2011-01-05, 08:18
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Jag säger inte att vi skall assimilera judarna in i det svenska. Jag säger att Sverigedemokraterna inte kan kalla sig för nationalister eller kulturnationalister om de inte är villiga att göra det. Sverigedemokraterna har ju redan öppnat för att samerna skall underkasta sig "svenskheten". Sverigedemokraterna har som sagt ingen som helst respekt för minoriteter, ursprungsbefolkning, relativt nya invandrare (judar och zigenare) eller nyanlända invandrare (Muslimer, syrianer, afrikaner, asiater osv.)
Jag tror inte det finns någon moralisk eller politisk lösning. Det är litet försent att komma kvart över tolv och yla om nationalism. Vi kanske bör lyssna på liberalerna (De riktiga alltså) och testa deras "Civic Nationalism". Jag tror det kan vara en lösning.
Jag tror inte det finns någon moralisk eller politisk lösning. Det är litet försent att komma kvart över tolv och yla om nationalism. Vi kanske bör lyssna på liberalerna (De riktiga alltså) och testa deras "Civic Nationalism". Jag tror det kan vara en lösning.
Civic nationalism är underlägset kulturnationalismen som en samlade kraft av den enkla anledningen att den helt enkelt inte går att identifiera på ett konkret plan. Där kulturnationalismen kommer med ett färdigt set(nåja) värderingar, traditioner, sociala levnadsmönster och kulturella uttryck så består den liberala nationalismen av ett gäng "buzzwords" som låter bra på ledarsidorna men som vanligt folk inte begriper sig på. Däremot begriper sig vanligt folk på att passa tiden, att man ska låta frugan arbeta och ha ett eget liv, att barnen får gifta sig med vem de vill, att man firar jul och midsommar, att man försöker lösa konflikter genom att medla m.m.
Liberal nationalism är en ideologi som inte har någon chans när den sätts mot totalitarism såsom islamism eller nazism, det totalitära kväver de liberala strömningarna med våld eftersom det liberala handlar just om valfrihet medan totalitarismen är tvingande.
För att folk ska kunna ha sätta hårt mot hårt utan att förfalla till samma barbariska metoder som totalitarismen förespråkar krävs det ett "färdigt" paket med förhållningsregler som fungerar både på det praktiska och estetiska planet, där trumfar kulturnationalismen den liberala nationalismen på alla plan.
En typisk förfäktare av den liberala nationalismen är Dilsa Demirbag-Sten, och hennes slutsatser är skrämmande då hon helst, i ett svep, skulle vilja eliminera alla kulturer och införa något slags nytt, det är inte bara en naiv utopisk vision, det för också tankarna till olika typer av totalitära tankemönster.
Sverige har, trots olika starka ekonomiska perioder i historian, ändå på ett föredömligt sätt utvecklat sitt statsbygge i över 1000 år och det som vi har idag är en produkt av detta. Vi har ett av de mest gedigna statsbyggena i historien, den välfärd och stabilitet vi har idag är en produkt av att vi kunnat hålla samman som nation och fått utvecklas i vår egen takt med allt vad det innebär. Detta bör man, och ska man, ha som grund för en fortsatt utveckling.