Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-02, 16:11
  #1
Medlem
nbks avatar
Vill göra något i den stilen. Typ kolla mina blodvärden, kolla om jag har någon dold allergi, kolla om jag har någon brist/överdosering etc.

Vart vänder man sig då? Vårdcentralen? Vad kostar det?

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-02, 16:18
  #2
Medlem
BoWexs avatar
Medicinskt Centrum i Täby utför en omfattande hälsokontroll till en kostnad av 2450 kr

Deras Hemsida
__________________
Senast redigerad av BoWex 2011-01-02 kl. 16:21.
Citera
2011-01-02, 16:58
  #3
Medlem
brukar vara rätt lång väntetid på sånt. Bättre att du säger att du är sjuk. "jag tror det är nått jag inte tål hemma, huden blir röd bla bla kan det vara allergi?" "ibland har jag även ont i levern"
Citera
2011-01-02, 19:33
  #4
Medlem
Plastbunkers avatar
För att kolla om du har någon allergi så räcker det bra med att göra en bloddiff och räkna antalet eosinofiler, är dessa förhöjda så har du någon allergi.

Brist på olika vitaminer och mineraler görs via blodprover, finns att göra för i stort sett alla spårämnen som man behöver.
Citera
2011-01-02, 23:10
  #5
Medlem
Puffs avatar
Gör ingen "hälsocheck" om du inte har några symtom. Du kommer av rent statistiska orsaker att få några labvärden som ligger utanför normalvärdena (men som är normala ändå) och då kommer du att tro att du är sjuk och eventuellt vilja göra ytterligare (dyra/svåra/obehagliga) tester helt i onödan.
Citera
2011-01-04, 02:12
  #6
Medlem
The Barrs avatar
Jag har också tänkt fixa en ordentlig hälsokontroll, tycker att kroppen har gått lagom många år för en första besiktning. Har vi någon här som har erfarenhet av dylik kontroll? Finns det vid en sådan här kontroll möjlighet att ta upp olika problem/symptom man har känt av, eller är det bara in - provtagning - tack och hej du får provsvaren om två veckor?

Edit: Och hur ser möjligheten ut för att testa sina olika hormonnivåer?
Citera
2011-01-04, 03:24
  #7
Medlem
TheKickss avatar
man kan ju göra hälsokontroller på apoteket, jag vet dock inte hur avancerade dem är. Men jag tror inte att vc kollar om du har ngn allergi i alla fall om du inte har ngr symtom på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback