• 1
  • 2
2011-01-04, 22:35
Medlem
God kvll!

Har letat lite efter bde hgskolor inom webdesign & webprogramering har hittat en intressant linje p
lin universitet i kalmar men r sisdr sugen p kalmar!
annars ngot i skvde men att flytta dit finns inte ens kartan!

Jag har bara kikat genom studera.nu och googlat lite, s undrar fall de finns ngon som vet ngon annan intressant skola med inriktningar p webutveckling?
Citera
2011-01-04, 22:43
Medlem
zuppja0s avatar
Gr sjlv p Hgskolan vst Webbdesigner 60hp p distans. Sjukt chill linje som enligt migfungerar som ett alternativt sabbatsr, samtidigt som man lr sig lite roliga saker i flash, dreamweaver photoshop etc. Kan ej lnka d deras hemsida ligger nere atm <----- "lter bra", men sk p webbdesigner hgskolan vst de har bde det som 60 och 120 hp heltid.
Citera
2011-01-04, 22:47
Medlem
Okej, ska kolla in detta! men hur gre med distans? knns lite oskert d ja har lite dlig disciplin p mig sjlv!
Citera
2011-01-05, 01:21
Medlem
zuppja0s avatar
Det brukar bli dagen innan, och det gr utmrkt:P
Citera
2011-01-05, 01:36
Medlem
Mittuniversitetet verkar vara den enda hgskolan(utifrn vad jag har sett) som har ett helt program gnat t just webbutveckling. Dr kan man plugga p distans, men jag tror att man frlorar mycket p det. D har man ingen mjlighet att lra sig ngot ifrn kurskamrater till exempel, vilket man gr annars.

P SU finns Interaktionsdesign, ett program som passar den som r mer intresserad av design n programmering. De lser iofs Python, men utver det handlar det mest om designteori.

Nackademin har ocks ett program i interaktionsdesign, som verkar lite bredare. Allts en rtt s bra balans mellan programmering och design.
Citera
2011-01-06, 02:26
Medlem
zuppja0s avatar
Hgskolan vst och mittuniversitetet r samma sak s ni vet;=)
Citera
2011-01-07, 14:37
Medlem
El Capitanos avatar
Finns det ngon av de mer respekterade universiteten som har distansutbildning fr programmering eller utveckling mot webben? Alternativt ngon form av programmering och data rent allmnt p distans?

Eller br man titta p KY-utbildningar eller privata varianter eller hur br man gra om man vill ha jobb egentligen?
Citera
2011-01-07, 14:57
Medlem
zuppja0s avatar
civ. data?
Citera
2011-01-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Finns det ngon av de mer respekterade universiteten som har distansutbildning fr programmering eller utveckling mot webben? Alternativt ngon form av programmering och data rent allmnt p distans?

Eller br man titta p KY-utbildningar eller privata varianter eller hur br man gra om man vill ha jobb egentligen?

Frga 1. Nej
Frga 2. Lule har utbildningar p distans
Citera
2011-01-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sara90
Mittuniversitetet verkar vara den enda hgskolan(utifrn vad jag har sett) som har ett helt program gnat t just webbutveckling. Dr kan man plugga p distans, men jag tror att man frlorar mycket p det. D har man ingen mjlighet att lra sig ngot ifrn kurskamrater till exempel, vilket man gr annars.

P SU finns Interaktionsdesign, ett program som passar den som r mer intresserad av design n programmering. De lser iofs Python, men utver det handlar det mest om designteori.

Nackademin har ocks ett program i interaktionsdesign, som verkar lite bredare. Allts en rtt s bra balans mellan programmering och design.

Linneuniversitetet har ett helt program fr webbutveckling, bde campus och distans.

http://lnu.se/utbildning/program/NGWEC

Detta program har funnits lngre n mittuniversitetet haft sitt webbutvecklingsprogram och vad jag frstr s var programmet i princip en kopia nr det startades p mittuniversitetet.

Det gr ven att lsa en tredje r p Linneuniversitetet och p s stt f en kandidatexamen i datavetenskap.

Hr var anskningsstatistik ht 2010:

Webbprogrammerare, distans:

Antal antagna: 55

Medellder: Cirka 28 r

Lgst antagen hgskoleprov: 1.1

Lgst antagen betyg: 16

Webbprogrammerare, campus:

Antal antagna: 40

Medellder: Cirka 24 r

Lgst antagen hgskoleprov: 0.1

Lgst antagen betyg: 10

Observera den stora skillnaden mellan distans och campus i betyg fr att komma in.
Citera
2011-01-10, 09:52
Medlem
Kalmar2004: Tack fr infon! riktigt bra o veta snt, finns det ngon liknande info p mittuniversitet ocks?

eller vart kan man hitta det?

men jag skulle vilja veta lite om hur distans gr till inom dessa program?
Sker det via video eller fr man hem massa text & vningar man ska lsa & gra bara?
Citera
2011-01-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antehihi
Kalmar2004: Tack fr infon! riktigt bra o veta snt, finns det ngon liknande info p mittuniversitet ocks?

eller vart kan man hitta det?

men jag skulle vilja veta lite om hur distans gr till inom dessa program?
Sker det via video eller fr man hem massa text & vningar man ska lsa & gra bara?

Det finns statistik hr:

http://www.vhs.se/Statistik1/Tidigar...tagna-urval-2/

P Linneuniversitetet s funkar distans-utbildningen p s stt att alla frelsningar snds live och spelas in. Det man ser p inspelningarna r det som visas p Smartboarden och en liten webbkamera som visar frelsaren. Det r riktigt bra kvalitet p inspelningarna s det gr ltt att g in i efterhand och kolla p vissa avsnitt i efterhand, ven om man varit p frelsningen.

Hr r ett exempel p hur det ser ut p frelsningarna fast det tillkommer en liten ruta fr webbkameran. Frelsaren skiftar sedan mellan Powerpoint, webblsare och utvecklingsmilj (t ex Visual Studio) under frelsningen fr att visa olika saker.

Det r samma uppgifter fr distans och campus. Det som skiljer r handledning och inlmning. De som lser p distans har srskilda tider de har handledning och skter detta via MSN, Skype och Adobe Connect medan de som lser p campus har andra tider fr labbar och handledning.

Finns mycket information hr:

http://www.webbprogrammerare.se/utbi...ga-pa-distans/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här