• 1
  • 2
2011-01-02, 16:22
Medlem
Hej

Fick en faktura för ett tag sedan där det stod att jag hade 30 dagar på mig att betala och fakturadatumet var satt 2010-11-28 och jag skulle senast betala 2010-12-30.
Men saken är den att jag inte fick fakturan förren 2010-12-22 i min brevlåda, borde inte då jag få mina 30 dagar på mig att betala eftersom jag fick den så sent? (ja jag vet att det kan diffa några dagar med leverans) Jag kan ju inte behöva lida för att företaget varit sen på att skicka ut denna faktura och sedan förvänta mig att betala inom 8 dagar?
Ska jag ringa till företaget å diskutera saken? vad kan jag hänvisa till om jag har rätt i detta fall?
Citera
2011-01-02, 16:27
Medlem
Egentligen behöver inte företaget ens skicka ut en faktura åt dig, utan du är ansvarig att veta vad du köpt osv. Sen att dom inte gör så beror på att man nog slutat handla av dom.

Men nej dom har helt rätt här, men säkert är dom snälla och skjuter på skulden några dagar om du ringer och berättar vad som hänt.
Citera
2011-01-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5829462
Egentligen behöver inte företaget ens skicka ut en faktura åt dig, utan du är ansvarig att veta vad du köpt osv. Sen att dom inte gör så beror på att man nog slutat handla av dom.

Men nej dom har helt rätt här, men säkert är dom snälla och skjuter på skulden några dagar om du ringer och berättar vad som hänt.

Till viss del så förstår jag vad du menar. Men saken är den att jag inte änns fått veta när fakturan skulle komma. normalt sett så får man väll den när man får varan?. Jag fick varan början på förra året och för mig så låter det lite konstigt att de är så här sena med att skicka fakturan...
Citera
2011-01-02, 16:34
Medlem
CaptMorgans avatar
Som siffernissen ovan skriver så behöver de inte ens skicka ut en faktura. Har ni inte avtalat om 30 dagars betalningsvilllor kan de även sätta vilketb förfallodatum de önskar.
Citera
2011-01-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdlsdl
Till viss del så förstår jag vad du menar. Men saken är den att jag inte änns fått veta när fakturan skulle komma. normalt sett så får man väll den när man får varan?. Jag fick varan början på förra året och för mig så låter det lite konstigt att de är så här sena med att skicka fakturan...

Dom har 3 år på sig att skicka fakturan.
Citera
2011-01-02, 17:21
Medlem
Det verkar som om vissa INTE läst vad jag skrivit. VI har avtalat om 30 dagars betalningsvillkor.. Då får de väll ändå inte hålla på fakturan och sedan skicka den senare ?! det är ju som om jag skulle sälja något och sedan avtala om 30 dagar men jag skriver ett tidigare datum för att få pengarna tidigare ?..
Citera
2011-01-02, 17:30
Medlem
Citat:
Det verkar som om vissa INTE läst vad jag skrivit. VI har avtalat om 30 dagars betalningsvillkor.. Då får de väll ändå inte hålla på fakturan och sedan skicka den senare ?! det är ju som om jag skulle sälja något och sedan avtala om 30 dagar men jag skriver ett tidigare datum för att få pengarna tidigare ?..

Jag tror det är du som borde läsa på lite vad som gäller. Ja ni har avtalat om 30 dagars betalningsvillkor, och du fick varan i början på förra året. Varför i helvete betalade du inte inom 30 dagar då?

Egentligen är företaget snäll med dig, att dom inte lägger på ränta för tiden. Vilket dom kan göra. Läs det här långsamt... Företaget är INTE! skyldig att skicka en faktura åt dig, du ska veta vad du avtalat om. Och det är alltså DITT! ansvar att betala i tid.

Förstår du? Dom har 3 år på sig att fakturera dig.
Citera
2011-01-02, 17:47
Medlem
Citat:
Jag tror det är du som borde läsa på lite vad som gäller. Ja ni har avtalat om 30 dagars betalningsvillkor, och du fick varan i början på förra året. Varför i helvete betalade du inte inom 30 dagar då?

Egentligen är företaget snäll med dig, att dom inte lägger på ränta för tiden. Vilket dom kan göra. Läs det här långsamt... Företaget är INTE! skyldig att skicka en faktura åt dig, du ska veta vad du avtalat om. Och det är alltså DITT! ansvar att betala i tid.

Förstår du? Dom har 3 år på sig att fakturera dig.

Men hur i helvete ska jag kunna betala utan OCR nummer, BG/PG tidigare??
Jag har då aldrig varit med om att jag måste kontakta företaget för att kunna få ut dessa uppgifter om det är så du menar!
Citera
2011-01-02, 17:52
Medlem
Bargents avatar
Jag tror majoriteten av postarna förenklar problemet något. Om företaget alltid skickar ut faktura med 30 dagars betalningsvillkor, så är det ett etablerat partsbruk. Partsbruk och sedvänja är ofta lika giltigt som ett skriftligt avtal.

Om företaget helt plötsligt slutar skicka ut sina fakturor och sedan sedan kommer med räntepåslag etc. ett tag senare och hänvisar till att "vi har ingen skyldighet att skicka ut fakturor" är det knappast klart att de har gjort rätt.

Jag tycker du skall kontakta bolaget och be om uppskjutet förfallodatum, de kommer garanterat gå med på det.
Citera
2011-01-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Jag tror majoriteten av postarna förenklar problemet något. Om företaget alltid skickar ut faktura med 30 dagars betalningsvillkor, så är det ett etablerat partsbruk. Partsbruk och sedvänja är ofta lika giltigt som ett skriftligt avtal.

Om företaget helt plötsligt slutar skicka ut sina fakturor och sedan sedan kommer med räntepåslag etc. ett tag senare och hänvisar till att "vi har ingen skyldighet att skicka ut fakturor" är det knappast klart att de har gjort rätt.

Jag tycker du skall kontakta bolaget och be om uppskjutet förfallodatum, de kommer garanterat gå med på det.

Jag tyckte jag också att det låter lite konstigt då jag aldrig varit med om detta tidigare.. Tack för svaret, har skrivit ett mejl och inväntar svar
Citera
2011-01-02, 17:57
Medlem
Citat:
Men hur i helvete ska jag kunna betala utan OCR nummer, BG/PG tidigare??
Jag har då aldrig varit med om att jag måste kontakta företaget för att kunna få ut dessa uppgifter om det är så du menar!

Svårt att kontakta kundtjänst? Nej man brukar få faktura, men nu har väl företaget missat det. Men jag skriver bara vad som gäller. Alltså att företaget inte måste skicka ut faktura, att du som kund ska veta vad du gett dig in på, och att dom har 3 år på sig att faktura osv. Förstår du? Du kan alltid googla annars, tar bara några minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bargent

Ja dom har rätt att göra så enligt lag. Läs på vad som gäller. Sen att man oftast inte gör så, beror nog på att man vill ha kvar sina kunder.
Citera
2011-01-02, 18:12
Medlem
Bargents avatar
Citat:

Ja dom har rätt att göra så enligt lag. Läs på vad som gäller. Sen att man oftast inte gör så, beror nog på att man vill ha kvar sina kunder.
Skitsnack. Hänvisa gärna till någon rättskälla med info om följande: Det är tillåtet för företag att efter upprepade fakturautskick med 30 dagars förfallotid plötsligt upphöra med utskick till konsumenter och sedan åberopa försenad betalning/kontraktsbrott om betalning sker efter 30 dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in