Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Så du menar att du endast tänker i ord och aldrig i bilder, ljud eller känslor? I så fall har du en väldigt begränsad hjärnkapacitet.
Språk är ju inte enbart verbala ljud. Det är mycket mer abstrakt än så. Al mental kategorisering av världen, är ett uttryck för språk.
Ont.: Jag tror inte det har funnits Homo Sapiens utan språk. Det har nog funnits de med annorlunda, mer primitivt språk. Och ens språk sätter, som en smart jude nångång sa, gränserna för ens värld. Inte allt kan sägas, men det måste dock gå att förstå- om inte för andra, så för en själv.
Jag kan föreställa mig, att ett primitivt språk nog har varit ett "tingspråk", om man kan säga så. Jag tänker på ett språk om omvärlden. Alltså, mycket konkret. Tänk själv på de mera abstrakta begreppen: Tiden "går" (skyggorna rör sig, visaren rör sig - det vi mäter tiden med är något som "går"). Tiden är "lång" (även fast den inte har utsträckning som en kropp). Tänk då på känslor. Vi har "mycket ont" (när vi talar om intensitet). Och sedan om kvaliteter. "Mycket vacker", "mycket god" etc. Hela tiden kvantifierar vi egenskaper som inte har en egentlig kvantitet. Det vittnar ju om att vi börjar med det konkreta, och sedan rör vi oss "inåt" (igen gör vi det

).
Edit: Min tes är att urtidens språk nog har saknat de mer abstrakta termerna. Läs lite gammal grekisk filosofi. De hade svårt vid begrepp som "rörelse" och "förändring". Det tar tid (och filosofi) för att utveckla ett rikt språk. För att göra en analogi: Tänk er mänskligheten som ett barn. I sin ungdom var språket primitivt. Som ett pekande (med massor av "gugugaga" och andra ljud. Skrik och böl. Men likväl ett pekande. Nog på ting och på pekaren själv. Och sedan rullade bollen. Och snart är vi gamla, senila och sura. Och sen dör vi. (skojjjja).
Mvh.