• 1
  • 2
2011-01-04, 05:19
Medlem
Nemesis1s avatar
Hej,
Stoli har alltid varit en favorit hos mig, och idag provade jag också Russian Standard... Det som slog mig var att den vodkan också hade samma mjuka smak som gör att jag gillar Stolichnanya mer än exempelvis svensk och finsk vodka... Varför är den ryska vodkan så mjuk i smaken jämfört med vodka från andra länder?? Eller är det bara jag som upplever det hela på det sättet??

Uräskta om frågan är luddigt formulerad, som ni säkerligen begriper är jag så att säga "influerad" av vodkan då jag skrivar detta...
Citera
2011-01-04, 17:58
Medlem
Entheogens avatar
var det Russian Standar original eller platinum? Platinum är min favoritvodka helt klart, så ren len smak, helt fantastisk. Mycket mer neutral smak än t ex Smirnoff och något mer neutral än Stolichnaya. Jag ska köpa en flaska Imperia nästa gång jag är i tyskland, det är "storebrorn" till platinum.

Man kan iallafall lätt konstatera att Ryssland vinner med hästlängder över alla nordiska länder. Möjligt att vissa polska vodkor är bra också, jag har dock bara provat Wyborowa och den är det inget fel på, Belvedere är dock på min "att prova lista".
Citera
2011-01-05, 11:12
Medlem
Handlade Russian Standard Imperia från vingrossen mest bara för att den kostade en fjärdedel av systemets 1100kr/liter. Aldrig smakat något så "lent" förut. Förmådde inte ens "förpesta" den med en isbit från kranvattnet där hemma. Har inte kunnat jämföra med Russian Standard orginal/platinum men gissar att även de är snäppet bättre än Stolichnaya. Sen känns det ju lite konstigt att lägga en massa pengar på att få så lite smak som möjligt.
Citera
2011-01-05, 11:23
Medlem
Björnbärs avatar
En fågel viskade i mitt öra att Stolichnaya inte tillverkas i ryssland. Vet inte om jag ska lita på honom, någon som vet?
Citera
2011-01-05, 12:07
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björnbär
En fågel viskade i mitt öra att Stolichnaya inte tillverkas i ryssland. Vet inte om jag ska lita på honom, någon som vet?

Jo visst görs den i Ryssland men den buteljeras i Lettland. kanske det du hört? Står för övrigt på flaskan.

Stolichnaya är min favorit vodka att dricka rent. Blir oftast den eftersom Russian standard måste beställas. Russian standard platinum är snäppet vassare än stolli men skillnaden är inte så stor.
Citera
2011-01-05, 20:34
Medlem
Nån som vet om Stolichnaya fortfarande görs med "riv av kork" i ryssland? Förr tyckte ryssarna att det var helt meningslöst med skruvkork då flaskan ändå tömdes på en gång....
Citera
2011-01-06, 00:12
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björnbär
som någon annan svarade, den buteljeras inte i Ryssland men tillverkas där. i kriget mellan rivalerna Russian standard och Stolichnaya hävdade Russian standard att de var den enda helt ryska premiumvodkan, just pga att Stoli buteljeras utomlands. Lite fånigt men de är ju bittra rivaler så de kör med alla knep.
Citera
2011-01-06, 12:54
Medlem
Björnbärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jo visst görs den i Ryssland men den buteljeras i Lettland. kanske det du hört? Står för övrigt på flaskan.

Stolichnaya är min favorit vodka att dricka rent. Blir oftast den eftersom Russian standard måste beställas. Russian standard platinum är snäppet vassare än stolli men skillnaden är inte så stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
som någon annan svarade, den buteljeras inte i Ryssland men tillverkas där. i kriget mellan rivalerna Russian standard och Stolichnaya hävdade Russian standard att de var den enda helt ryska premiumvodkan, just pga att Stoli buteljeras utomlands. Lite fånigt men de är ju bittra rivaler så de kör med alla knep.

Jag tackar och bockar så mycket för infon!
Citera
2011-01-06, 13:32
Medlem
Hofmanns avatar
Ju fler sorter desto fler som är bättre - och sämre. Min absoluta favorit är Pjat' Ozer från Moskva. Smakrik, men ändå mjuk och len. Sedan finns det även ryska sorter som smakar fotogen och aceton. Vad i tillverkningsprocessen som gör skillnaderna kan jag inte svara på, eftersom jag är helt okunnig om sådant. Det jag istället kan göra är att rekommendera sorter

Det finns även ryska sorter som har tilläggsnamnet "mjagkaja" - mjuk. Putinka mjagkaja är riktigt len och fin.
Citera
2011-01-11, 08:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Varför är inte svenska vodkor så goda?? Visst kan det tänkas vara en smaksak, men jag tycker de flesta som gillar vodka brukar föredra rysk framför nordisk... Kanske för att det exotiska lockar, men jag tror inte det...

Är det så att svenskar ser vodka som något man endast har till cocktails, groggar och eventuellt shottar (som främst är en machogrej där det nästan är ett plus om det smakar illa) och att nordiska sprittillverkare skiter i att göra vodkan god eftersom de vet om detta??
Citera
2011-01-11, 19:28
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Varför är inte svenska vodkor så goda?? Visst kan det tänkas vara en smaksak, men jag tycker de flesta som gillar vodka brukar föredra rysk framför nordisk... Kanske för att det exotiska lockar, men jag tror inte det...

Är det så att svenskar ser vodka som något man endast har till cocktails, groggar och eventuellt shottar (som främst är en machogrej där det nästan är ett plus om det smakar illa) och att nordiska sprittillverkare skiter i att göra vodkan god eftersom de vet om detta??

Jag har inte så jättestor erfarenhet av rysk vodka så jag låter mina omdömen om dom bli osagda. Men jag tycker faktiskt att Explorer är en av dom bättre nordiska sorterna. Tycker inte alls att den förtjänar dess dåliga rykte som ett parkbänksalternativ. Explorern är hyfsat len och neutral i smaken. Koskenkorva (som ju alltid finnarna kommer dragandes med), smakar definitivt aceton eller lacknafta om man jämför med Explorer. Explorer vann också ett blindtest på Vodka som Göteborgs-posten gjorde för ett tag sedan. Har för mej att Absolut hamnade i bottenträsket. G-P kallade resultatet för "alla a-lagares upprättelse"..
Citera
2011-01-11, 23:22
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Jag har inte så jättestor erfarenhet av rysk vodka så jag låter mina omdömen om dom bli osagda. Men jag tycker faktiskt att Explorer är en av dom bättre nordiska sorterna. Tycker inte alls att den förtjänar dess dåliga rykte som ett parkbänksalternativ. Explorern är hyfsat len och neutral i smaken. Koskenkorva (som ju alltid finnarna kommer dragandes med), smakar definitivt aceton eller lacknafta om man jämför med Explorer. Explorer vann också ett blindtest på Vodka som Göteborgs-posten gjorde för ett tag sedan. Har för mej att Absolut hamnade i bottenträsket. G-P kallade resultatet för "alla a-lagares upprättelse"..
När det gäller finsk vodka så är det ju Finlandia som anses vara Finlands vodkastolthet (men jag tycker att den har en stickande smak), Koskenkorva är den vodkan som svenskarna föreställer sig att den stereotypen för alkisfinne dricker och Leijona eller Suomiviina är det brännvin som alkisfinnarna på riktigt dricker (de är helt enkelt billigast, räknas dock ej som vodka då det bara är 32% alkohol)...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in