Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-06, 12:47
  #1
Medlem
Den första april höjs den smått absurda privatkopieringsersättningen.

I praktiken betyder det att inspelningsbara CD och DVD-skivor, USB-minnen, hårddiskar och iPods etc blir dyrare. Priset på en hårddisk kan 1:a april höjas med så mycket som 50%.

Notera att denna ersättning inte är för att kompensera för illegal nedladdning.

Det märkliga är att pengarna som samlas in av Copyswede sedan distribueras inte bara till musiker och filmmakare, utan även journalister, skulptörer och dansare. Smart att inkludera journalister, det lär generera färre skriverier i tidningar.

Hur kan man motivera en sådan lag som tillåter detta?
Hur kan man motivera en höjning av en sådan mafialiknande avgift?

Givetvis är "professionella användare" (t.ex. musiker) undantagna denna avgift. De kan alltså köpa hårddiskar och CD-skivor utan att betala privatkopieringsersättning.

Artikel om höjningen
Citera
2011-01-06, 12:55
  #2
Medlem
BenAsslicks avatar
Hela Copyswede's idé är ju bara så enormt pantad så man vill gråta, för det enda effekt den här lagen har är att folk börjar köpa skivor från utlandet istället.
Citera
2011-01-06, 12:57
  #3
Medlem
Ja!s avatar
Det står att avgiften höjs med upp till 160kr (200kr med moms). Du överdriver när du skriver att priset på en hårddisk kan höjas med 50%, för hur många hårddiskar kostar 400kr?
Dock är det ändå sinnessjukt.
Citera
2011-01-06, 13:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Det står att avgiften höjs med upp till 160kr (200kr med moms). Du överdriver när du skriver att priset på en hårddisk kan höjas med 50%, för hur många hårddiskar kostar 400kr?
Dock är det ändå sinnessjukt.

Det var IDGs uträkning:

Från artikeln:
Citat:
En halvstor hårddisk gigabyte får en avgift på 160 kronor, alltså 200 kronor när momsen läggs på. Med tanke på att de kostar runt 400 kronor väntar en kraftig prisökning!

Och en snabbtitt på netonnet visar att det finns gott om hårddiskar i 400 kr-klassen, i storlekar mellan 160 till 500 GB.
__________________
Senast redigerad av oahu 2011-01-06 kl. 13:06. Anledning: Priskoll på hårddiskar tillagt
Citera
2011-01-06, 13:08
  #5
Avstängd
Schnitzel Fritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Det står att avgiften höjs med upp till 160kr (200kr med moms). Du överdriver när du skriver att priset på en hårddisk kan höjas med 50%, för hur många hårddiskar kostar 400kr?
Dock är det ändå sinnessjukt.

JME säljer en jag ska hämta nu för 299 spänn tex.
Citera
2011-01-06, 13:21
  #6
Medlem
Ja!s avatar
Jag köper större diskar än så, trodde alla gjorde det. Men ok.
Citera
2011-01-06, 13:29
  #7
Medlem
Hela konstruktionen är helt absurd. Ett privat företag beskattar (rånar) vanliga medborgare, med hjälp av staten. Redan nu ser vi resultatet av skattehöjning: Telia om SVT Play: Orimligt.
Citera
2011-01-06, 14:09
  #8
Medlem
Skulle man inte kunna starta en förening, t.ex: föreningen för säkerhetskopior som sedan säljer CD-R och hårddiskar till sina medlemmar?

Föreningen måste ju kunna få undantag från avgiften eftersom man i sin verksamhet förbrukar stora mängder lagringsmedia till saker som inte är privatkopiering?
Citera
2011-01-06, 14:30
  #9
Medlem
Vad är Copyswede för skumt bolag? Idiotiskt hur som helst.


Vem fan bestämmer vad som är "professionellt bruk" då? Är det bara musiker som behöver hårddiskar eller?
Citera
2011-01-06, 14:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Vad är Copyswede för skumt bolag? Idiotiskt hur som helst.


Vem fan bestämmer vad som är "professionellt bruk" då? Är det bara musiker som behöver hårddiskar eller?

Visst är det sjukt!

Termen "professionellt bruk" verkar Copyswede ha hittat på själva för att inte hela Sveriges befolkning ska komma och be om undantag.

I lagtexten hittar jag inget som talar om proffessionelt bruk.

Däremot, intressant nog, står det såhär:

Citat:
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Innehållet på en musik-CD är digitalt. Likaså DVD. Och även digital-TV.
Det skulle då kunna betyda att man inte får privatkopiera dessa. Och i så fall borde Copyswede inte få ta ut privatkopieringsersättning för dessa fall!

Eller tänker jag fel?

Enligt lagen verkar följande vara undantagen från privatkopieringsersättningen:

Citat:
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de
tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för
privat bruk,

2. föras ut ur landet eller

3. användas till framställning av exemplar av verk till
personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

Jag tolkar punkt 1 ovan så att Copyswede egentligen _inte_ kan använda sin schablonbeskattning som de idag gör. Men de anser att utan schablonmetoden "blir det omöjligt" enligt sin hemsida.
Citera
2011-01-06, 17:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Vad är Copyswede för skumt bolag? Idiotiskt hur som helst.


Vem fan bestämmer vad som är "professionellt bruk" då? Är det bara musiker som behöver hårddiskar eller?
Jag tror att företag rent allmänt kommer slippa avgiften.
Fattar inte varför ni gnäller på en prishöjning på 200 kr på en hårddisk som kan förvara stulen data till ett värde på tiotusentals kronor.

Jag var på en föreläsning där en före detta anställd på Massive talade ut. De hade med sina servrar räknat ut att runt 80-90% av alla som spelar World in Conflict, spelar pirat. Det är uppenbart att försäljningen inte skulle tiodubblas om piraterna skulle försvinna. Men det är inte orimligt att tro att 10% av piraterna i så fall skulle välja att köpa. Vad skulle detta innebära för utvecklaren? Jo, en FÖRDUBBLING av försäljningen! Det kan vara skillnaden för konkurs och braksuccé!
Citera
2011-01-06, 17:14
  #12
Medlem
Och vi som köper massor med diskar för säkerhetskopiering av jobbsakerna?

Jag köper 1 riktig disk och tre kopior åt gången... Varför ska jag behöva bestraffas med höga avgifter för att några andra kopierar dåliga filmer från nätet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback