• 1
  • 2
2011-01-04, 15:47
Medlem
Mockarutans avatar
Tänkte jag skulle slänga ihop en enkel rödvinmarinad till två karréer jag hade liggandes.
Dock hittade jag bara gammalt rödvin hemma, orka gå till systemet... Men går det att göra marinad på gammalt vin? Det är alltså öppnat för flera månader sedan och kommer INTE att gå att dricka . Men kan det funka som marinad?
Citera
2011-01-04, 15:52
Medlem
Alltså, vinet kommer förmodligen vara väldigt jäst och inte ge dig den där goda rödvinssmaken.. annars säljer de alkoholfritt rött matlagningsvin i affären, funkar till kött men inte att dricka!
Citera
2011-01-04, 15:53
Medlem
absolut funkar det man.
blir nog lite ättikasmak men det e lugnt... peppra o salta o soya o lite rödtjut o sväng ihop en sås på skyn o lite vin på slutet..
Citera
2011-01-04, 16:00
Medlem
Mockarutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleoress
Alltså, vinet kommer förmodligen vara väldigt jäst och inte ge dig den där goda rödvinssmaken.. annars säljer de alkoholfritt rött matlagningsvin i affären, funkar till kött men inte att dricka!

Jag har fått för mig att alkoholen gör köttet lite mörare, blir det verkligen så bra utan alkohol då? Jag vet att det går att göra alkoholfi marinad, men jag brukar tycka att alkoholbaserad marinad är godare. Eller är det kanske felfakta och jag som inbillar mig?
Citera
2011-01-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mockarutan
Jag har fått för mig att alkoholen gör köttet lite mörare, blir det verkligen så bra utan alkohol då? Jag vet att det går att göra alkoholfi marinad, men jag brukar tycka att alkoholbaserad marinad är godare. Eller är det kanske felfakta och jag som inbillar mig?

Du har helt rätt (tycker i varje fall jag), men när man som TS har ett öppnat rödvin som är flera månader gammalt så hade jag hellre tagit alkoholfritt, kommer smaka super surt som ättika.. Annars så är alltid alkohol bättre!
Citera
2011-01-04, 16:08
Medlem
Mockarutans avatar
Citat:
Du har helt rätt (tycker i varje fall jag), men när man som TS har ett öppnat rödvin som är flera månader gammalt så hade jag hellre tagit alkoholfritt, kommer smaka super surt som ättika.. Annars så är alltid alkohol bättre!

Jag är TS så du tänker på det :P. Men om man nu ska strunta i rödvin... går det att göra marinad på någon av de följande alkoholhaltiga dryckerna: Jäger, Gin, Mintuu, Cointreau, Apricot brandy eller Sourz?. Sourz är väl bara att räkna bort antar jag, Mintuu med. Men jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad som går att marinera på mer än vin, whiskey och rom. Så går det med någon av dem?
Citera
2011-01-04, 16:16
Medlem
Citat:
Jag är TS så du tänker på det :P. Men om man nu ska strunta i rödvin... går det att göra marinad på någon av de följande alkoholhaltiga dryckerna: Jäger, Gin, Mintuu, Cointreau, Apricot brandy eller Sourz?. Sourz är väl bara att räkna bort antar jag, Mintuu med. Men jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad som går att marinera på mer än vin, whiskey och rom. Så går det med någon av dem?

Alltså brandy är ju en form av druvsprit så att säga, ett grovt vin haha. Så antingen hade jag testat med det men några av mina herrbekanta har använt ett skvätt jäger i sina vanliga marinadblandningar och säger att det är himmelriket. så jag hade nog satsat på jäger då!
Citera
2011-01-04, 16:22
Medlem
Jäger e ju mkt örtigt men ja skulle ta citronsaft o soya o vitlök o peppar rosmarin o div örter utöver det....
Citera
2011-01-04, 16:40
Medlem
Mockarutans avatar
Jag gjorde två marinader på var sin karré nu. Marinad 1: Jäger, HP sås, soya, salt och peppar, vitlökspulver, koriander, timjan och gullök. Marinad 2: Apricot brandy, samma som innan typ vast utan HP sås och jäger. Kommer nog inte gå att äta antar jag . Men man måste ju testa
Citera
2011-01-04, 16:43
Medlem
Citat:
Jag gjorde två marinader på var sin karré nu. Marinad 1: Jäger, HP sås, soya, salt och peppar, vitlökspulver, koriander, timjan och gullök. Marinad 2: Apricot brandy, samma som innan typ vast utan HP sås och jäger. Kommer nog inte gå att äta antar jag . Men man måste ju testa

Vad spännande! är särskilt nyfiken på apricoten, du får berätta sen!
Citera
2011-01-04, 16:45
Medlem
Mockarutans avatar
Citat:
Vad spännande! är särskilt nyfiken på apricoten, du får berätta sen!

Absolut! Men jag orkar inte göra två olika såser... så det får la bli någon enkel gräddsås. Eller någon som ar någon bättre idé?
Citera
2011-01-04, 17:04
Medlem
Citat:

tror fortfarande citronen skulle göra susen i jägermarinaden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in