
Dem gnäller på att vi får inte skotta snön åt sidorna! Jaså okej säger man.. Men vad ska vi göra med det?
Svartet är = Det är inte vårt problem. Men det är ju en gemensam uppfart.
Ställer vi snön lägst ner på deras sidor på nedre delen av uppfarten som är rymlig nog för 3 bilar i bredden så klagar dem då med!

Så frågan är vad säger lagen? Vi kan ju inte köpa en lastbil och transportera snö! Och inte hellre lägga ut det på Allmäna gatan utanför som bilar kör på och komunen plogar! Och inte går det hellre att transportera allt detta elände upp igen till våran tomt då det finns inget plats mera.
Vi har verkligen fått nog av dem grannarna Och snön..
Vi har även diskuterat att köpa en snöslunga och städa snön där men då klagar dem på att den är högljudig och vi får inte ställa snön på deras sida av sin tomt som inte ens används! Och det skadar ju dem egentligen inte på nåt sätt då vi saltar, sandar inte! Så det är en Ren snö.

Sen om vi inte skottar så Klagar Dem Också på att vi inte hjälper till!!!! Man köper en villa för att Bo i fred så får man sånt skit
Citera
2011-01-07, 13:07
Bannlyst
Köp en gasolbrännare.
Citera
2011-01-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VR4
Vi är 4 hus som delar på en privat infar, där vi ligger högst upp i backen tillsammans med en granne vid oss.
Grannen vid oss har ingen bil, så han skottar sällan och vi tar hänsyn till det.
Och här kommer problemet.
Infarten från oss til dem 2 andra grannarna nedanför är trång, och när vi ska skotta så är vi ju tvugna att lägga snön på sidorna, och självklart det hamnar en del på deras tomt! Men det finns ju ingen annanstans förutom rakt fram på vägen och det är en bra bit dit att transportera snön.
Och då gnäller dessa 2 grannarna som är en av världens jobbigste FBI grannar som gnäller på allt och har koll på vad folk gör,äter, bajser dygnet runt!
Dem gnäller på att vi får inte skotta snön åt sidorna! Jaså okej säger man.. Men vad ska vi göra med det?
Svartet är = Det är inte vårt problem. Men det är ju en gemensam uppfart.
Ställer vi snön lägst ner på deras sidor på nedre delen av uppfarten som är rymlig nog för 3 bilar i bredden så klagar dem då med!

Så frågan är vad säger lagen? Vi kan ju inte köpa en lastbil och transportera snö! Och inte hellre lägga ut det på Allmäna gatan utanför som bilar kör på och komunen plogar! Och inte går det hellre att transportera allt detta elände upp igen till våran tomt då det finns inget plats mera.
Vi har verkligen fått nog av dem grannarna Och snön..
Vi har även diskuterat att köpa en snöslunga och städa snön där men då klagar dem på att den är högljudig och vi får inte ställa snön på deras sida av sin tomt som inte ens används! Och det skadar ju dem egentligen inte på nåt sätt då vi saltar, sandar inte! Så det är en Ren snö.

Sen om vi inte skottar så Klagar Dem Också på att vi inte hjälper till!!!! Man köper en villa för att Bo i fred så får man sånt skit

Några bilder hade nog gjort susen, förstår inte riktigt hur du menar..
Citera
2011-01-07, 13:12
Medlem
Du har Hellt rätt! men vet inte hur man lägger upp dem.
Citera
2011-01-07, 13:12
Medlem
Låter som ett par riktiga gnällkärringar..

Nu undrar jag, är dom svenskar? Är du svensk?

Edit:
Lägg upp dina bilder här.
http://imageshack.us/
Citera
2011-01-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvpojken
Låter som ett par riktiga gnällkärringar..

Nu undrar jag, är dom svenskar? Är du svensk?

Edit:
Lägg upp dina bilder här.
http://imageshack.us/

Låt oss inte komma in där, Jag är inte Svensk!Men bott här ett braaa tag. Men dem 2 är det.

Tack för länken,ska fixa bilderna så fort jag hinner. (är på jobbet)
Citera
2011-01-07, 14:03
Medlem
8bitrages avatar
Är det samfällighet som sköter om vägen utanför så är väl era ansvarsområden reglerade genom samfällighetsreglerna? Antagligen har ni ansvar för vägen från ert hus ner till nästa? Att då skotta över snön till någons annans ansvarsområde är ju inte direkt rätt.

Det du får göra är ju att ploga vägen och sen ta bort plogkanterna till deras infarter. Du får ju inte bygga upp en plogvall mot deras infarter. Snedställ plogbladet åt ett håll där det inte finns infarter kanske?
Citera
2011-01-07, 14:21
Medlem
Nu ska vi se om min Picaso bild funkar..
http://img87.imageshack.us/i/namnlsuw.png/
Citera
2011-01-07, 14:28
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Nu ska vi se om min Picaso bild funkar..
http://img87.imageshack.us/i/namnlsuw.png/

Har hus 1 och 2 sina infarter direkt på den allmäna gatan?

Om det gula är snövallar och den inte ligger för deras infarter så be dom stoppa upp något någonstans.

Vart menar Hus 4 att han gör av med sin snö från sin infart? Jag skulle ju satsa på att han dumpar det där vid det "tjocka" gula.
Annars här hos mig så brukar vi göra en fuling och köra snön rakt över kommunala gatan, fungerar ju såklart bara om det typ är skog eller obygd där, inte om andra hus ligger på den sidan.
Citera
2011-01-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Är det samfällighet som sköter om vägen utanför så är väl era ansvarsområden reglerade genom samfällighetsreglerna? Antagligen har ni ansvar för vägen från ert hus ner till nästa? Att då skotta över snön till någons annans ansvarsområde är ju inte direkt rätt.

Det du får göra är ju att ploga vägen och sen ta bort plogkanterna till deras infarter. Du får ju inte bygga upp en plogvall mot deras infarter. Snedställ plogbladet åt ett håll där det inte finns infarter kanske?

Att rensa åt sidorna skadar inte deras infarter på något sätt! Endast att det kanske blir mera snö på deras trädgård/mark! Någon skada tror jag inte att det gör alls.
Men dem är gnälliga..
Sen dag 1 vi har flyttat in så har dem tjafsat om töntiga saker.. Ett bra exempel på det är om vi startar bilen på morg medans man plocka bort snön så har en av dem kommit till oss och sagt att vi får inte ha motorn igång om vi inte kör.. medans hon sjölv kör en Volvo 2,6 turbo som är inte så himla "miljövänlig" jämf en corolla 1,3
Citera
2011-01-07, 14:39
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Att rensa åt sidorna skadar inte deras infarter på något sätt! Endast att det kanske blir mera snö på deras trädgård/mark! Någon skada tror jag inte att det gör alls.
Men dem är gnälliga..
Sen dag 1 vi har flyttat in så har dem tjafsat om töntiga saker.. Ett bra exempel på det är om vi startar bilen på morg medans man plocka bort snön så har en av dem kommit till oss och sagt att vi får inte ha motorn igång om vi inte kör.. medans hon sjölv kör en Volvo 2,6 turbo som är inte så himla "miljövänlig" jämf en corolla 1,3

Gnäller dom på sånt där så är det väl bara svara med det vanliga: "Ring polisen då?".
Men att ha bilen igång är väl dumt, använd kupévärmare om du vill ha den varm? Då har du ju förflyttat miljöpåverkan någon annanstans istället
Citera
2011-01-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Har hus 1 och 2 sina infarter direkt på den allmäna gatan?

Om det gula är snövallar och den inte ligger för deras infarter så be dom stoppa upp något någonstans.

Vart menar Hus 4 att han gör av med sin snö från sin infart? Jag skulle ju satsa på att han dumpar det där vid det "tjocka" gula.
Annars här hos mig så brukar vi göra en fuling och köra snön rakt över kommunala gatan, fungerar ju såklart bara om det typ är skog eller obygd där, inte om andra hus ligger på den sidan.

Hus 1 och 2 har sina infarter direkt på gatan!
Nu ska vi se om jag kan förklara detta röra rätt!

Den tjocka gula är snö högen som dem själva lagt från deras infrarter (hus 3 och 4)! Men enligt dem så Dels så får vi inte lägga där, för det skymmer sikten för dem + det kommer inte räcka med plats för deras snö annas!
Och dels så får vi inte lägga på sidorna av den smalare infarten till oss som är Dessvärre en Uppförsbacke dessutom.
Och det tråkiga är att dem är Pansionärer, och mina föräldrar som bor i vårt hus är också 2 äldre men som jobbar och varken har den tiden eller ryggen för att skotta ändå ut på gatan.
Och skottar man inte uppförsbacken så kommer ju inte bilarna upp!

Föräldrarna vill ju lägga på sidorna av smala infarten uppåt! Men vad säger lagen? är det nån som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in