• 1
  • 2
2004-08-04, 15:43
Medlem
I amerikanskan kan man tydligen säga att en person är väldigt "anal", förutsatt att personen är extremt pedantisk och noggrann.

"you are so anal".

Vad kommer detta ifrån? Varför hänvisa till anus när man menar en person som är pedantisk och skötsam?
Citera
2004-08-04, 15:48
Medlem
PikeWakes avatar
Uttrycket kommer från Freuds teorier om psykets utvecklingsstadier (orala, anala, falliska och genitala stadiet).

Freud menade att om man störs i något av dessa stadier så kan det få konsekvenser för hur man blir som vuxen, fullt utvecklad individ. En person som på något vis inte får slutföra utvecklingen i det anala stadiet blir enligt denna teori pedantisk, regelstyrd och rigid. Det fullständiga uttrycket för detta på engelska är "anal retentive" vilket sedan har förkortats till bara "anal".
Citera
2004-08-04, 15:54
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Uttrycket kommer från Freuds teorier om psykets utvecklingsstadier (orala, anala, falliska och genitala stadiet).

Freud menade att om man störs i något av dessa stadier så kan det få konsekvenser för hur man blir som vuxen, fullt utvecklad individ. En person som på något vis inte får slutföra utvecklingen i det anala stadiet blir enligt denna teori pedantisk, regelstyrd och rigid. Det fullständiga uttrycket för detta på engelska är "anal retentive" vilket sedan har förkortats till bara "anal".

hur ser utvecklingen ut i dessa stadier och hur kan dom störas och vilka konsekvenser kan det få?
Citera
2004-08-04, 16:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
http://biphome.spray.se/maaski/Freud.htm

Kom gärna till Psyk-forumet om du vill veta mera ...
Citera
2004-08-04, 16:02
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
hur ser utvecklingen ut i dessa stadier och hur kan dom störas och vilka konsekvenser kan det få?

Jösses! Jag har inte mer än en vag susning och är mer intresserad av lingvistik än psykologi, så jag är helt fel gubbe att fråga.
Prova att ställa den frågan i Psykologi, eller gör en sökning på Freud på google i stället!
Citera
2004-08-04, 16:48
Medlem
Faustuss avatar
Man kan säga att någon är "anal" på svenska också, men uttrycket är lite löjligt, tycker jag. Lika löjligt som Freuds teori, alltså.
Citera
2004-08-05, 12:24
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Man kan säga att någon är "anal" på svenska också, men uttrycket är lite löjligt, tycker jag. Lika löjligt som Freuds teori, alltså.

Håller fullständingt med. Den brutalsvenska varianten är bättre. Om någon beter sig petnoga i alla situationer är det bara att fråga: "Har du inte fått dig något på länge, eller?"
Citera
2004-08-11, 13:06
Medlem
Swiftshifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus

Man kanske kan göra det lite vardagligt och säga till någon "Nej, nu beter du dig lite stjärtskt."
Citera
2004-08-11, 14:16
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Håller fullständingt med. Den brutalsvenska varianten är bättre. Om någon beter sig petnoga i alla situationer är det bara att fråga: "Har du inte fått dig något på länge, eller?"
Med tillägget 'i analen alltså'...
Citera
2007-06-05, 21:32
Medlem
Frågor om svenska språket

Jag tycker att det behövs en tråd där man kan ställa frågor om svenska ord och det svenska språket, när man tycker att det känns onödigt att starta en ny tråd.

Kan inleda med en fråga. Har hört ordet "analt" användas som adjektiv. Något var "analt". Kan man använda analt som adjektiv och vad betyder det i så fall?
Citera
2007-06-05, 22:52
Medlem
Egon3s avatar
Man använda "banalt" som adjektiv (t-form) och adverb.
Citera
2007-06-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jag tycker att det behövs en tråd där man kan ställa frågor om svenska ord och det svenska språket, när man tycker att det känns onödigt att starta en ny tråd.

Kan inleda med en fråga. Har hört ordet "analt" användas som adjektiv. Något var "analt". Kan man använda analt som adjektiv och vad betyder det i så fall?
Det var Sigmund Freud som lanserade ordet "analt" där det beskrev en psykologisk fas som ett barn genomgår. Jag tror att Freud avsåg treårsåldern. Varför den österrikiske psykologen valde ordet ordet "analt" för ett visst beteende vet jag inte, men ordet har har spridit sig från den snäva fackmannavärlden ut till de breda folklagren där det betyder att någon är tarvlig och barnslig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in