Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-03, 00:29
Medlem
Heroinepupilss avatar
Om människor inte kan ett språk.. Då kan dom ju inte heller några ord.. Hur tänkte dom då? Alltså vi tänker ju hela tiden med ord.. Tänkte dom som filmer utan ljud då eller? Jag har aldrig förstått det där.. Det borde ju vara en rätt skum känsla att inte kunna tänka, att bara kunna se saker i hjärnan..
Citera
2011-01-03, 00:32
Medlem
agaetisbyrjuns avatar
Tja dom tänkte ju inte i dom banorna i vi gör idag, men om du tänker efter kan man tänka i bilder vilket antagligen var det sättet dom tänkte på. Tänk på det.
Citera
2011-01-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heroinepupils
Om människor inte kan ett språk.. Då kan dom ju inte heller några ord.. Hur tänkte dom då? Alltså vi tänker ju hela tiden med ord.. Tänkte dom som filmer utan ljud då eller? Jag har aldrig förstått det där.. Det borde ju vara en rätt skum känsla att inte kunna tänka, att bara kunna se saker i hjärnan..

Så du menar att du endast tänker i ord och aldrig i bilder, ljud eller känslor? I så fall har du en väldigt begränsad hjärnkapacitet.
Citera
2011-01-03, 00:33
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agaetisbyrjun
Tja dom tänkte ju inte i dom banorna i vi gör idag, men om du tänker efter kan man tänka i bilder vilket antagligen var det sättet dom tänkte på. Tänk på det.

Ja, jag har försökt att tänka i bilder. Men om jag tänker på en katt då hör jag ordet i katt i hjärnan, tänker jag på en människa hör jag dens namn i huvudet.
Citera
2011-01-03, 00:34
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Så du menar att du endast tänker i ord och aldrig i bilder, ljud eller känslor? I så fall har du en väldigt begränsad hjärnkapacitet.

Jo, jag kan tänka i bilder, men jag måste också tänka ordet..
Citera
2011-01-03, 00:38
Medlem
diannos avatar
Haha jag kan ju säga att alla inte har en textremsa i huvudet som rullar på hela tiden och stavar alla ord hela tiden, även om du och jag kanske har det. Så de klarade sig nog, även om det är lite lurigt att förstå hur det ser ut inne i andra personers huvud. Väldigt rolig frågeställning i alla fall
Citera
2011-01-03, 00:39
Medlem
vetefans avatar
Citat:

Hur långt tillbaka pratar vi för folk väl ändå alltid kunnat sina språk muntligt iaf?
Jag menar om jag säger gris, tänker du då på bokstäverna G-R-I-S eller tänker på ljudet alt. bilden av en gris?

Hurvida människor kan tänka eller inte har ingenting med ditt språk att göra. I vilka banor de tänker kan däremot ha det.

Nu är inte jag jätteduktig på mänsklighetens tidiga historia men vi har väl ändå haft utvecklade muntligt språk de senaste 100 000 åren om jag inte minns helt fel.
Citera
2011-01-03, 00:39
Bannlyst
Citat:
Vilket ord är så viktigt att det måste fylla ut hela din tankeverksamhet?
Citera
2011-01-03, 00:40
Medlem
rayraviolis avatar
När var "förr i tiden" i sammanhanget?
Citera
2011-01-03, 00:41
Medlem
hokoris avatar
Citat:

Måste du verkligen tänka ordet eller är det bara så att du börjar tänka på ordet för att det är så djupt kopplat till det du tänker på?

Försök tänka på t.ex. plasten som sitter i slutet på skosnören, du kan tänka på det men du har inte en aning om vad du kallar och därmed tänker du inte ordet med. (Hoppas du inte vet ordet)
Citera
2011-01-03, 00:42
Medlem
Oberleutnants avatar
Tror det är mer som bilder/rörliga bilder & intryck som får fram olika känslor inom dig. tror faktiskt att man först och främst tänker i bilder som man sedan "kommenterar" med ord om man kan
Citera
2011-01-03, 00:43
Medlem
Oberleutnants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Måste du verkligen tänka ordet eller är det bara så att du börjar tänka på ordet för att det är så djupt kopplat till det du tänker på?

Försök tänka på t.ex. plasten som sitter i slutet på skosnören, du kan tänka på det men du har inte en aning om vad du kallar och därmed tänker du inte ordet med. (Hoppas du inte vet ordet)

läckert
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in