2011-01-07, 23:46
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz
Varför säger folk att Mac ser annorlunda ut än ubuntu?
Ubuntu kan man göra PRECIS exakt likadant som OSX Snow Leopard.
Det här kör jag med som andraboot på min netbook;
http://fc09.deviantart.net/fs70/i/20...it-d1dh7hd.png
Man kan ändra ikonerna till de som finns i OSX, man kan byta ut dockan, taskbaren, fönstren, startmenyerna, bootup,shutdown och hejfaderullan.

Du vet väl att man kan få andra linuxdistar med samma utseende som din ubuntu?
Citera
2011-01-08, 00:21
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Exakt. Eftersom Ubuntu kör GNOME är det bara installera det, och sedan använda samma tema t.ex. som i Ubuntu.
Citera
2011-01-08, 00:36
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
ja... och?
Jag tog ju bara upp det som sagts i tråden, kunde ha sagt det om vilken som helst
Citera
2011-01-08, 00:40
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Jag tycker att Linux (Ubuntu) är mysigt, men hur kommer det sig att Linux är fult jämfört med Windows 7 och Snöleopard? Jag tänker inte på den bruna/lila färgen utan ikonerna, typsnitten, fönstren osv. Sånt som man som användare inte kan påverka genom att bara byta tema. Skillnaden blir väldigt uppenbar när man tittar på samma program, tex Chrome eller Picasa, som har installerats på både Windows och Ubuntu. På Ubuntu ser det hårt, kargt och torftigt ut men på W7 är det mjukt och varmt.

Varför ligger Linux så långt efter när det gäller den visuella upplevelsen? Är det mjukvarubaserade begränsningar (grafikmotorn eller liknande) eller saknar man duktiga grafiker?

Precis som någon annan sa, folk som utvecklar Linux är i första hand programmerare och nördar utan större känsla för eller kunskap i grafisk formgivning & design. Besök vilken *nix-nörds, C-/Assemblerprogrammerares eller IT-säkerhetsföretags hemsida som helst så får du se!

Citat:
Säger man att detta inte liknar OSX kan man lika gärna bosätta sig i skogen:
http://fc02.deviantart.net/fs71/i/20...wa-d34lmwo.png

Men det ser fortfarande mer klumpigt och fult ut. Å andra sidan har jag aldrig riktigt gillat designen i OS X heller.
Senast redigerad av Zeromatic 2011-01-08 kl. 00:43.
Citera
2011-01-08, 00:47
Medlem
hashs avatar
Citat:
ja... och?
Jag tog ju bara upp det som sagts i tråden, kunde ha sagt det om vilken som helst

Ber om ursäkt, fick en hemsk känsla av att många tror att ubuntu är "linux" och att det finns inga andra distar.

När man läser på massa forum så blir man ibland rädd av alla korkade ubuntu-freaks.
Häromdagen skulle jag googla lite på chmod-kommandot för att få upp manualen.
När jag började skriva in chmod i sökfältet på google så fick förslag på "chmod ubuntu" i listan på googles mest sökta ord. Då slog det mig.....fan...dessa jävla ubuntu-bögar tror att chmod är unikt för ubuntu!
Citera
2011-01-08, 05:52
Medlem
kommer ihåg en mandriva-cd som följde med en linux-blaska för några år sen,den hadde metisse som fönster hanterare: (Nogrant sagt,manager/plug in till fvwm) liknar ju inte mycket annat,svårt att jämnföra.
http://www.mandriva.com/archives/en/...tisse/faq.html

för konstigt för min smak,tycker kde är tillräckligt i långa banor,och snyggt.
Men det visar ju att delar av linux världen ibland har varit långt framme,före allting annat
Citera
2011-01-08, 12:24
Medlem
Citat:
När man läser på massa forum så blir man ibland rädd av alla korkade ubuntu-freaks.
Häromdagen skulle jag googla lite på chmod-kommandot för att få upp manualen.
När jag började skriva in chmod i sökfältet på google så fick förslag på "chmod ubuntu" i listan på googles mest sökta ord. Då slog det mig.....fan...dessa jävla ubuntu-bögar tror att chmod är unikt för ubuntu!
nej, jag tror du drar lite för hastiga slutsatser.
anledningen till att ubuntu läggs till i sökningen är att det oftast garanterar "lättare" svar. ofta när jag googlar på kommandon eller problem lägger jag gärna till "ubuntu" för att slippa läsa igenom kommandots/problemets historik och vad allt omkring det betyder osv osv och istället bara få en lösning.
Citera
2011-01-08, 12:50
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
nej, jag tror du drar lite för hastiga slutsatser.
anledningen till att ubuntu läggs till i sökningen är att det oftast garanterar "lättare" svar. ofta när jag googlar på kommandon eller problem lägger jag gärna till "ubuntu" för att slippa läsa igenom kommandots/problemets historik och vad allt omkring det betyder osv osv och istället bara få en lösning.

Ah okej, där ser man....ungefär som radioprogrammet "Klartext"

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=493
Citera
2011-01-15, 06:31
Medlem
hybridos avatar
Vad snackar TS om?? Linux kan du kustomisera snyggare än nåt annat OS.
Citera
2011-01-15, 07:39
Medlem
psyjuntas avatar
Förstår precis vad TS menar. Det är svårt att hitta teman med gradienter eller överhuvudtaget några detaljer.

Alla som gör teman slänger upp en enfärgad solid sak som ser ut som en hemsidesmall. Förstår egentligen inte varför det är så, GTK-motorn verkar ju stödja gradienter... mitt nuvarande tema är lite glasaktigt på sina håll.
Citera
2011-01-15, 07:55
Medlem
psyjuntas avatar
Såg att nån nämnde KDE som "snyggt". Det är snyggt på ungefär samma sätt som det här är snyggt

Skämt åsido, det är alldeles för pråligt och nån av designarna knarkar på genomskinlighet. Lugnar de sig ett par kilon kan det faktiskt bli riktigt jävla snyggt och användbart...
Citera
2011-01-15, 09:42
Medlem
zBr9s avatar
Anledningen är att det inte finns några designers som betalas flera miljoner dollar för att utveckla snygga gränssnitt, utan Linux utvecklas helt och hållet av folk som brinner för Linux, vilket inte är några riktiga designers, då dessa såklart använder Mac. Så man snor vilt element från windows och OSX som funkar där, och sätter ihop till någon designmässigt skitful hybrid som ändå "duger" för målgruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in