Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
mnet r komplicerat. I det kinesiska kket r balansen mellan de olika smakerna, lukterna och konsistenserna helt avgrande fr rttens framgng. Vi europeer kan lra oss ett och annat dr.
Mitt rd r drfr att studera det asiatiska/kinesiska kket och frskta frst filosofin bakom alla dessa kombinationer. Efter hand kan man verfra dessa tekniker till sin egen matlagning.
~Paul~
Absolut. ven det thailndska kket tycker jag r vrt att studeras, inte minst eftersom de dr lyckas vldigt bra med det trdskaparen tog upp, det vill sga de kan krydda otroligt starkt men nd lta rvarornas smaker komma fram.
Mitt rd till KiaW r att brja gra egna buljonger och fonder. D lr du dig hur man bygger ordentliga smaker. Sedan kan du brja gra soppor, dr du anvnder dig av den buljong du gjort och tillstter ingredienser tills du ftt den smakprofil som du r ute efter.
Umami r en smak som r vldigt viktig i sammanhanget. Fr att terg till det thailndska kket s anvnder man dr mycket fiskss, ostronss och andra jsta produkter som har vldigt mycket umamismak, och det hjlper verkligen till att ge det dr djupet i smaken som man mste ha fr att inte saker som chili ska ta verhanden. Motsvarigheten i Japan r tngen och svampen. Men som sagt, brja med att gra goda buljonger.