• 1
  • 2
2011-01-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Gnäller dom på sånt där så är det väl bara svara med det vanliga: "Ring polisen då?".
Men att ha bilen igång är väl dumt, använd kupévärmare om du vill ha den varm? Då har du ju förflyttat miljöpåverkan någon annanstans istället

Dem kör motor + kupe värmare, men nångon så missar man.. Och då kommer våran områdes FBI direkt och gnäller.
Men värst är 2 husen framför dem som är drabbade.. där har det varit skrik och tjafs hela sommaren.
Från huset mittemot oss (Nr4) så hänger det 2 stora träd där hälften av dem kommer in hos oss och skiter ner med löv och tar bort all skit och sol från oss på sommaren, i flera år har vi påpekat det och även erbjudit dem att vi står för kostnaden om dem tar bort dem! men men nothing happens.
Och jag är oftast hos föräldrarna för att hjälpa till med snöskottning.. men man blir förbannad på dessa 2 idioter som tjafsar om hur än man lägger snön.
Citera
2011-01-07, 15:32
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VR4
Dem kör motor + kupe värmare, men nångon så missar man.. Och då kommer våran områdes FBI direkt och gnäller.
Men värst är 2 husen framför dem som är drabbade.. där har det varit skrik och tjafs hela sommaren.
Från huset mittemot oss (Nr4) så hänger det 2 stora träd där hälften av dem kommer in hos oss och skiter ner med löv och tar bort all skit och sol från oss på sommaren, i flera år har vi påpekat det och även erbjudit dem att vi står för kostnaden om dem tar bort dem! men men nothing happens.
Och jag är oftast hos föräldrarna för att hjälpa till med snöskottning.. men man blir förbannad på dessa 2 idioter som tjafsar om hur än man lägger snön.

Har för mig att lagen säger att du kan kapa bort grenar själv om dom sticker in från dina grannar.

OM du först informerar dom att du tänker göra det om dom inte gör det själva inom rimlig tid.

Del ur Jordabalken:

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Citera
2011-01-07, 19:49
Medlem
toby79s avatar
Skotta upp snön där den får plats. Klagar dom kan du lämna 11414 och be dem ringa dit. Det låter som att antingen är de riktiga idioter, eller så har ni gjort något som retat upp dem ordentligt.
Annars får du nog leva med att skyffla upp snön till er egen del, eller så får du skaffa en snöslunga, vill hon inte störas kan hon skotta själv och klagar hon kan hon stoppa upp klagandet där solen inte lyser.
Citera
2011-01-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Skotta upp snön där den får plats. Klagar dom kan du lämna 11414 och be dem ringa dit. Det låter som att antingen är de riktiga idioter, eller så har ni gjort något som retat upp dem ordentligt.
Annars får du nog leva med att skyffla upp snön till er egen del, eller så får du skaffa en snöslunga, vill hon inte störas kan hon skotta själv och klagar hon kan hon stoppa upp klagandet där solen inte lyser.

Ja du, dag 1 när en ny granne flyttar in så säger man Hej och vällkommen.
Dem kom in och bad oss ta bilen nedanför som egentligen inte störde Nån(ställde den där medans vi flyttar in så lastbilen kan komma och få plats), och låg på den delen där den tillhör alla 4.
Dem 2 är tyvärr så med vi 3 andra grannarna som är lite "diffrent" om du förstår va ja menar.
Men mitt ämne här är mera för att se vad andra skulle göra i samma sits, samt vad lagen säger om sånt!
Men men får göra som flesta säger och be dem dra åt "H***" samt ringa snuten. Tack för all support från alla.
Citera
2011-01-09, 02:23
Medlem
toby79s avatar
Alla runt er uppfart måste ju vara tämligen överens att snön inte kan ligga kvar pga framkomligheten. Därför är det bäst och smidigast att lägga snön så nära där den föll.
Så er snö får ni ta hand om själv på lämpligt ställe. Är det fullt, så har ni väl någon liten plätt till gräsmatta runt huset att lägga upp snön på?
Den snö som är nere i backen skottas lämpligast upp mot kanten där den fallit. Eftersom ni alla delar på uppfarten så vet jag inte vem som skottar längst ner, jag antar att den som stör sig på snön först gör detta.

Jag tror inte att det är rimligt att er snö (hus 6) ska lagras på tomten längst ner. Men den snö som är längst ner måste ju rimligtvis kunna läggas där den får plats, även om det går upp lite på gräsmattan.

Det vore intressant att veta hur ansvaret för uppfarten är fördelat. Dvs, vem som ska ansvara för vad.
Om tex. asfalten spricker längst ner, vem ska bekosta ny asfalt? Alla? Den som bor närmast? Sådant bör ju vara reglerat i någon form av avtal.

Jag kollade lite snabbt i jordbalken som tar upp fastigheter efter passande regler, men kunde inte hitta något matnyttigt.
Jag anser att sunt förnuft måste råda från alla parter. Men om någon krånglar för minsta lilla så låter det som ett mission impossible att kunna bo civiliserat där.

Om du får lite varmare nu kan du ju alltid salta av snöhögarna så de töar bort lite grann.

I övrigt så är det väl bara att be dem sluta krångla eller dra åt h-e som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in