2007-06-06, 00:03
Medlem
Whattabas avatar
Anal är för mig en irriterande jävel som inte vet när det är dags att lägga av, typ...
Citera
2007-06-06, 00:06
Medlem
PikeWakes avatar
Det är redan utrett i denna tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=141272

Ja, du är ursäktad för att du inte sökte på "anal"
Citera
2007-06-06, 00:09
Bannlyst
Bra initiativ. En samlingstråd för alla mindre frågor kring svenskan.

Citat:
Ursprungligen postat av namram
Har hört ordet "analt" användas som adjektiv. Något var "analt". Kan man använda analt som adjektiv och vad betyder det i så fall?
Anal är ju ett adjektiv, och det har betydelsen 'som avser ändtarmsöppning'. Anal som substantiv (t.ex. i uttrycket "i analen") är nog att betrakta som en modenyck. Ordböckerna tar i alla fall inte upp det som substantiv, men det kan bero på den starkt vardagliga prägel ordet har.

Den utvidgade, freudianska bibetydelsen 'som avser ändtarmens funktioner' – som jag tror att du avser – diskuterades i denna tidigare tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=141272

Tillägg: Jahopp, förbisprungen som vanligt.

Tillägg 2: Crash course i psykoanalys. NE:
anala stadiet, enligt psykoanalysen den andra fasen, omkring 2 års ålder, i barnets psykosexuella utveckling. Stadiet domineras av konflikten mellan impulsen "att låta allt gå" och ett vaknande behov av kontroll. Lösningen av konflikten är av vikt för den framtida styrningen av barnets aggressiva impulser.
Citera
2007-06-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Det är redan utrett i denna tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=141272

Ja, du är ursäktad för att du inte sökte på "anal"

Tack för den länken! Det känns lite som ett ord folk använder för att göra sig märkvärdiga men som få förstår innebörden av.
Citera
2007-06-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Bra initiativ. En samlingstråd för alla mindre frågor kring svenskan.

Anal är ju ett adjektiv, och det har betydelsen 'som avser ändtarmsöppning'. Anal som substantiv (t.ex. i uttrycket "i analen") är nog att betrakta som en modenyck. Ordböckerna tar i alla fall inte upp det som substantiv, men det kan bero på den starkt vardagliga prägel ordet har.

Den utvidgade, freudianska bibetydelsen 'som avser ändtarmens funktioner' – som jag tror att du avser – diskuterades i denna tidigare tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=141272

Tillägg: Jahopp, förbisprungen som vanligt.

Tillägg 2: Crash course i psykoanalys. NEO:
anala stadiet, enligt psykoanalysen den andra fasen, omkring 2 års ålder, i barnets psykosexuella utveckling. Stadiet domineras av konflikten mellan impulsen "att låta allt gå" och ett vaknande behov av kontroll. Lösningen av konflikten är av vikt för den framtida styrningen av barnets aggressiva impulser.

Inte är det väl ett adjektiv när man syftar på ändtarmsöppningen? Anal kan ju jämställas med anus i den betydelsen, och inte är anus ett adjektiv!
Citera
2007-06-06, 00:25
Bannlyst
Citat:
Inte är det väl ett adjektiv när man syftar på ändtarmsöppningen?
Nej, om man använder anal som synonym till anus är det mycket riktigt ett substantiv. Men ingen ordbok idag (möjligen med undantag för SAOL 13; undertecknad har den inte hemma) tar upp anal som substantiv, bara som adjektiv. Att vissa ändå använder ordet som substantiv är nog, som jag antydde i mitt förra inlägg, något av en fluga. Det är inte "accepterat" språkbruk utan mer slang.

Åtminstone dIRe_ håller med: http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=421

Citera
2007-06-06, 00:28
Medlem
Citat:
Nej, om man använder anal som synonym till anus är det mycket riktigt ett substantiv. Men ingen ordbok idag (möjligen med undantag för SAOL 13; undertecknad har den inte hemma) tar upp anal som substantiv, bara som adjektiv. Att vissa ändå använder ordet som substantiv är nog, som jag antydde i mitt förra inlägg, något av en fluga. Det är inte "accepterat" språkbruk utan mer slang.

Åtminstone dIRe_ håller med: http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=421

Enligt nationalencyklopedien:

"anal (latin ana´lis), som har samband med ändtarmsöppningen, anus."
Citera
2007-06-06, 01:06
Bannlyst
Citat:
Enligt nationalencyklopedien:

"anal (latin ana´lis), som har samband med ändtarmsöppningen, anus."
Latinets analis är ett adjektiv. Ordet anus står som en synonym till ändtarmsöppning i definitionen. Är det kursiveringen som bekymrar dig?

Tolka NE så här: "Ordet/adjektivet anal (som kommer från latinets analis) betyder 'som har samband med ändtarmsöppningen, anus'".

Du tittar i uppslagsversdelen; titta istället i NE:s ordbok.
Citera
2007-06-06, 01:22
Medlem
Citat:
Latinets analis är ett adjektiv. Ordet anus står som en synonym till ändtarmsöppning i definitionen. Är det kursiveringen som bekymrar dig?

Tolka NE så här: "Ordet/adjektivet anal (som kommer från latinets analis) betyder 'som har samband med ändtarmsöppningen, anus'".

Du tittar i uppslagsversdelen; titta istället i NE:s ordbok.

Jag kollade nu i Oxford dictionary. Där beskrivs anal som både något som hänför sig till anus, men också som synonymt med analöppning, alltså ett substantiv. (Om man nu kan översätta excretory opening till analöppning).

1. Of or pertaining to the anus, or excretory opening.

2. Situated near, or in the region of, the anus.
Citera
2007-06-06, 01:33
Bannlyst
Citat:
1. Of or pertaining to the anus, or excretory opening.
Excretory opening står här som synonym till anus, precis som anus gör till ändtarmsöppning i NE-citatet. Engelskan är mer frikostig med komman före konjunktioner än vad svenskan är. Om du inte tror mig kan du väl kika i Cambridges lexikon, som inte anger anal som ett substantiv.

Förresten trodde jag att vi att diskuterade svenska språket här, inte det engelska.
Citera
2007-06-06, 01:39
Medlem
Citat:
Excretory opening står här som synonym till anus, precis som anus gör till ändtarmsöppning i NE-citatet. Engelskan är mer frikostig med komman före konjunktioner än vad svenskan är. Om du inte tror mig kan du väl kika i Cambridges lexikon, som inte anger anal som ett substantiv.

Jo, men då är ju anal ett substantiv åtminstone enligt de större engelska ordböckerna?

Citat:
Förresten trodde jag att vi att diskuterade svenska språket här, inte det engelska.

Nån elak mod sabbade tråden och lade in den i en analtråd... så här får man numera bara diskutera allt som rör anal.
Citera
2007-06-06, 01:45
Bannlyst
Citat:
Jo, men då är ju anal ett substantiv åtminstone enligt de större engelska ordböckerna?
Jag ger upp... Nej, anal är inte ett substantiv i engelskan. De skriver dit anus som en synonym till excretory opening, inte till anal. Du tolkar det fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in