2013-10-06, 13:53
Bannlyst
Ja det är sjuka individer nästan som såna ziionister. Jävulsdyrkare som ser ner på alla andra som alla andra är slavar.
Citera
2013-10-06, 14:56
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Precis som Baath är jag ämbetsman och nog vad som skulle kallas högre frimurare. Att jag skriver här hör nog samman med att jag har lärarexamen i botten, vilket gör att jag har svårt att låta oriktiga saker stå okorrigerade eller oemotsagda. Som Baath skriver, man kan diskutera rätt mycket om SFMO och frimurare och jag har aldrig mött någon internkritik för att vara "för öppen".

Det finns ingen "äkta hemlig" Frimurareorden inom Svenska Frimurare Orden, det finns bara Svenska Frimurare Orden. Denna orden är inte riktigt vad alla konspirationsälskare tror att den är. Som jag skrivit på arnell.cc/mittfrimureri.htm
  • Det svenska frimureriet är odogmatiskt, och därför öppet för alla män med kristen bekännelse - oavsätt vilken kyrka man tillhör.
  • Det enda som av nödvändighet är hemligt i frimureriet är logearbetet och ritualerna - det är ju inte kul att veta hur filmen slutar innan man har sett den.
  • Det vi ägnar oss åt i frimureriet är personlighetsutveckling (utifrån kristen-etisk grundsyn), brödragemenskap och människokärlek i form av logearbete/diskussioner, brödramåltider/annan samvaro samt insamlingar till välgörande ändamål/personlig omtanke om bröder som lider av sjukdom eller andra svårigheter. Diskussionerna kretsar ofta kring etik, historia och legender.
  • Logearbetet är fastställt år 1800, men språket i ritualerna är från 1700-talet. På så vis är frimureriet också en stor och levande kulturskatt. Frimureriet är en spegling av livets alla faser, och uppbyggt av symboler. Symbolerna och ritualerna är utformade så att du ställs öga mot öga med dig själv, ditt förnuft och ditt samvete. Ritualerna är mycket vackra och stämningsfulla:
  • högtidliga utan att vara högtravande,
  • allvarliga utan att vara dystra och
  • ålderdomliga utan att vara gammalmodiga.
  • Frimureriet syftar inte vänskapskorruption, d.v.s. att man gynnar sina bröder även om detta bryter mot lag, förordning, etik eller moral. Tvärt om är vänskapskorruption uttryckligen förbjudet och lydnad inför överhet och lagar ett självklart åtagande för en frimurare.
  • I Ordens Allmäna Lagar stadgas, att om en frimurare döms till fängelsestraff längre än två år eller till skyddstillsyn så skall han uteslutas, eftersom han då inte lyckats tillgodogöra sig det frimureriet vill förmedla.
  • Frimureriet syftar heller inte till ett dolt världsherravälde. Det finns heller ingen övergripande världsledning för frimureriet (som det finns för i del andra ordenssällskap, bl.a. IOOF, FGDO, TRO). Varje land är organiserat för sig. Det kan dessutom förekomma att det finns flera frimurarsystem i samma land. Frimureriets organisation är helt enkelt för snuttifierad och frimurarsystemen för diversifierade för att detta skulle vara möjligt ens i teorin. Dessutom är det i reguljära frimurarsystem förbjudet att diskutera politik eller religion.

Då är frågan, ska man låta vrångbilden stå kvar, eller ska man försöka beskriva och förklara? Som individ tror jag på det senare.

Menar du då att man kan likna Frimurare Orden vid t.ex en fotbollsförening eller en golfklubb med skillnaden att det inte finns någon koppling till en sport?

Eller menar du att den fyller ett tomrum i samhället? Tomrummet består utav avsaknad av nära gemenskap med likasinnade. Exempel:
Ett gäng arbetare i en fabrik eller ett gäng telefonförsäljare på ett kontor. De känner gemenskap med sina närmaste kollegor pga av likställdhet. En borgmästare, en landshövding eller en VD på ett multinationellt företag har inga "närmaste kollegor" på samma sätt, de har ingen som sitter i samma position som de själva i sin vardag att diskutera med.

Fyller Frimurare Orden det tomrummet, dvs avsaknaden av nära likasinnade kollegor på "samma nivå" som sig själva?

Kommer inte Internet vara ett stort hot mot Frimurare Orden? Där kan man finna denna typ av gemenskap, men kan dessutom vara nära anonym.

Är inte "översittare" en annan benämning på en medlem i Frimurare Orden?
Citera
2013-10-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral
Menar du då att man kan likna Frimurare Orden vid t.ex en fotbollsförening eller en golfklubb med skillnaden att det inte finns någon koppling till en sport?

Definitivt inte. Frimurarorden är ett gammalt kristet ordenssällskap som strävar efter att deras medlemmar skall bli bättre medmänniskor genom ökad självkännedom och ett mycket aktivt barmhärtighetsarbete.

Citat:
Eller menar du att den fyller ett tomrum i samhället? Tomrummet består utav avsaknad av nära gemenskap med likasinnade. Exempel:
Ett gäng arbetare i en fabrik eller ett gäng telefonförsäljare på ett kontor. De känner gemenskap med sina närmaste kollegor pga av likställdhet. En borgmästare, en landshövding eller en VD på ett multinationellt företag har inga "närmaste kollegor" på samma sätt, de har ingen som sitter i samma position som de själva i sin vardag att diskutera med.

Fyller Frimurare Orden det tomrummet, dvs avsaknaden av nära likasinnade kollegor på "samma nivå" som sig själva?

Kommer inte Internet vara ett stort hot mot Frimurare Orden? Där kan man finna denna typ av gemenskap, men kan dessutom vara nära anonym.

Du har både rätt och fel. Du har rätt i att frimurarorden för många fyller ett tomrum. Orden hjälper många som känner ett tomrum där det saknas ett forum att koppla bort världens bekymmer. Den fyller ett tomrum där man kan få en gemenskap med personer med liknande värderingar och intressen. Den fyller framförallt ett tomrum där kristna män kan få vara kristna män utan att ifrågasättas. Den fyller ett tomrum där många känner att de saknar andlighet och möjlighet till självreflektion.

Det handlar alltså om att träffa människor på "samma nivå" som du säger, bara det att det du menar med "samma nivå", dvs bolagspampar och liknande, inte är en faktor.

I de två loger jag oftast besöker har vi caféägare, väktare, sjukpensionärer, taxichaufförer, studenter, lärare, laboratorieassistenter, arbetslösa, läkare, advokater, poliser, militärer, konsulter, småföretagare, diakoner, präster, kyrkovaktmästare, studierektorer, forskare, sjuksköterskor, biografmaskinister, personliga assistenter, ekonomer mfl. Vi är helt enkelt i allt väsentligt ett rätt hyggligt tvärsnitt av befolkningen. Bara det att vi har något så när samma typ av kulturella preferenser och vi är alla kristna. Så det som du avser med samma nivå stämmer helt enkelt inte.

Citat:
Är inte "översittare" en annan benämning på en medlem i Frimurare Orden?

Skulle någon medlem visa översittarfasoner så har den missat något drastiskt i ordens lära.
Citera
2013-10-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath

I de två loger jag oftast besöker har vi caféägare, väktare, sjukpensionärer, taxichaufförer, studenter, lärare, laboratorieassistenter, arbetslösa, läkare, advokater, poliser, militärer, konsulter, småföretagare, diakoner, präster, kyrkovaktmästare, studierektorer, forskare, sjuksköterskor, biografmaskinister, personliga assistenter, ekonomer mfl. Vi är helt enkelt i allt väsentligt ett rätt hyggligt tvärsnitt av befolkningen. Bara det att vi har något så när samma typ av kulturella preferenser och vi är alla kristna. Så det som du avser med samma nivå stämmer helt enkelt inte.

Det är rätt intressant. Jag har inte bemödat mig att gå till biblioteket och gå igenom era medlemsmatriklar. Däremot har Aftonbladet publicerat dem, och avskrivningar av dessa hittar man om man söker på google. Tog Aftonbladet bort alla sjukpensionärer och de med arbetaryrken? För jag såg mest yrken som man generellt menar tillhör de övre skikten i samhället. Det förklarar också varför det är ganska insulärt. De som blir medlemmar blir det gärna eftersom de känner någon som är det. Då uppkommer tanken på att bli frimurare själv. Och då rör man sig oftast i samma skikt i samhället. Inte många svetsare som är frimurare, så svetsare kommer inte i kontakt med frimurare och blir heller inte frimurare.

Var det alltså fel i dessa matriklar som Aftonbladet publicerade?
Citera
2013-10-07, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Det är rätt intressant. Jag har inte bemödat mig att gå till biblioteket och gå igenom era medlemsmatriklar. Däremot har Aftonbladet publicerat dem, och avskrivningar av dessa hittar man om man söker på google. Tog Aftonbladet bort alla sjukpensionärer och de med arbetaryrken? För jag såg mest yrken som man generellt menar tillhör de övre skikten i samhället. Det förklarar också varför det är ganska insulärt. De som blir medlemmar blir det gärna eftersom de känner någon som är det. Då uppkommer tanken på att bli frimurare själv. Och då rör man sig oftast i samma skikt i samhället. Inte många svetsare som är frimurare, så svetsare kommer inte i kontakt med frimurare och blir heller inte frimurare.

Jag har inte läst aftonbladets artikel så jag vet inte. Det känns dock inte allt för avlägset att aftonbladet mycket väl skulle kunna välja ut vilka de tar med i sina listor över frimurare, eller "maktens män" som de kallade oss.
Citera
2013-10-07, 08:05
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum

Jag vet inte vilken Aftonbladslista du hänvisar till eftersom de har publicerat många olika listor. Eftersom man inte har tillgång till medlemsförteckningen som en datafil så har man valt att skriva in de man tycker är intressanta och gör därför ett urval.

En gång blev det riktigt lustigt eftersom man strök samtliga över 65 års ålder och därmed uteslöt nästan hela ordensledningen från sin lista dessutom valde man bara ut titlar som anspelade på män med makt.. Det är många som har flera titlar i den allmänna världen och endast en listad i matrikeln vilket ledde till fallet med kommunalrådet som inte inkluderades i listan men där rörmokaren i det lilla tvåmansföretaget stod med som direktör
Citera
2013-10-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Du har rätt i att frimurarorden för många fyller ett tomrum. Orden hjälper många som känner ett tomrum där det saknas ett forum att koppla bort världens bekymmer. Den fyller ett tomrum där man kan få en gemenskap med personer med liknande värderingar och intressen. Den fyller framförallt ett tomrum där kristna män kan få vara kristna män utan att ifrågasättas. Den fyller ett tomrum där många känner att de saknar andlighet och möjlighet till självreflektion. /.../ Vi är helt enkelt i allt väsentligt ett rätt hyggligt tvärsnitt av befolkningen. Bara det att vi har något så när samma typ av kulturella preferenser och vi är alla kristna.

Word. Eftersom det ofta finns en strikt klädkod för ordenssällskap, i SFMO svart kostym, vit skjorta, svart slips (i Odd Fellow samma men grå slips) alternativt frack med svart väst (vilket idag kostar som en kostym), så är det inte lätt att veta vem som är direktör för 10 000 anställda och den som är direktör för 2 - alla är där för att umgås på jämbördiga villkor eftersom man så långt möjligt tagit bort uttryck för vem man är utanför frimureriet. Det understryker Baaths poäng.

Den som är direktör för 2 kan ha X graden och ha en mer framträdande ställning internt än den nyantagne direktören för 10 000. Det kan också vara så att den som är direktör för 2 har funderat mer över livet, universum och allting än den som är direktör för 10 000 och ha mer att ge, vara en intressantare person att prata med (oavsett grad, oavsett yrke). Det finns inget som säger att direktören med 10 000 anställda automatiskt är "kung". Han måste gå samma väg som alla andra.

En faktor är kostnader. Om du har råd att gå på krogen en eller ett par gånger i månaden, så har du också råd att vara frimurare. Det är en fråga om prioriteringar.
Senast redigerad av jonar242 2013-10-07 kl. 11:11.
Citera
2013-10-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Jag vet inte vilken Aftonbladslista du hänvisar till eftersom de har publicerat många olika listor. Eftersom man inte har tillgång till medlemsförteckningen som en datafil så har man valt att skriva in de man tycker är intressanta och gör därför ett urval.

En gång blev det riktigt lustigt eftersom man strök samtliga över 65 års ålder och därmed uteslöt nästan hela ordensledningen från sin lista dessutom valde man bara ut titlar som anspelade på män med makt.. Det är många som har flera titlar i den allmänna världen och endast en listad i matrikeln vilket ledde till fallet med kommunalrådet som inte inkluderades i listan men där rörmokaren i det lilla tvåmansföretaget stod med som direktör

Mycket oseriöst av Aftonbladet. Men det förvånar mig inte efter allt man läst på Flashback om hur de arbetar, därför tog jag med den möjligheten i beräkningen.
Citera
2013-10-15, 10:24
Bannlyst
Tror ni att kristendom är något som bara "puff" har uppstått ur tomma luften?
Eller tror ni att kristendom är en vidarutveckling av hebreisk, sumerisk, grekisk mytologi, soldyrkan och platonism?

Och att påstå att religion inte diskuteras, verkar ganska osannolikt. Då symbolerna i sig är religion.

tänkte va lite seriös bara för stunden..
Citera
2013-10-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Tror ni att kristendom är något som bara "puff" har uppstått ur tomma luften? Eller tror ni att kristendom är en vidarutveckling av hebreisk, sumerisk, grekisk mytologi, soldyrkan och platonism?
Rätt, men fel håll. Nya religioner uppstår ibland och jag tror att det är vanligt att "nya" religioner plockar upp element från "äldre" religioner. Av flera skäl, bl.a. lättare att acceptera en "ny" gud om man känner igen sig i de ceremonier som omgärdar den nya guden. Se ex. julen, som inte är Jesu födelsedag utan dagen man firar till minne av Jesu födelse, delvis placerad just där på året för att förkristna religioner haft högtider vid denna tid. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul + i Bibeln visas det genom herdarnas närvaro, de vallade djur på vår och höst men inte på vintern, så att de var med vid Jesu födelse visar på höst eller vår...

Så det går att hitta spår bakåt från ny till gammal, men inte tvärtom. Språnget mellan ex. asatroende och en monoteistisk gud är stort och ingen given utveckling.

Citat:
Och att påstå att religion inte diskuteras, verkar ganska osannolikt. Då symbolerna i sig är religion.
Varför är det osannolikt? Det som sägs i Ordens Allmänna Lagar är att medlemskap förutsätter en kristen bekännelse och det står också att det är förbjudet att diskutera politik och religion. Symbolerna i sig är inte religion eftersom de inte tillbes.
Senast redigerad av jonar242 2013-10-15 kl. 13:19.
Citera
2013-10-16, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Rätt, men fel håll. Nya religioner uppstår ibland och jag tror att det är vanligt att "nya" religioner plockar upp element från "äldre" religioner. Av flera skäl, bl.a. lättare att acceptera en "ny" gud om man känner igen sig i de ceremonier som omgärdar den nya guden. Se ex. julen, som inte är Jesu födelsedag utan dagen man firar till minne av Jesu födelse, delvis placerad just där på året för att förkristna religioner haft högtider vid denna tid. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul + i Bibeln visas det genom herdarnas närvaro, de vallade djur på vår och höst men inte på vintern, så att de var med vid Jesu födelse visar på höst eller vår...

Så det går att hitta spår bakåt från ny till gammal, men inte tvärtom. Språnget mellan ex. asatroende och en monoteistisk gud är stort och ingen given utveckling.

Varför är det osannolikt? Det som sägs i Ordens Allmänna Lagar är att medlemskap förutsätter en kristen bekännelse och det står också att det är förbjudet att diskutera politik och religion. Symbolerna i sig är inte religion eftersom de inte tillbes.

ok.. jag får tro att det du säger stämmer för dig.
Jag har funderat på att gå med i nån orden, men så tänker jag att jag kan lära mig minst lika mycket själv, genom internet och böcker. Språnget mellan asatroende och monoteism är inte så stort som vi tror. Asatro är ju i princip likvärdig med grekisk mytologi. De grekiska gudarna är ju mer som personifierade mänskliga egenskaper. Eller egenskaper från en gud. Guden Zeus t.ex. är Zeus (mind), Zeus Poseidon (spirit)och Zeus hades (body). Manly p Hall, sa att grekerna under antiken var alldeles för smarta för att tro på hednisk religion. Att Pythagoras hade en hemlig orden med en egen mystisk religion, det var därför orden förstördes och hans böcker brändes. Den kristna julen är firandet av solens återuppståndelse, då solen är "död" under tre dagar för att sedan återuppstå, precis som Jesus gjorde. De 12 lärjungarna är förstås, de 12 stjärntecknen o.s.v. Om man kan hitta spår bakåt från ny till gammal religion, så kan man ju hitta spår framåt från gammal till ny religion, jag förstod inte vad du menade med det?

Vad jag mer menar är, att om man sätter sig in i symbolerna, vad de står för. Då skaffar man sig en annan insikt. Om symbolerna inte väcker vördnad, eller ritualerna saknar värde, då är hela orden bara en tom fylleklubb. Ni borde nog inte diskutera detta.

Själv känner jag mig lite som en soldyrkare. Som platon skrev i "The Form of the Good"
"You'll be willing to say, I think, that the sun not only provides visible things with the power to be seen but also with coming to be, growth, and nourishment, although it is not itself coming to be."
"How could it be?"
"Therefore, you should also say that not only do the objects of knowledge owe their being known to the good, but their being is also due to it, although the good is not being, but superior to it in rank and Power"
Så varje stjärna är en sol. Sol är soul. Sun of good är son of God.
Citera
2013-10-18, 03:32
Bannlyst
har lärt mig massa nu, undrar om jag skulle posta upp det. En del människor skulle nog få panik, en del skulle bli hänförda, andra skulle inte bry sig. Vissa vill väl inte veta antar jag. Vad tycker ni? Internet har ju skapat detta, finns ju tonvis om man letar. Men det är väl först och främst en fråga om ens personliga inställning. Om nån är intresserad kan ni ju höra av er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in