Citat:
Ursprungligen postat av skaruhaenglass
Att vi faktiskt har blivit bekvämare måste verkligen inte vara till vår fördel. Faktum är att vi har spenderat längre tid i kamp, längre tid i slit i olika avseenden - än vi spenderat i komfort.
Evolutionen har utvecklat oss till aktiva människor som BEHÖVER utforska, upptäcka, kämpa fysiskt och psykiskt samt tänka själva. All överdriven komfort kväver de här livsnödvändiga behoven hos oss.
När vi ställs inför svårigheter och utmaningar så blir vi tvingade att använda vår fulla potential. Det är det jag menar. Du och jag som lever i välfärdslandet Sverige år 2011 behöver ju inte göra det, vi har ju exakt som du säger ALLT liggandes framför våra fötter.
Att vi är bekväma skapar lathet, lathet skapar likgiltighet. Likgiltighet skapar rädsla och osäkerhet när vi faktiskt ställs inför psykiska och fysiska utmaningar (som är det mest naturliga i världen egentligen)
Att det inte finns nån kyrka som säger hur du ska vara och hur du ska tänka är irrelevant men tanke på att kyrkans överhet från låt oss säga 1500-talet bara har bytts ut mot massmedias överhet. Det är samma mekanism.
Du blir tillsagd genom reklam att du ska vara på ett visst sätt. Att du ska klä dig på ett visst sätt. Att du ska uppföra dig på ett visst sätt. Klart som fan att det är samma mekanism, hjärntvätten är ännu mer global bara.
Titta och prata med människor, särskilt de yngre. Dom är exakt likadana, inte en enda originell tanke. Dom är, gör och tänker på det sättet som media vill.
Evolutionen har också utvecklat oss till att gilla rutin. Vi vet att ett sätt funkar och gillar det, så vi uppmanas att fortsätta med det.
Nu ska jag inte säga att jag tror du har helt fel, om människor inte utsätts för några utmaningar, både mentalt och fysiskt så känner de mindre livsglädje kan jag tänka mig, rena spekulationer här från min sida egentligen. Det är sant att dessa naturliga utmaningar som alltid varit en obligatorisk del i livet förut inte alls stöts på idag i samma former. Man behövde jobba på åkern varje dag för att överleva, men nu är inte dessa moment obligatoriska.
Men, som du påpekar så har vi dessa behov av fysiska och mentala utmaningar. Om vi bara tänker efter en kort stund så märker vi att människan har idag skapat egna utmaningar av dessa sorter idag. Vi har ju sport vilket en stor del av mänskligheten mer eller mindre utövar, vilket är fysiska utmaningar, det sägs också enligt studier vara bra för en individs välbefinnande, vi kan härmed konkludera att människors behov av iallafall fysiska utmaningar är nyttiga.
En hel del människor(har ingen bra bild egentligen av hur pass engagerad gemene människa är) är engagerad i politik till viss del(även om vissa inte ägnar detta mkt tanke och dess ideologier är rätt så ogenomtänkta) vilket man skulle kunna säga är en del inom filosofin då man försöker hitta sitt synsätt på livet och sin egen ideologi. Men det är någonting iallafall, som påminner om eget tänkande, fast det kan som sagt finnas stor brist av det hos folk.
Annars har vi utbildning, och naturvetenskapliga fakulteter ses väl som ett rätt tydligt exempel på hur människor är nyfiken på och funderar över hur sin omgivning fungerar och varför den fungerar som den gör. Vi sätter våra mentala förmågor på prov med att lära sig ett matematiskt språk och prövar konstant oss själva med att lösa svåra matematiska och naturvetenskapliga problem.
Men som du säger så är ingenting av detta någonting som alla individer i samhället behöver utsätta sig för, en hel del väljer ett liv av komfort och sitter kanske hemma i soffan och ser på tv-serier, spelar något spel(som kan vara utmanande iofs) eller slösurfar. Jag skulle gissa att de individer som inte engagerar sig i aktiviteter som är utmanande på något vis, må det vara fysiskt som i sport eller mentalt som i matteproblem eller eget tänkade hur det nu kan te sig inte känner lika stor livsglädje för jag tror att vi behöver det eller iallafall mår bättre av det. Det känns iallafall som att du och jag är på samma våglängd här, och något konkret vi kan utläsa av detta(vi skulle ju ta fram konkreta ideér i denna tråden, right?

) är att människor borde i större grad uppmanas av samhället(media inkluderat!

) att aktivera sig i fysiska och mentala utmaningar som sport eller matematikutbildning eller vad det nu kan vara.
Citat:
Jag tvivlar starkt på att vi är lyckligare än förut, ska se om jag hittar nån undersökning men jag tvivlar extremt på det.
"Depressioner räknas i Sverige som en folksjukdom. 35% av befolkningen drabbas någon gång av depression. "
Saxat från wikipedia.
Jag säger inte att vi, vid något tillfälle har levt i en utopi. Jag säger inte ens att vi har varit lyckligare förr (vad nu "förr" betyder..) . Jag säger bara att vi är en lat, likgiltig generation och att vi har mycket mer att ge, mycket mer att uppnå och mycket mer att VARA. Bara vi fattar att vi måste göra något.
Jag säger inte heller att utveckling är dålig på något sätt. Alltså, jag har en rätt fin lägenhet, var på Ikea idag och köpte massa saker som jag kände att jag behövde. Jag promotar ingen slags Fightclub-filosofi (även om filmen är sinnesjukt bra) , jag säger bara att för mycket av det goda gör att hjärnan slutar att arbeta, vi hämmar oss själva. Vi börjar oroa oss för saker som vi inte behöver oroa oss för och känner (precis som en-apa skriver) att vi inte har det bra nog, vad vi än gör.
Du må ha en poäng i att vi är mer lata och mer likgiltiga än förut då vi livet inte kräver av oss att vi utmanar oss själva i diverse aktiviteter. Men kom ihåg att många människor var troligen lata och likgiltiga förut också, vi ska inte peka på problem idag och säga: ''Vårat samhälle är dåligt!'' utan att tänka efter hur det var förut och hur saker och ting är. Det kommer alltid finnas människor som mår psykiskt dåligt, det är oundvikligt, hur vi än gör kommer vissa människor inte passa in och må bra, det är naturens gång och en av mångfaldens egenskaper, vissa mutationer funkar inte och passar inte in i sin nuvarande omgivning.
Att vi börjar oroa oss för nonsenssaker borde du egentligen se som en en positiv sak i detta sammanhang, det betyder att människor inte är nöjda med sin omgivning och strävar alltid efter bättre och bättre...bättre än att vara likgiltig, right?
Citat:
Om jag hade velat plocka popularitetspoäng så hade jag nog valt en annan tankechargong än den här
Tack! Dom orden värmde!
Uppdatera hur det gått om en vecka då! Jag tar min mediefriavecka från och med imorrn, har höga förväntningar =D
Min sista fråga var bara ett muttrande konstaterande om hur ofta man stöter på åsikter om hur mänskligheten är så hemsk och våra samhällen så deprimerande.
Måste bara få avsluta med hur mkt jag njöt av att läsa din åsikter och tankegånger och att få sätta prov på min förmåga att tänka kreativt och leva mig in i din beskrivning, fundera i nya tankebanor och komma med nya ideér, en mental utmaning if you will
(Shit vad mkt text det blir

)