Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ämnet är komplicerat. I det kinesiska köket är balansen mellan de olika smakerna, lukterna och konsistenserna helt avgörande för rättens framgång. Vi europeer kan lära oss ett och annat där.
Mitt råd är därför att studera det asiatiska/kinesiska köket och försökta förstå filosofin bakom alla dessa kombinationer. Efter hand kan man överföra dessa tekniker till sin egen matlagning.
~Paul~
Absolut. Även det thailändska köket tycker jag är värt att studeras, inte minst eftersom de där lyckas väldigt bra med det trådskaparen tog upp, det vill säga de kan krydda otroligt starkt men ändå låta råvarornas smaker komma fram.
Mitt råd till KiaW är att börja göra egna buljonger och fonder. Då lär du dig hur man bygger ordentliga smaker. Sedan kan du börja göra soppor, där du använder dig av den buljong du gjort och tillsätter ingredienser tills du fått den smakprofil som du är ute efter.
Umami är en smak som är väldigt viktig i sammanhanget. För att återgå till det thailändska köket så använder man där mycket fisksås, ostronsås och andra jästa produkter som har väldigt mycket umamismak, och det hjälper verkligen till att ge det där djupet i smaken som man måste ha för att inte saker som chili ska ta överhanden. Motsvarigheten i Japan är tången och svampen. Men som sagt, börja med att göra goda buljonger.