• 1
  • 2
2011-01-03, 18:56
Medlem
KiaWs avatar
Ja, som rubriken lyder, hur bygger man upp smaker utan att det starka tar dd p det mindre starka?

Jag r helt novis i kket och har tills i hstas enbart lagat mat fr att "man mste" och mycket halvfabrikat anvndes. Numera lagar jag mat frn grunden med rvaror och har upptckt hur spnnande det r.

Mitt stora problem r dock att "bygga" smakerna nr jag vill ha lite sting i maten. Frsta tuggan gr bra och smakerna "avlser" varandra och toppar med "stinget", men sen r det krt...nsta tugga knns enbart stinget och till slut smakar man inget alls, sting ligger kvar sen frsta tuggan.

Naturligtvis har jag tagit mindre av det som stingar till, men fr d inte en avslutande "topp"...

r det mina smaklkar det r fel p, eller finns det ngot "trix" att f fram bde subtila smaker och hetta eller sting utan att det tar ver?
Citera
2011-01-03, 18:59
Bannlyst
Vad r "sting"? Jag r ingen expert men om du sger vad det r fr smaker du r ute efter s r det lttare att f hjlp tror jag.

En del gillar stark mat, andra inte, s d fr man utg frn det? Sen finns det ju smaker ven om maten r stark men den som inte tycker om stark mat knner bara obehag har jag ftt fr mig.
Citera
2011-01-03, 19:08
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Vad r "sting"? Jag r ingen expert men om du sger vad det r fr smaker du r ute efter s r det lttare att f hjlp tror jag.

En del gillar stark mat, andra inte, s d fr man utg frn det? Sen finns det ju smaker ven om maten r stark men den som inte tycker om stark mat knner bara obehag har jag ftt fr mig.
Ja, det kanske var luddigt skrivet...

Med sting menar jag typ chilli som liksom ger en "spets" i smaken, ett sting...svrt att beskriva mrker jag.
Citera
2011-01-03, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ja, det kanske var luddigt skrivet...

Med sting menar jag typ chilli som liksom ger en "spets" i smaken, ett sting...svrt att beskriva mrker jag.
Gillar du chili s tror jag inte att det r fel p dina smaklkar. Bsta kryddan.
Jag fr ox hra att det r fel p mina med eftersom jag fredrar stark mat, men isf vore det vl jvligt konstigt om jag tyckte om ngon speciell typ av mat.

Nr det gller matexperiment s r det nog inte mig du ska frga, fastnar fr en matrtt och kr den ett par r varierat med det jag krt innan..
Citera
2011-01-03, 19:33
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Gillar du chili s tror jag inte att det r fel p dina smaklkar. Bsta kryddan.
Jag fr ox hra att det r fel p mina med eftersom jag fredrar stark mat, men isf vore det vl jvligt konstigt om jag tyckte om ngon speciell typ av mat.

Nr det gller matexperiment s r det nog inte mig du ska frga, fastnar fr en matrtt och kr den ett par r varierat med det jag krt innan..
Jo, jag gillar chilli, men jag gillar att smaka det jag ter ocks.

En del verkar kunna krydda p s att maten blir stark samtidigt som man knner smakerna frn grunden i varje tugga, dvs hela vgen frn smaken av smret man stekt i...

Funderar ver om det kanske handlar om salt och peppar som mste anpassas?
Citera
2011-01-03, 19:45
Medlem
Aleopas avatar
Du skulle ju kunna testa att bygga smaker i en neural olja i mixer.

Ltt lr du dig klassiker som vitlk+rosmarin r gott, dra ner lite citron/lime och se hur de klarar sig?

Sen r de bara att fortstta. Gr sklart lttast med vtskor och rter/grnsaker etc
Citera
2011-01-03, 19:59
Medlem
svinpls7s avatar
Jag skulle tro att det du har lagat r s pass starkt att du bedvar smaklkarna och drfr upplever att allt smakar starkt efter frsta tuggan. D har det nog ingen betydelse hur du "bygger" smakerna eftersom effekten av det starka lr sitta i ett tag.
Om du inte kommer p ett stt att rensa smaklkarna efter varje tugga s blir det nog omjligt att uppn det vill.
Prova istllet att frska gra samma sak med matvaror med lite mildare smaker.
Citera
2011-01-03, 20:03
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Du skulle ju kunna testa att bygga smaker i en neural olja i mixer.

Ltt lr du dig klassiker som vitlk+rosmarin r gott, dra ner lite citron/lime och se hur de klarar sig?

Sen r de bara att fortstta. Gr sklart lttast med vtskor och rter/grnsaker etc
Det lter faktisk intressant, s det ska jag testa.

Har du ngra tips i vrigt p var man kan hmta info om smaker? Det som knns viktigt fr mej r att f fram smaken p det jag ter samtidigt som man lgger en viss styrka eller hetta i det...
Citera
2011-01-03, 20:07
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Jag skulle tro att det du har lagat r s pass starkt att du bedvar smaklkarna och drfr upplever att allt smakar starkt efter frsta tuggan. D har det nog ingen betydelse hur du "bygger" smakerna eftersom effekten av det starka lr sitta i ett tag.
Om du inte kommer p ett stt att rensa smaklkarna efter varje tugga s blir det nog omjligt att uppn det vill.
Prova istllet att frska gra samma sak med matvaror med lite mildare smaker.
Jo, det r det jag misstnker, men som sagt s fr jag nd inte till stinget om jag tar mindre...jag tror att det kanske handlar mer om balansen i vriga kryddor? N, jag ska testa att dra ner p chillin tex och ka p lite med salt och peppar, det kanske hjer smaken av chillin utan att resten gr frlorat? Eller r jag helt ute och reser?
Citera
2011-01-03, 20:08
Medlem
dePauls avatar
mnet r komplicerat. I det kinesiska kket r balansen mellan de olika smakerna, lukterna och konsistenserna helt avgrande fr rttens framgng. Vi europeer kan lra oss ett och annat dr.

Mitt rd r drfr att studera det asiatiska/kinesiska kket och frskta frst filosofin bakom alla dessa kombinationer. Efter hand kan man verfra dessa tekniker till sin egen matlagning.

~Paul~
Citera
2011-01-03, 20:16
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
mnet r komplicerat. I det kinesiska kket r balansen mellan de olika smakerna, lukterna och konsistenserna helt avgrande fr rttens framgng. Vi europeer kan lra oss ett och annat dr.

Mitt rd r drfr att studera det asiatiska/kinesiska kket och frskta frst filosofin bakom alla dessa kombinationer. Efter hand kan man verfra dessa tekniker till sin egen matlagning.

~Paul~
Jag har faktiskt inte provat tillaga asiatisk mat frn grunden, kanske ska ta och testa lite...
Har du tips p var man kan brja, tnk p att jag r vldigt grn (kan typ de grunder man fick lra sig p hemkunskapen bara).
Eller har du tips p vad jag kan googla fr att hamna ngot s nr rtt?
Citera
2011-01-03, 20:21
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Absolut. ven det thailndska kket tycker jag r vrt att studeras, inte minst eftersom de dr lyckas vldigt bra med det trdskaparen tog upp, det vill sga de kan krydda otroligt starkt men nd lta rvarornas smaker komma fram.

Mitt rd till KiaW r att brja gra egna buljonger och fonder. D lr du dig hur man bygger ordentliga smaker. Sedan kan du brja gra soppor, dr du anvnder dig av den buljong du gjort och tillstter ingredienser tills du ftt den smakprofil som du r ute efter.

Umami r en smak som r vldigt viktig i sammanhanget. Fr att terg till det thailndska kket s anvnder man dr mycket fiskss, ostronss och andra jsta produkter som har vldigt mycket umamismak, och det hjlper verkligen till att ge det dr djupet i smaken som man mste ha fr att inte saker som chili ska ta verhanden. Motsvarigheten i Japan r tngen och svampen. Men som sagt, brja med att gra goda buljonger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in