2013-09-12, 15:13
Medlem
Om en människa gör något brottsligt, så är man skyldig att anmäla. Mellan frimurare skulle jag säga att plikten faktiskt är dubbel att göra det.

Frågan om hur det kom sig att han fick graderna: jag har - som andra frimurare - lovat att inte diskutera frimureriets inre angelägenheter med utomstående och det löftet vill jag inte svika. Jag har dock sett en annan tråd som berör detta, där andra svarat mer utförligt.

Citat:
Fått sina vanföreställningar någon annanstans? har du sett hans manifest? Han bär er uniform med ert magiska förkläde som ni ska ta med när ni dör.
Uniformen är inte vår, den är ett hopkok av olika saker, och det borde du ha koll på om du är intresserad av att kritisera frimureriet från en någorlunda objektiv grund. Se faktaruten på http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13399339.ab
Att förklädena är magiska, det var en nyhet för mig. Jo, förresten, jag ser att det lyser när folk trollar på nätet.

Det finns bilder av Breivik iförd frimurareutstyrsel. Norska Frimurarorden har offentligtgjort att han deltog fyra gånger på 4 år som du skrev. Med så liten kontakt, hur är det möjligt att lasta frimureriet specifikt för hans vaneföreställningar?
Om han tycker att han var en värdig cool frimurarmästare och vill framställa sig som det, betyder det att han automatiskt också var det?

Citat:
Han tror han är en Tempelriddare någon som ni eller rättare den svenska kungen hittade på för att han tyckte det var coolt med riddare. Han har uppenbarligen fått en hel del vanföreställningar ifrån er.
Här brister uppenbarligen din kunskap. Ja, frimureriet har sedan tidigt 1700-tal haft ridderliga legender. Men tempelriddarvurmen är långt bredare än frimureriet.

Det var inte den svenske kungen som först gjorde denna koppling, det finns andra orsaker och sammanhang som gjorde legenden intressant. Om det har jag skrivit flera gånger, men dessvärre inte lagt upp något youtubeklipp.

Det finns ett stort antal s.k. oäkta riddarordnar världen över som kallar sit Tempelherreorden och det var också en sådan som han menade att han var med i PCCCTS. Så bara för att någon tror sig vara tempelriddare, så är det inte automatiskt så att inspriationen kommer från frimureriet.

Det är till och med så att om han bara gick 4 gånger på 4 år och alltså inte nådde graden tempelriddare, så är det väl högst troligt att inspirationen kommer från annat håll?
Senast redigerad av jonar242 2013-09-12 kl. 15:41.
Citera
2013-09-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Om en människa gör något brottsligt, så är man skyldig att anmäla. Mellan frimurare skulle jag säga att plikten faktiskt är dubbel att göra det.

Frågan om hur det kom sig att han fick graderna: jag har - som andra frimurare - lovat att inte diskutera frimureriets inre angelägenheter med utomstående och det löftet vill jag inte svika. Jag har dock sett en annan tråd som berör detta, där andra svarat mer utförligt.

Uniformen är inte vår, den är ett hopkok av olika saker, och det borde du ha koll på om du är intresserad av att kritisera frimureriet från en någorlunda objektiv grund. Se faktaruten på http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13399339.ab
Att förklädena är magiska, det var en nyhet för mig. Jo, förresten, jag ser att det lyser när folk trollar på nätet.

Det finns bilder av Breivik iförd frimurareutstyrsel. Norska Frimurarorden har offentligtgjort att han deltog fyra gånger på 4 år som du skrev. Med så liten kontakt, hur är det möjligt att lasta frimureriet specifikt för hans vaneföreställningar?
Om han tycker att han var en värdig cool frimurarmästare och vill framställa sig som det, betyder det att han automatiskt också var det?

Här brister uppenbarligen din kunskap. Ja, frimureriet har sedan tidigt 1700-tal haft ridderliga legender. Men tempelriddarvurmen är långt bredare än frimureriet.

Det var inte den svenske kungen som först gjorde denna koppling, det finns andra orsaker och sammanhang som gjorde legenden intressant. Om det har jag skrivit flera gånger, men dessvärre inte lagt upp något youtubeklipp.

Det finns ett stort antal s.k. oäkta riddarordnar världen över som kallar sit Tempelherreorden och det var också en sådan som han menade att han var med i PCCCTS. Så bara för att någon tror sig vara tempelriddare, så är det inte automatiskt så att inspriationen kommer från frimureriet.

Det är till och med så att om han bara gick 4 gånger på 4 år och alltså inte nådde graden tempelriddare, så är det väl högst troligt att inspirationen kommer från annat håll?

nej enligt roger Karten aase så är de där tempelriddar nonsens eran grej och han var ändå 9 graden eller? Vilken grad har du?

Jo ni frimurare umgås väl en hel del utanför logen också antar jag. han började frimureriet 2007 som sagt. och det är ni frimurare som påstår att han inte var aktiv men jag ser det som misstänksamt bekvämligt för er.

Det var svenska kungen som integrerade tempelriddare med frimureriet eller hur?

"lovat att inte diskutera frimureriets inre angelägenheter med utomstående"
Och så blir du stött att ingen tror på er. jo det är precis därför inga litar på vad en frimuraer säger på grund av
"lovat att inte diskutera frimureriets inre angelägenheter med utomstående" [/i] och jag tror ni förstår det.

Jo magisk förkläde http://www.youtube.com/watch?v=g5kJKyn-b_M "The Apron - Worship Master of a lodge explains about the apron which Masons wear something that will give them access to their next life. This disguise must be buried with Freemason at his death."

ett förkläde som ger "access to their next life". Är inte det magiskt?

ok snacka om att börja sträcka sig efter halmstrån... nej jag menar inte http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13399339.ab
utan http://4.bp.blogspot.com/-D9UZjP-pPMU/TjTnJ5u2WXI/AAAAAAAAEHE/8WYf3f24aZs/s1600/anders-behring-breivik%2Bfreemason.jpg men de visste du redan eller hur. Börjar du bli desperat?

och snackar vi tempelriddar outfitten som ni bär i 8:e graden så ser den väl mer ut så här: http://www.aftenposten.no/amagasinet/Frimurernes-hemmeligheter-5587881.html

och du.. du klagar på youtube och använder aftonbladet. Ska du inte börja hänvisa till docent Peter Ullgren också när du ändå håller på ? och igen
Senast redigerad av pi2013 2013-09-12 kl. 18:25.
Citera
2013-09-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
nej enligt roger Karten aase så är de där tempelriddar nonsens eran grej och han var ändå 9 graden eller? Vilken grad har du?
Ännu ett exempel på att du inte gjort den faktamässiga hemläxan.

Frimureriets första åtta grader, enligt de benämningar som oftast används
S:t Johannes Lärling (I)
S:t Johannes Medbroder (II)
S:t Johannes Mästare (III)
S:t Andreas Lärlinge-Medbroder (IV-V)
S:t Andreas Mästare (VI)
Riddare av Öster (VII)
Riddare av Väster (VIII)
1. Finns det några grader som verkar ha kopplingar till medeltida hantverksgillen, som var indelade i lärling-gesäll-mästare, finns det grader som verkar ha en riddarkoppling?
2. Vilken grad hade Breivik?
3. Slutsats?

Jag beklagar, dessvärre finns inga youtubeklipp där min grad framgår. Det framgår dock av ordensmatrikeln, som bör finnas på ett bibliotek nära dig. Jag har också nämnt det tidigare i annan tråd och det antyds också på min webplats.
Citera
2013-09-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Ännu ett exempel på att du inte gjort den faktamässiga hemläxan.

Frimureriets första åtta grader, enligt de benämningar som oftast används
S:t Johannes Lärling (I)
S:t Johannes Medbroder (II)
S:t Johannes Mästare (III)
S:t Andreas Lärlinge-Medbroder (IV-V)
S:t Andreas Mästare (VI)
Riddare av Öster (VII)
Riddare av Väster (VIII)
1. Finns det några grader som verkar ha kopplingar till medeltida hantverksgillen, som var indelade i lärling-gesäll-mästare, finns det grader som verkar ha en riddarkoppling?
2. Vilken grad hade Breivik?
3. Slutsats?

Jag beklagar, dessvärre finns inga youtubeklipp där min grad framgår. Det framgår dock av ordensmatrikeln, som bör finnas på ett bibliotek nära dig. Jag har också nämnt det tidigare i annan tråd och det antyds också på min webplats.

Vi pratar om det norska frimureriet nu och där har de tempelriddare eller förnekar du det?
Citera
2013-09-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
Vi pratar om det norska frimureriet nu och där har de tempelriddare eller förnekar du det?

Den norska frimurarorden använder det svenska systemet och därmed så är det samma grader här i sverige som i norge och där dyker myterna kring tempelriddarna upp senare i systemet vid ungefär 8:e graden och då har man lämnat St. Johannes logen för länge sedan.
Så ta inte upp brevik som tempelriddare i disskusionen om du ens vill verka det minsta trovärdig.
Citera
2013-09-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Så ta inte upp brevik som tempelriddare i disskusionen om du ens vill verka det minsta trovärdig.
Det verkar ju inte vara skribentens främsta mål i alla fall.
Citera
2013-09-24, 16:44
Medlem
utopisknakenhets avatar
Det är ju vanligt att de sägs dyrka jävulen, att det är den sanning som bara de högsta inom sekten vet om, alla de där ritualerna är till för att jävulen ska närvara. Men vad vet man egentligen?
Citera
2013-09-29, 23:09
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet
Det är ju vanligt att de sägs dyrka jävulen, att det är den sanning som bara de högsta inom sekten vet om, alla de där ritualerna är till för att jävulen ska närvara. Men vad vet man egentligen?

När är man 'högst'?
Citera
2013-10-05, 16:54
Medlem
Nesrals avatar
Jag tror inte jonar242 är någon mönstermedlem direkt. Det är sällan medlemmar diskuterar Orden, privat eller öppet i diskussionsforum. Det ingår inte i en frimurares åtagande att försvara Ordens existensberättigande.
Senast redigerad av Nesral 2013-10-05 kl. 16:57.
Citera
2013-10-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral
Jag tror inte jonar242 är någon mönstermedlem direkt. Det är sällan medlemmar diskuterar Orden, privat eller öppet i diskussionsforum. Det ingår inte i en frimurares åtagande att försvara Ordens existensberättigande.

Då är inte jag heller någon mönstermedlem och då är jag ändå ämbetsman i två frimurarloger.

Alla frimurare har naturligtvis rätt att diskutera orden, privat eller öppet i diskussionsforum. Det enda man inte har rätt att yttra sig om är det som är hemligt, dvs ritualernas innehåll. Allt annat är fritt för var och en av ordens medlemmar att diskutera som de finner lämpligt.
Citera
2013-10-06, 13:25
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Då är inte jag heller någon mönstermedlem och då är jag ändå ämbetsman i två frimurarloger.

Alla frimurare har naturligtvis rätt att diskutera orden, privat eller öppet i diskussionsforum. Det enda man inte har rätt att yttra sig om är det som är hemligt, dvs ritualernas innehåll. Allt annat är fritt för var och en av ordens medlemmar att diskutera som de finner lämpligt.

Du tänker på den Frimurare Orden som är den publika, inte den äkta hemliga som inte medlemmar av den publika Frimurare Orden ens brukar känna till att den existerar. Finns det hemligheter så finns det oftast fler hemligheter.
Citera
2013-10-06, 13:52
Medlem
Precis som Baath är jag ämbetsman och nog vad som skulle kallas högre frimurare. Att jag skriver här hör nog samman med att jag har lärarexamen i botten, vilket gör att jag har svårt att låta oriktiga saker stå okorrigerade eller oemotsagda. Som Baath skriver, man kan diskutera rätt mycket om SFMO och frimurare och jag har aldrig mött någon internkritik för att vara "för öppen".

Det finns ingen "äkta hemlig" Frimurareorden inom Svenska Frimurare Orden, det finns bara Svenska Frimurare Orden. Denna orden är inte riktigt vad alla konspirationsälskare tror att den är. Som jag skrivit på arnell.cc/mittfrimureri.htm
  • Det svenska frimureriet är odogmatiskt, och därför öppet för alla män med kristen bekännelse - oavsätt vilken kyrka man tillhör.
  • Det enda som av nödvändighet är hemligt i frimureriet är logearbetet och ritualerna - det är ju inte kul att veta hur filmen slutar innan man har sett den.
  • Det vi ägnar oss åt i frimureriet är personlighetsutveckling (utifrån kristen-etisk grundsyn), brödragemenskap och människokärlek i form av logearbete/diskussioner, brödramåltider/annan samvaro samt insamlingar till välgörande ändamål/personlig omtanke om bröder som lider av sjukdom eller andra svårigheter. Diskussionerna kretsar ofta kring etik, historia och legender.
  • Logearbetet är fastställt år 1800, men språket i ritualerna är från 1700-talet. På så vis är frimureriet också en stor och levande kulturskatt. Frimureriet är en spegling av livets alla faser, och uppbyggt av symboler. Symbolerna och ritualerna är utformade så att du ställs öga mot öga med dig själv, ditt förnuft och ditt samvete. Ritualerna är mycket vackra och stämningsfulla:
  • högtidliga utan att vara högtravande,
  • allvarliga utan att vara dystra och
  • ålderdomliga utan att vara gammalmodiga.
  • Frimureriet syftar inte vänskapskorruption, d.v.s. att man gynnar sina bröder även om detta bryter mot lag, förordning, etik eller moral. Tvärt om är vänskapskorruption uttryckligen förbjudet och lydnad inför överhet och lagar ett självklart åtagande för en frimurare.
  • I Ordens Allmäna Lagar stadgas, att om en frimurare döms till fängelsestraff längre än två år eller till skyddstillsyn så skall han uteslutas, eftersom han då inte lyckats tillgodogöra sig det frimureriet vill förmedla.
  • Frimureriet syftar heller inte till ett dolt världsherravälde. Det finns heller ingen övergripande världsledning för frimureriet (som det finns för i del andra ordenssällskap, bl.a. IOOF, FGDO, TRO). Varje land är organiserat för sig. Det kan dessutom förekomma att det finns flera frimurarsystem i samma land. Frimureriets organisation är helt enkelt för snuttifierad och frimurarsystemen för diversifierade för att detta skulle vara möjligt ens i teorin. Dessutom är det i reguljära frimurarsystem förbjudet att diskutera politik eller religion.

Då är frågan, ska man låta vrångbilden stå kvar, eller ska man försöka beskriva och förklara? Som individ tror jag på det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in