2011-01-03, 00:45
Medlem
Mer relevanta frågeställningar vore vad en från födseln blind person ser i hjärnan eller hur en från födseln döv person föreställer sig musik. Jag tror att det till och med finns trådar om det.
Citera
2011-01-03, 00:46
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetefan
Hur långt tillbaka pratar vi för folk väl ändå alltid kunnat sina språk muntligt iaf?
Jag menar om jag säger gris, tänker du då på bokstäverna G-R-I-S eller tänker på ljudet alt. bilden av en gris?

Hurvida människor kan tänka eller inte har ingenting med ditt språk att göra. I vilka banor de tänker kan däremot ha det.

Nu är inte jag jätteduktig på mänsklighetens tidiga historia men vi har väl ändå haft utvecklade muntligt språk de senaste 100 000 åren om jag inte minns helt fel.

Grisar är så söta! Om du säger gris så tänker jag först på bokstäverna gris och hör att någon säger gris med en fin dialekt & sen kommer den senaste grisbilden som jag såg upp i huvudet, men om du skulle säga ett längre ord skulle jag inte tänka på bokstäverna..
Citera
2011-01-03, 00:47
Medlem
-Jw-s avatar
Jag kommer ihåg när en lärare hävdade att man inte kunde tänka utan ett språk.
Det blev bråk.
Citera
2011-01-03, 00:49
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Mer relevanta frågeställningar vore vad en från födseln blind person ser i hjärnan eller hur en från födseln döv person föreställer sig musik. Jag tror att det till och med finns trådar om det.

Jag tror att den hjärncellen fattas på döva & blinda.. Att dom ens ska kunna veta att man ser något eller hör något.
Citera
2011-01-03, 00:50
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
När var "förr i tiden" i sammanhanget?

Typp stenåldern.
Citera
2011-01-03, 01:02
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroinepupils
Typp stenåldern.

Jag ska direkt erkänna att jag inte är så insatt i ämnet, men vad jag är ute efter är att språket kanske är lika gammalt som människan. Att det liksom ingår i definitionen. Kanske vore det mer meningsfullt att ställa frågan hur djur (som inte har ett utvecklat språk) tänker? Tänker de alls?
Citera
2011-01-03, 01:08
Medlem
vetefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad

Man kan "se" med ljud: http://www.youtube.com/watch?v=qLziFMF4DHA
Citera
2011-01-03, 01:23
Medlem
Hellaspriests avatar
Ruskigt svårt att kunna förklara hur man tänker men men gör ett försök ställ gärna följdfrågor ifall det är oklart eller för att få veta mer.
När man säger ordet gris tänker jag på gris bild inte ens om jag ska stava ordet gris står det i mitt huvud g-r-i-s utan en hur man skulle kunna förklara det, som en wordart http://www.unitype.com/image/Wordart.gif som för varje bokstav som står glider bort och blir bara en dekorativ del.
Vissa ord ser jag som filmer som ordet hälsar. då ser jag två som hälsar på varandra som utför en hälsnings ritual.
Citera
2011-01-03, 01:28
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Måste du verkligen tänka ordet eller är det bara så att du börjar tänka på ordet för att det är så djupt kopplat till det du tänker på?

Försök tänka på t.ex. plasten som sitter i slutet på skosnören, du kan tänka på det men du har inte en aning om vad du kallar och därmed tänker du inte ordet med. (Hoppas du inte vet ordet)

Ja men om jag inte kan ordet så hittar min hjärna snabbt ihop ett eget ord för det. T.ex Skosnörehålen. Ja, jag försöker du att inte tänka orden på olika saker jag vill se i hjärnan, men det går ju inte.
Citera
2011-01-03, 01:29
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Nej.

Nej alltså svaret på din fråga är gris, något sånt. Jag frågade inte om du var en gris. Haha.
Citera
2011-01-03, 01:30
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellaspriest
Ruskigt svårt att kunna förklara hur man tänker men men gör ett försök ställ gärna följdfrågor ifall det är oklart eller för att få veta mer.
När man säger ordet gris tänker jag på gris bild inte ens om jag ska stava ordet gris står det i mitt huvud g-r-i-s utan en hur man skulle kunna förklara det, som en wordart http://www.unitype.com/image/Wordart.gif som för varje bokstav som står glider bort och blir bara en dekorativ del.
Vissa ord ser jag som filmer som ordet hälsar. då ser jag två som hälsar på varandra som utför en hälsnings ritual.

Ja, det kan ju också vara så. Olika tankesätt.
Citera
2011-01-03, 01:34
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag ska direkt erkänna att jag inte är så insatt i ämnet, men vad jag är ute efter är att språket kanske är lika gammalt som människan. Att det liksom ingår i definitionen. Kanske vore det mer meningsfullt att ställa frågan hur djur (som inte har ett utvecklat språk) tänker? Tänker de alls?

Jag tror nog att djur också har ett språk.. För när en t.ex katt jamar, låter de inte alltid likadant. Det kan ju vara så att djuren kan kommunicera med varandra i hjärnan.. Att en hjärna kan skicka iväg ord/meningar till den andra djurets hjärna. För ibland så är min ena hund i köket & den andra i vardagsrummet och då springer den ena hunden jätte fort in i de andra rummet och dom leker, då tror jag att den ena hunden tänker: Ska vi leka? Och den andra hunden svarar: Ja i hjärnan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in