Citat:
Ursprungligen postat av
jonar242
Rätt, men fel håll. Nya religioner uppstår ibland och jag tror att det är vanligt att "nya" religioner plockar upp element från "äldre" religioner. Av flera skäl, bl.a. lättare att acceptera en "ny" gud om man känner igen sig i de ceremonier som omgärdar den nya guden. Se ex. julen, som inte är Jesu födelsedag utan dagen man firar till minne av Jesu födelse, delvis placerad just där på året för att förkristna religioner haft högtider vid denna tid. Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul + i Bibeln visas det genom herdarnas närvaro, de vallade djur på vår och höst men inte på vintern, så att de var med vid Jesu födelse visar på höst eller vår...
Så det går att hitta spår bakåt från ny till gammal, men inte tvärtom. Språnget mellan ex. asatroende och en monoteistisk gud är stort och ingen given utveckling.
Varför är det osannolikt? Det som sägs i Ordens Allmänna Lagar är att medlemskap förutsätter en kristen bekännelse och det står också att det är förbjudet att diskutera politik och religion. Symbolerna i sig är inte religion eftersom de inte tillbes.
ok.. jag får tro att det du säger stämmer för dig.
Jag har funderat på att gå med i nån orden, men så tänker jag att jag kan lära mig minst lika mycket själv, genom internet och böcker. Språnget mellan asatroende och monoteism är inte så stort som vi tror. Asatro är ju i princip likvärdig med grekisk mytologi. De grekiska gudarna är ju mer som personifierade mänskliga egenskaper. Eller egenskaper från en gud. Guden Zeus t.ex. är Zeus (mind), Zeus Poseidon (spirit)och Zeus hades (body). Manly p Hall, sa att grekerna under antiken var alldeles för smarta för att tro på hednisk religion. Att Pythagoras hade en hemlig orden med en egen mystisk religion, det var därför orden förstördes och hans böcker brändes. Den kristna julen är firandet av solens återuppståndelse, då solen är "död" under tre dagar för att sedan återuppstå, precis som Jesus gjorde. De 12 lärjungarna är förstås, de 12 stjärntecknen o.s.v. Om man kan hitta spår bakåt från ny till gammal religion, så kan man ju hitta spår framåt från gammal till ny religion,

jag förstod inte vad du menade med det?
Vad jag mer menar är, att om man sätter sig in i symbolerna, vad de står för. Då skaffar man sig en annan insikt. Om symbolerna inte väcker vördnad, eller ritualerna saknar värde, då är hela orden bara en tom fylleklubb. Ni borde nog inte diskutera detta.
Själv känner jag mig lite som en soldyrkare. Som platon skrev i "The Form of the Good"
"You'll be willing to say, I think, that the sun not only provides visible things with the power to be seen but also with coming to be, growth, and nourishment, although it is not itself coming to be."
"How could it be?"
"Therefore, you should also say that not only do the objects of knowledge owe their being known to the good, but their being is also due to it, although the good is not being, but superior to it in rank and Power"
Så varje stjärna är en sol. Sol är soul. Sun of good är son of God.