• 1
  • 2
2011-01-03, 20:38
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Absolut. Även det thailändska köket tycker jag är värt att studeras, inte minst eftersom de där lyckas väldigt bra med det trådskaparen tog upp, det vill säga de kan krydda otroligt starkt men ändå låta råvarornas smaker komma fram.

Mitt råd till KiaW är att börja göra egna buljonger och fonder. Då lär du dig hur man bygger ordentliga smaker. Sedan kan du börja göra soppor, där du använder dig av den buljong du gjort och tillsätter ingredienser tills du fått den smakprofil som du är ute efter.

Umami är en smak som är väldigt viktig i sammanhanget. För att återgå till det thailändska köket så använder man där mycket fisksås, ostronsås och andra jästa produkter som har väldigt mycket umamismak, och det hjälper verkligen till att ge det där djupet i smaken som man måste ha för att inte saker som chili ska ta överhanden. Motsvarigheten i Japan är tången och svampen. Men som sagt, börja med att göra goda buljonger.
Tack! Jag är nog någonstans där, dvs jag gör mina egna buljonger och börjar närma mej ett gott resultat i enkla soppor och såser (enkla i bemärkelsen få ingredienser och smaker)...kanske ska jag fortsätta lite till innan jag hoppar iväg eftersom jag inte laborerat med att bygga upp styrka. Djupet i smakerna är jag nöjd med, men de kanske är för klena trots allt för att bära styrka?

Tror faktiskt jag fick lite ideer jag vill testa nu...
Citera
2011-01-03, 20:54
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Tack! Jag är nog någonstans där, dvs jag gör mina egna buljonger och börjar närma mej ett gott resultat i enkla soppor och såser (enkla i bemärkelsen få ingredienser och smaker)...kanske ska jag fortsätta lite till innan jag hoppar iväg eftersom jag inte laborerat med att bygga upp styrka. Djupet i smakerna är jag nöjd med, men de kanske är för klena trots allt för att bära styrka?

Tror faktiskt jag fick lite ideer jag vill testa nu...
Tänk på att styrkan hänger med genom hela rätten, under hela tiden man äter den. Om du smakar en sked av din soppa och tycker att chilismaken är utmärkt så kan det betyda att den i själva verket är alldeles för stark om man äter en hel tallrik, där chilismaken återkommer gång på gång.
Citera
2011-01-03, 21:05
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Tänk på att styrkan hänger med genom hela rätten, under hela tiden man äter den. Om du smakar en sked av din soppa och tycker att chilismaken är utmärkt så kan det betyda att den i själva verket är alldeles för stark om man äter en hel tallrik, där chilismaken återkommer gång på gång.
Ja precis...ibland vill jag bara ha chilli som en liten "bakgrund", eller "uppiggare" utan framträdande roll, och det brukar lyckas...men ibland vill jag ha den som en "spets", eller "topp" och det är där jag misslyckas.
Nu är jag inne på att jag måste stärka övriga smaker så att de kan bära den starka smaken, att problemet har legat i grunden.

Som sagt fick en del ideer och inspiration, så här ska testas.
Citera
2011-01-03, 21:18
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det låter faktisk intressant, så det ska jag testa.

Har du några tips i övrigt på var man kan hämta info om smaker? Det som känns viktigt för mej är att få fram smaken på det jag äter samtidigt som man lägger en viss styrka eller hetta i det...

De går nog bra att läsa en vanlig kokbok. Kolla i Leif Mannerströms, han brukar ha en liten text om varför just de ena eller andra receptet är med. Oftast handlar de om vilka smaker som går så bra ihop.

En annan grej är ju rent generell. När du lagat något, säg bolognese, så ta bort en skopa till en annan skål och fortsätt experimentet där, mer salt och peppar brukar alltid höja smaken, men ibland går man för långt. Mer oregano kanske piffar upp?
Sen får du försöka på den stora ursprungliga grytan att få samma smak.
Citera
2011-01-03, 21:31
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Kolla i Leif Mannerströms
Aj aj aj, nu kommer dePaul att få en hjärnblödning.
Citera
2011-01-03, 21:34
Medlem
Aleopas avatar
Citat:

Märk att jag sa att man ska läsa introtexterna till recepten!
dePaul och Mannerström lär ju vara överens om att Sill med mos och lingon är en bra kombo?
Citera
2011-01-03, 21:46
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Märk att jag sa att man ska läsa introtexterna till recepten!
dePaul och Mannerström lär ju vara överens om att Sill med mos och lingon är en bra kombo?
Stekt sill (eller strömming då) med mos och lingon är en klassiker här i Halmstadtrakten, faktiskt. Gott är det också. Och i julas åt jag inlagd lingonsill, jäkligt gott det också.
Citera
2011-01-03, 23:01
Moderator
Amirons avatar
Vagar du ge dig pa det asiatiska koket, sa kanske denna matratten kan vara nagot. Det verkar som det gar att variera en hel del, och sen ar den enkel. Jag har gjort den nagra ggr, och resultatet ar riktigt smaskigt.

https://www.flashback.org/t1269025
Citera
2011-01-04, 08:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha, ja risken fanns ju igår. Men visst funkar det med sill och potatismos .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in